Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor ED 400 mm f/2,8 vs. AF-S TC-17E II

Produkter
(logga in för att koppla)

Tgrahm

Aktiv medlem
Hej..

Jag har en gammal fantastisk lins i form av ett 400mm f/2.8.
En manuell lins, utan CPU-kontakter alls.
Mycket trevligt att använda denna, men skulle vilja nyttja min nya teleconverter till denna också. Det är en AF-S TC-17E II. Denna passar (såklart) klockrent till mitt 70-200, samt till 105:an (micro) också. Men mekaniskt inte till 400:an. Inte så att glasen går emot, som med de andra gamla linserna jag har, utan en metallklack förhindrar monteringen.

Då är min fråga om man kan få detta att passa ihop på något sätt. Skulle vara kul att få ett 680 f/4.5. Jag hade en gammal modell av teleconverter som passade tidigare, men skärpan var inte bra i den, så..

Tacksam för tips..
/Tobbe

Bilagor

• _TGM8311.jpg
    _TGM8311.jpg
    16.3 KB · Visningar: 420
Japp, det går att slipa bort den lilla klacken på konvertern! Det finns guider för det om du googlar och söker på forumet. Det viktigaste är att du skruvar av bajonetten från konvertern innan du slipar, annars blir konvertern full med spån.

Japp, det går att slipa bort den lilla klacken på konvertern! Det finns guider för det om du googlar och söker på forumet. Det viktigaste är att du skruvar av bajonetten från konvertern innan du slipar, annars blir konvertern full med spån.

Förmodar att det är denna klacken som avses i så fall.
Dum fråga. Detta påverkar inte funktionen med de andra gluggarna i så fall ?

/Tobbe

Bilagor

• _TGM8314.jpg
    _TGM8314.jpg
    11.3 KB · Visningar: 333
Kan inte svara på om det är den klacken sådär rakt av, jag slipade bort den på min för över ett år sedan så jag minns inte. Men googla så hittar du info!

Klackens enda uppgift är att göra det omöjligt att montera objektiv som inte är avsedda för konvertern på den, utan klack blir den identisk med kamerans bajonett.

Orsaken till att de har klacken är att de objektiv som inte har urtaget för den i sin bajonett på ett eller annat sätt inte fungerar optimalt tillsammans med den, att de får för dålig bildkvalité, att AF inte fungerar eller att största bländare blir sämre än f/8. Det går inte heller att montera objektiv med kortare brännvidd än 100 mm med konverter heller. Sedan finns det många objektiv som helt enkelt inte går att montera fysiskt även om klacken är bortslipad, i värsta fall går de att montera utzoomade men när man zoomar in tar bakersta linsen i konvertern med tråkigt resultat.

Jag skulle vilja säga att klacken sitter där av goda skäl även om det är synd att gamla manuella och AF-gluggar inte blir kompatibla som de borde, men har man bara moderna gluggar som av en eller annan orsak inte är avsedda att passa finns det ingen orsak att slipa bort den. Då är det bättre att croppa i efterhand.

Hittade länken.
Faktiskt en tråd här på FS (TC17E II ihop med Tamronobjektiv? ). Får söka bättre nästa gång..
Där finns en länk till en sida, som beskriver hur man går tillväga. Det är den lilla klacken jag märkt ut ovan.

Tack för hjälpen !
/Tobbe

Jahapp..

Gjorde modifieringen. Monterade bort ringen och filade bort klacken.
Måste säga att det gick lättare än förväntat.

En något imponerande utrustning nu. 680mm F/4.5
Skall bli kul att testa detta ute också.

Tack igen för tipset..
/Tobbe

Bilagor

• _TGM2557.jpg
    _TGM2557.jpg
    15.9 KB · Visningar: 282
Kul at höra att allt gick bra!

Hoppas det funkar lika bra i verkligheten också, om du har lust kunde du kanske lägga upp några exempelbilder när du har testat?

Enda kruxet är att kameran (D700) inte har detta intervallet i sig. Får bli antingen 600 eller 800mm. Jag väljer 600mm, samt F/4.5 som värden för denna glugg. Testade lite på gräsmattan hemmavid, och tulpanerna fick stå modell denna gången. Kommer så småningom att testa med lite annat, men det tar vi en annan gång.

Bilden jag presenterar här är kanske ingen höjdare. Bara ett testskott med 400mm + 1.7 konverter på min FX-kamera.

Faktiska värden för detta skott:
f/5.6, 1/800s, 680mm

/Tobbe

Bilagor

• _TGM8325.jpg
    _TGM8325.jpg
    11.6 KB · Visningar: 218
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto