Annons

Nikkor-N 85mm/1,8 vs. Nikkor 85mm1.4 AIS

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag har tidigare provat en Nikkor 85mm/1,4 AIS som jag vart väldigt förjust i rent optiskt, men priset är dessvärre för högt för att jag ska kunna skaffa ett just nu. Däremot har jag fått nys om en kompis som vill sälja en AIS-modifierad Nikkor-N 85mm/1,8 från 1977 för 1200:-

1) Är denna optik lika skarp som 1,4:an?
2) Är bokeh:n mycket sämre då 1,4:an endast har 6 bländarblad jämfört med 1,8:ans 9st?
3) Är 1200:- rimligt för ett objektiv från 1977 som å ena sidan har fin och repfri optik men som å andra sidan är välanvänt?

Tacksam för svar.

mvh /Martin
 
boldten skrev:
Jag har tidigare provat en Nikkor 85mm/1,4 AIS som jag vart väldigt förjust i rent optiskt, men priset är dessvärre för högt för att jag ska kunna skaffa ett just nu. Däremot har jag fått nys om en kompis som vill sälja en AIS-modifierad Nikkor-N 85mm/1,8 från 1977 för 1200:-

1) Är denna optik lika skarp som 1,4:an?
2) Är bokeh:n mycket sämre då 1,4:an endast har 6 bländarblad jämfört med 1,8:ans 9st?
3) Är 1200:- rimligt för ett objektiv från 1977 som å ena sidan har fin och repfri optik men som å andra sidan är välanvänt?

Tacksam för svar.

mvh /Martin
Själv kommer jag garanterat köpa en ny Nikon AF 85/1,8 D för 3750:-.
Bildmässigt brukar den få bättre omdömen än 1,4an och priset, vikten och storleken är också till 1,8ans solklara fördel.
Enda lilla nackdelen som jag ser det är att 1,8an inte har IF.

Jämför:
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor / Nikon Lens Tests

Edit: Såg nu att 85/1,8 D kostar ca $400 och 85/1,4 ca $1000 i USA... så om du har vägarna förbi så ;)
 
Senast ändrad:
Han frågade om dom äldre AIS modellerna inte dom nyare AF-D, men av dom nyare så är 1.4'an bättre på allt utom priset :)

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Han frågade om dom äldre AIS modellerna inte dom nyare AF-D, men av dom nyare så är 1.4'an bättre på allt utom priset :)

/kent
Jo jag är medveten om det. Kanske skulle ha förtydligat och skrivit: Om du tycker 85/1,4 är för dyr så varför inte kolla in en modernare 85/1,8 D som allmänt är betraktat som en av de bästa korta telen som existerar i förhållande till prislappen...

Men jag antar att en ny/lätt beggad 1,8D blir i nivå med en gammal 1,4, prismässigt, så hela mitt inlägg kanske är totalt onödigt...
 
boldten skrev:
Jag har tidigare provat en Nikkor 85mm/1,4 AIS som jag vart väldigt förjust i rent optiskt, men priset är dessvärre för högt för att jag ska kunna skaffa ett just nu. Däremot har jag fått nys om en kompis som vill sälja en AIS-modifierad Nikkor-N 85mm/1,8 från 1977 för 1200:-

1) Är denna optik lika skarp som 1,4:an?
2) Är bokeh:n mycket sämre då 1,4:an endast har 6 bländarblad jämfört med 1,8:ans 9st?
3) Är 1200:- rimligt för ett objektiv från 1977 som å ena sidan har fin och repfri optik men som å andra sidan är välanvänt?

Tacksam för svar.

mvh /Martin

Så här tycker Björn Rörslett:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

/K
 
Tack för svaren. Jag fiskar som sagt efter information kring den äldre Nikkor 85mm/1.8-varianten som tillverkades före 1978 (alltså ej "D"). Det är inte lätt att hitta information om dessa objektiv på nätet, exempelvis MTF-kurvor.

Att de nya 1.4:eek:rna är skarpare än de nya 1,8:eek:rna har jag förstått efter att ha tittat på exempelvis Photodo.com där 1,4D:n får ett MTF-värde på 4.4 medan 1,8D:n får 4.0 (alltså en klar skillnad). Detta verkar även avspegla sig på begagnadpriset där modernare 1,8D-linser går för kringsvid 2000:- medan 1,4D går för kringsvid 10'000:- (baserat på en snabb okulärbesiktning).

Med detta i åtanke så undrar jag dels hur skarp den äldre 85mm/1,8 är? Samt ifall 1200:- är att betrakta som ett rimligt pris för detta objektiv som är i använt skick men med optik i bra skick)?

mvh /Martin
 

Tack så mycket Kenneth för den intressanta länken som nu är "bokmarkerad". Det var precis den information som jag letade efter. Objektivet jag frågade efter fick alltså betyget 4/5 av Björn Rörslett trots (som han skriver) sin plastiga och billiga exteriör :) 85mm/1,4 (i diverse olika versioner) fick betyget 5/5.

Det känns som om 1000:- (lyckades pruta ner priset 200:) är ett helt okej pris för detta obejktiv så jag slår till.

mvh /Martin
 
boldten skrev:
Tack så mycket Kenneth för den intressanta länken som nu är "bokmarkerad". Det var precis den information som jag letade efter. Objektivet jag frågade efter fick alltså betyget 4/5 av Björn Rörslett trots (som han skriver) sin plastiga och billiga exteriör :) 85mm/1,4 (i diverse olika versioner) fick betyget 5/5.

Det känns som om 1000:- (lyckades pruta ner priset 200:) är ett helt okej pris för detta obejktiv så jag slår till.

mvh /Martin

1000 spänn är billigt för vilken optik som helst i gott skick!
Innan köp så försäkra dej om att inte bländarringen går trögt, eller ännu värre, att det inte är olja/fukt på lamellerna!!!

/K
 
keckax skrev:
1000 spänn är billigt för vilken optik som helst i gott skick!
Innan köp så försäkra dej om att inte bländarringen går trögt, eller ännu värre, att det inte är olja/fukt på lamellerna!!!

/K

Det är sant, 1000:- är inte mycket för ett bra objektiv. Tack för tipsen gällande begagnatköp.

Vad tyder förresten fukt vid lamellerna på, och vad kan det ställa till med för förtret?

mvh /Martin
 
boldten skrev:
Det är sant, 1000:- är inte mycket för ett bra objektiv. Tack för tipsen gällande begagnatköp.

Vad tyder förresten fukt vid lamellerna på, och vad kan det ställa till med för förtret?

mvh /Martin

Fukten man ev ser är olja och det gör lamellerna segare, med felexponering som följd.

/K
 
Lånar tråden lite:

Kom hem idag från Bangkok där jag fyndade en AF85/1.4IF för 28.900 THB = 5.600kr. :)

Ny i kartong, men utan den gula lappen, vilket väl innebär att garantin bara gäller i Thailand, men det kan jag stå ut med...

Ska bli kul att testa denna fina lins.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.