ANNONS
Annons

Nikkor Z 2/40 - reaktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Fick min 2/40 häromdagen.
Gillar den verkligen. Har tillbringat ett år med en X100F, som är mycket bra, men detta passar mig bättre. Med en liten Z5 blir det ett mycket trevligt paket. Jag hoppas Nikon ger oss fler objektiv som liknar detta. Till exempel en 2.8/24 och en liten 105mm som en hyllning till den klassiska 2.5/105.
Det är också mycket trevligt att man använder kompakta 52mm filter.

Det finns ju ett 28/2,8, fast de har väl inte börjat leverera det annat än i retrostuket ihop med Zfc, men det kommer. Varianten som levereras med Zfc är en specialvariant precis som det finns ett 50/1,8G som matchades med Df.

Helt rätt! Men 28 är inte min favorit. Hellre en 24. Men visst, kommer nog att satsa även på 28mm.
Eftersom vi nu kan använda så höga iso-tal utan problem så blir behovet av stora bländaröppningar mycket mindre. Då tar jag gärna ett kompaktare objektiv.

Min fru köpte denna till Z50 och nu har jag testat den på Z6. Väldigt skarpt och trevligt. Blir helt klart en konkurrent till 50 1.8S som vi också har. Just att den är f/2, och man lätt får till bakgrundsoskärpa, är en stor fördel jämfört med kommande 28mm 2.8 tycker jag.

Är det fler här som köpt det nya Z 40/2 ? Den verka i princip vara slut i lager överallt när man kollar på prisjakt.
Det verka vara en privärd liten rackare. Den lilla storleken är ju väldigt behändig.

Jag köpte den lilla spjuvern för ett tag sedan och jag älskar den mycket mer än jag trodde att jag skulle göra!
Tycker den tecknar en underbar oskärpa: mjuk och fin, det är nästan lite mellanformatskänsla (nej, jag har inte koll på gamla leica-objektiv som kanske beter sig likadant fast bättre).
Min undran är förstås vad man ska skaffa för ”liknande” objektiv som är lite längre, typ 85 mm eller så? Helst Z-fattning men F funkar också.

Fler pannkakor till folket! Riktigt lockad av 40mm, men har knappt haft tid att fota senaste två åren - får bli när dottern blivit lite äldre. Kompakta 20/28 och smidig 58 vore trevligt (resa/street/porträtt). De nya z-objektiven är väldigt bra, men något för långa i min smak, speciellt de vida brännvidderna.

20mm f4 vore helt ok för min del om det får ned storleken. Måste inte vara så ljusstarkt under 50 mm för min del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar