Annons

Nikon 135/2 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Någon/några som har erfarenhet av denna glugg?

Dom florerar inte så fritt på begmarknaden, men finns ju ny och skulle verkligen sitta mitt i prick mellan min 85:a och 180:a. Jag fotar gärna med fasta gluggar och 135:ans ljusstyrka lockar enormt då jag ofta använder stora bländare.

/K

Så vitt jag vet är 135:an väldigt lik 105:an (jag har för mig att det är samma konstruktion på dem) och den senare har jag erfarenhet av. Den tidigare har jag bara fingrat på över disk.

Den är en fin glugg med mycket bra skärpa redan vid stora bländaröppningar och mycket välbyggd. Känns gedigen men är inte så stor, vilket jag tycker är en fördel. Den skrämmer inte folk på samma sätt som en 70/80-200. Dessa två är väldigt ovanliga vad jag vet, när jag passerade förbi Nikons verkstad i Upplands Väsby med 105:an var det den andra någonsin som teknikern hade sett sade han. Mitt exemplar uppvisar aningens frontfokus, men inte mycket. Autofokusen är ganska snabb, men beror på huset. Att den har så stor maxbländare gör att sökaren är väldigt ljus och fin.

Defocus Control är ett sätt att modifiera oskärpan i bilden och ge den lite annorlunda karaktär, jag har några exempelbilder som visar detta. Den kan även användas för att ge en softfiltereffekt.

Jag har sett båda dessa begagnade hos butiker här i Stockholm, vid ett tillfälle tror jag Kameradoktorn hade två exemplar av 105:an inne och 135:an jag fingrade på var också begagnad. De var i fint skick men inte så billiga. Med det nypris de har skulle jag rekommendera att du går någonstans och klämmer på ett exemplar, men det är ju tyvärr lättare sagt än gjort...

Tack för ditt svar!

Jo, jag vill fylla ut gapet mellan mina två fasta, 85/1,8 och 180/2,8. Dessa båda anser jag vara utmärkta optik och kan väl inte tänka mej att 135:an är sämre.

Hälsn/Kenneth

keckax skrev:
Tack för ditt svar!

Jo, jag vill fylla ut gapet mellan mina två fasta, 85/1,8 och 180/2,8. Dessa båda anser jag vara utmärkta optik och kan väl inte tänka mej att 135:an är sämre.

Hälsn/Kenneth
Jag tror mig ha läst att 105:an skall vara i paritet med Nikons allra bästa gluggar, men att 135 inte är riktigt lika bra. Men den är med största säkerhet en mycket bra optik ändå.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto