Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 17-35/2,8 eller 17-55/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eckhouse

Medlem
Hallå!
Skulle behöva ett köpråd gällande Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED eller Nikon AF-S 17-35/2,8 IF ED. Står i valet och kvalet mellan dessa.

Är ute efter en kvalitets-normalzoom och plåtar endast digitalt med D200.

Jag är mest intresserad av skärpa, kontrast och färg i denna optik. Vad jag förstår så är 17-55 en nyare lins endast för digital fotografering. Eftersom den har extra brännvidd och är aningen billigare undrar jag om 17-35 ändå är snäppet bättre trots att det är en äldre lins?

Tacksam för svar!
MVH,
/Erik

ESS skrev:
Jag har en 17-55 och skulle verkligen inte vilja byta det mot ett 17-35!

17-35 är en klassiker, en av världens bästa zoomar överhuvudtaget, även i jämförelse med Zeiss, Leica om man får tag i ett bra friskt ex.
Jag valde bort 17-55 (som jag testade mot den billiga 18-70 kitgluggen på d2x) 17-55 var för dyr och inte bättre optiskt så det motiverade prisskilnaden. Om man nu skall ha en dx glugg och inte behöver det robusta bygget som 17-55 utgör så duger exv den billiga 18-70 alldeles förträffligt. Saknar man 2.8 varför inte Tamron AF 17-50 /2,8 för 4000:-
Resterande 10000:- kan man ha mycket kul för.

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar