Annons

Nikon 1.8d eller g?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle vara glad för synpunkter angående för/nackdelar gällande Nikon 85 1.8d och g-varianten. Har läst på, och vet ju att den nyare har VR, men ni som testat båda, tycker ni att de skiljer sig i övrigt?

Enligt Ken Rockwell är den äldre att föredra, håller ni med? Jag fotar med en nikon d7000 för tillfället. Har letat trådar om detta här på FS, men hittar ingen.

Tacksam för åsikter!

Ingen av dem har VR.

Ken Rockwell säger varken bu eller bä när det gäller vilken av dem som är bättre. Den äldre är antagligen stryktåligare eftersom den är byggd i metall. Dessutom har den nio bländarlameller i stället för sju. Den nyare har å andra sidan aningen skarpare och har bättre autofokus.

Ingen av dem har VR.

Ken Rockwell säger varken bu eller bä när det gäller vilken av dem som är bättre. Den äldre är antagligen stryktåligare eftersom den är byggd i metall. Dessutom har den nio bländarlameller i stället för sju. Den nyare har å andra sidan aningen skarpare och har bättre autofokus.

Tack för ditt svar! :)

Citat Ken Rockwell: "I prefer this original lens to 2012's new plastic made-in-China G version. This original lens offers a better 9-bladed diaphragm, superior mechanical quality that will last a lifetime, isn't gelded so it works on every camera, has a hard infinity-focus stop, metal filter threads, faster autofocus and smaller size than the new G 85/1.8."

Sant, han säger ju bara egentligen vad han själv föredrar. Håller nå'n med?
Är g-varianten skarpare?

Har haft AF-D varianten men bytte ut den mot G. Den nyare är visserligen plastigare men har bättre kontrast, är skarpare och har bättre motljusegenskaper.

http://www.tangentphoto.com/reviews/lenses/nikon85mmf1.8glensreview.html

Tack, det var mycket läsvärt! :) Bildjämförelsen bekräftar ju vad du säger. Tycker kanske att D-versionens bokeh är lite snyggare, men det är väl som han skriver, en smaksak.

Skulle vara intressant att höra om det är någon som föredrar 85 D, och i så fall varför?

Tack, det var mycket läsvärt! :) Bildjämförelsen bekräftar ju vad du säger. Tycker kanske att D-versionens bokeh är lite snyggare, men det är väl som han skriver, en smaksak.

Skulle vara intressant att höra om det är någon som föredrar 85 D, och i så fall varför?

Tack Johan och Johnny för hjälpen, snällt av er att ta er tid och hjälpa till, och dela med er av era erfarenheter, det uppskattas!

Nu kör jag inte Nikon överhuvudtaget, men i allmänhet så är det enligt mig ganska lätt att stirra sig blind på detaljer och missa helheten när det kommer till objektiv. Jag menar det är ju slutprodukten, bilden, vi är ute efter. Ibland är det är en fördel att ett objektiv är oskarpt i hörnen, det kan förstärka bokeh. Det behöver inte vara en dålig egenskap att ett objektiv har mycket vignettering, om det är något man tycker om, osv osv.

Man bör nog se till vad man fotar, hur man fotar, vad man gillar och egenskaper som inte går att "rätta" enkelt (eller alls) i efterhand. Inte säkert att du värderar samma sak som andra gör :)

För min del så har jag ett par objektiv som skiljer sig ganska ordentligt när det kommer till just kontrast. Även om kontrast går att boosta i efterhand mha bildredigeringsprogram så blir det på något sätt inte samma sak som när det kommer rakt ut från kameran, så när det övriga inte skiljer sig så nämnvärt så hade jag valt det objektiv med bäst kontrast av dessa två.

Jag har använt min 85D i 10 år nu, den har gett mig många fina bilder. Jag instämmer med föregående att den är klen i motljus & har lite låg kontrast, åtminstone på bländare större än 2.8. Kvalitetskänslan tycker jag är högre på D, att den är gjord i metall är dock osant. Motljusskyddet är det, en nackdel om man skulle tappa den. Dock hade jag lätt hellre tagit G om nån gav mig den. D känns omodern på ett negativt sätt för mig. 1.4G må ha sämre bildkvalitet/kr men den har nåt som de andra saknar - Nano - som jag upplever gör positivt för slutresultatet.

Jag har använt min 85D i 10 år nu, den har gett mig många fina bilder. Jag instämmer med föregående att den är klen i motljus & har lite låg kontrast, åtminstone på bländare större än 2.8. Kvalitetskänslan tycker jag är högre på D, att den är gjord i metall är dock osant. Motljusskyddet är det, en nackdel om man skulle tappa den. Dock hade jag lätt hellre tagit G om nån gav mig den. D känns omodern på ett negativt sätt för mig. 1.4G må ha sämre bildkvalitet/kr men den har nåt som de andra saknar - Nano - som jag upplever gör positivt för slutresultatet.

Tack Jonny och Daniel! :) Efter er, och övrigas hjälp så har jag kommit fram till ett beslut. Har sett D-varianten begagnad till vad jag tycker är ett bra pris, men jag betalar hellre mer för den bättre av de två. Tänkte att om D är bättre så hade det varit ett bra tillfälle att köpa den, men då får det vänta lite!

Återigen tusen tack för värdefulla råd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar