Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkorobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran_46

Medlem
Jag är ny användare av digitala systemkameror och har nyligen köpt en Nikon D90. Jag börjar nu titta på ett "teleobjektiv" som jag också vill använda för ansiktsfotografering. Jag vill med andra ord utnyttja skärpedjup för att få bättre bilder (tycker jag). På den analoga tiden hade jag ett 135mm objektiv för detta ändamål. Nu till min fråga. När jag läser beteckningar på Nikkorobjektiven så är det en massa förkortningar som jag inte känner igen. Ex på ett obj som jag funderar på är Nikkor AF-S DX 85/3,5 G VR ED. Vad katten betyder alla dessa bokstäver??? Och vet någon av er var jag kan läsa om detta.
Eftersom jag tidigare fått så många kloka och bra kommentarer, väntar jag nu spänt på all er visdom.....

Af-s betyder att objektivet har inbyggd af-motor, VR betyder att det har bildstabilisering, DX betyder att det är anpassat/konstruerat för kameror med DX sensor och därför inte fungerar fullt ut på fullformats/FX kameror, G betyder att objektivet inte har bländarring, ED betyder att det finns linser där man har använt glas som har extra bra egenskaper (Extra low Dispersion)

Just Nikkor 85/3,5 makro är ingen höjdare vad gäller skärpa. Ett bra alternativ för porträtt är 85/1,8 eller om du har lite mer pengar är 85/1,4AF-D prisvärd på beg marknaden nu då 85/1,4AF-S G har kommit. Väljer du ett makro som porträtttele i den längre klassen är Nikkor 105/2,8 VR inte dum. Kan dyka upp för 6000:- eller så beg (kan vara lite lång motsv 157,5mm på Dx).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar