Annons

Nikkor 85mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag har en Nikkor 85mm f1.8 AF på gång, och är lite nyfiken om det kommer att funka bra med min F-80. Objektivet är ungefär 5 år gammalt.

Objektivet är alltså inte av D-typ. Vad innebär D:et?

Säljaren sa att bländarringen är lite trög, men detta kommer väl inte att bli problem för bländaren sköter ju kameran i mitt fall, eller?

/Andreas

Ingemansson skrev:
är lite nyfiken om det kommer att funka bra med min F-80
Funkar bra.
Ingemansson skrev:
Att kameran tar hänsyn till inställt avstånd vid dosering av blixtljus. Använder du mycket blixt?
Ingemansson skrev:
bländarringen är lite trög, men detta kommer väl inte att bli problem för bländaren sköter ju kameran i mitt fall, eller?
Jo, så torde det vara på F80.

1800 är ett bra pris.Jag gav 2200:- för mitt.Visserligen var det ingen trög bländarring,utan helt ok mekaniskt.Däremot fanns inget motljusskydd (HB 23)Ca 600:- hos Scandinavianphoto.
/Anders

Ingemansson skrev:

jimh skrev:
Att kameran tar hänsyn till inställt avstånd vid dosering av blixtljus. Använder du mycket blixt?

Här måste jag tyvärr gå in och rätta dig lite Jim :)

D:et står för kompabilitet med Nikons 3D-mätningssystem och har inget specifikt med blixtljusmätning att göra. Däremot kan den inbyggda blixten i F80-huset (samt nyare blixtar med denna anpassning) även använda sig av 3D-mätningssystemet och på så sätt "samarbeta" med hus och objektiv.

D (och G) objektiven levererar nämligen avståndsinfomation till huset och kan på så sätt "hjälpa till" med exponeringen.

För att återknyta till ursprungsfrågan.
Inget D (eller G) = inget 3D-mätningssystem.

Senast ändrad:
Hansi, det var ju precis det jag sa. D-informationen används inte till något annat än blixtexponering. Och när den gör det så betyder det just precis att det inställda avståndet blir till en av variablerna vid kamerans beslut om exponering. Eller vad menar du förutom att jag missade att använda Nikons flashiga namn?

jimh skrev:
Hansi, det var ju precis det jag sa. D-informationen används inte till något annat än blixtexponering. Och när den gör det så betyder det just precis att det inställda avståndet blir till en av variablerna vid kamerans beslut om exponering. Eller vad menar du förutom att jag missade att använda Nikons flashiga namn?

Vad jag rättade dig på var att D-informationen inte bara används för blixtexponering. Den används även när man använder 3D-mätningssystemet utan blixt.

:)

jimh skrev:
Nope. Det räcker att det sitter ett chip i objektivet för att det skall funka. Behöver inte vara D.

Det är inte den informationen som Nikon gett mig i alla fall. Jag ringde nämligen dom för att bland annat reda ut just detta när jag började använda mig av deras produkter. Det kändes nämligen väldigt förvirrande med alla deras typer av objektiv.

Jag fick då till svar att från och med D-typen så levererar objektiven avståndsinformation till huset, vilket i sin tur möjliggör 3D Matrix Metering. Även utan blixt.

Jag kan inte annat än att luta mig mot tillverkaren i detta fall.

Senast ändrad:
I praktiken har "D" ingen som helst påverkan för vanlig ljusmätning. För blixtmätning påverkar det lite grann för vissa motiv.

Hansi skrev:
3D Matrix Metering. Även utan blixt.
Min nyfnikenhet väcktes så jag smurfade runt lite efter information om detta. Ganska tunnsått och ingen som helst officiell information finns det, men det verkar ändå som om du kan ha rätt i att D-infon används även i befintligt ljus. Man lär sig något nytt varje dag.

jimh skrev:
Min nyfnikenhet väcktes så jag smurfade runt lite efter information om detta. Ganska tunnsått och ingen som helst officiell information finns det, men det verkar ändå som om du kan ha rätt i att D-infon används även i befintligt ljus. Man lär sig något nytt varje dag.

Jo man gör ju det. Men ibland så är det lite för mycket man behöver lära sig. Jag tyckte som sagt att Nikons värld var väldigt snurrig när jag började använda deras prylar. Och det har väl inte klarnat än på alla områden.

Men inget är mer uppfriskande än en härlig diskussion om foto. Eller hur Jim?

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar