Annons

Nikkor 70-200 2,8 VR & Telekonverter ?

Produkter
(logga in för att koppla)

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Har funderingar på att införskaffa ett Nkkor 70-200 2,8 VR från BH-photo USA.

En telekonverter till denna behöver jag också, Jag har idag en Kenko 300 Pro 2X.
Med tanke på den höga kvalitén på detta bojektivet bör jag även uppgradra teleconverter till en Nikkor och isf vilka modeller rekomenderar ni ??

Skall jag byta bör jag göra det direkt så man slipper dubbla transporter etc.

Kameran det skall användas till är en Nikon D70

Tacksam för alla synpunkter
 
Jag kör med "Nikon TC-17E II" och den kombinationen fungerar hyffsat.
Inte superskarpt, med en helt ok lösning kontra pris.

Mvh // Martin
 
Jag har det Nikon objektivet och vill också veta. vilken är den bästa lösningen ( skarpaste )
 
BIF-BigFoot skrev:
Har funderingar på att införskaffa ett Nkkor 70-200 2,8 VR från BH-photo USA.

En telekonverter till denna behöver jag också, Jag har idag en Kenko 300 Pro 2X.
Med tanke på den höga kvalitén på detta bojektivet bör jag även uppgradra teleconverter till en Nikkor och isf vilka modeller rekomenderar ni ??

Skall jag byta bör jag göra det direkt så man slipper dubbla transporter etc.

Kameran det skall användas till är en Nikon D70

Tacksam för alla synpunkter

Jag tycker kombinationen 70-200 2,8 VR + TC14EII funkar bra. Jag har testat den på D100, även om denna bild är med en annan kamera. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=340640&target=_blank
 
Den va skarp o fin. fast pippin ser ut o ha tappat ett litet ben.

Får nog bli en sån... ( konverter inte pippi )
 
Nikons tcon eller kenko?

Jag går i tankarna på att skaffa mig ett Nikon 70-200 VR. Men för att få lite mer räckvidd vill jag sätta dit en teleconverter, gärna 2x.
Nu funderar jag, vilken konverter ska jag välja. Dvs, är Nikons teleconverter värd de extra pengarna?
En vän till mig har nikons gamla 80-200 med en kenko 1,4x, och med den setupen blir fenomenet med lila konturer ganska märkbart, iallafall på max öppning. Om det beror på gluggen eller konvertern vet jag faktiskt inte. Jag ser inte fenomenet på bilder tagna utan teleconvertern, men kanske convertern förstärker fenomenet?

De tester jag hittat på nätet säger att 70-200 med nikons 2x converter fungerar bra. Alltså undrar jag om det fungerar lika bra med kenkos, eller om man verkligen får något extra för pengarna om man köper nikon.

mvh
Erik G
 
Hade en Kenkoo 2x 300 PRO tidigare när jag hade min Nikon utrustning.

Tyckte inte den var så himla bra.. att sätta en dålig konverter franför att profs objektiv känns dumt.. (i konw.. i was there..)

Skulle kollat på Nikon 2x eller 1,4an som skall vara skarpare, dessutom tar den bara ett bländarsteg.
 
Rodney skrev:
Jag har det Nikon objektivet och vill också veta. vilken är den bästa lösningen ( skarpaste )
Jag tycker att kombinationen med Tc 17E fungerar mycket bra. Jag har gjort en del jämförelser med mitt Sigma macro (150 2,8) och kommit fram till att Sigmat presterar bättre, inget konstigt med det. Där emot så är inte skillnaden speciellt stor, faktum är att bilderna med 70-200 och TC 17 blir väldigt bra. Jag bifogar en bild tagen med konverter på största bländare, hoppas den kan vara till någon hjälp.
 

Bilagor

  • snapshots 002.jpg
    snapshots 002.jpg
    95.9 KB · Visningar: 1,005
Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Jag tycker att kombinationen med Tc 17E fungerar mycket bra. Jag har gjort en del jämförelser med mitt Sigma macro och kommit fram till att Sigmat presterar bättre, inget konstigt med det. Där emot så är inte skillnaden speciellt stor, faktum är att bilderna med 70-200 och TC 17 blir väldigt bra. Jag bifogar en bild tagen med konverter på största bländare, hoppas den kan vara till någon hjälp.
Ursäkta att det inte syns något vidare, knappast till hjälp för den tveksamme. Testar en till med 100 crop.
 

Bilagor

  • blommor 0002.jpg
    blommor 0002.jpg
    98.5 KB · Visningar: 978
Jag tog - i all hast - några testbilder med VR 70-200 - med och utan 'Kenko 2x Teleplus Pro 300'.
De med konvertern visar väl en liten skärpeförlust, och min erfarenhet av 'vanligt' foto med den är, att jag - när kassan tillåter - skall byta den mot en NIKON TC-20E II - eller TC-17E II.
Jag hade tidigare kombinationen AF 80-200 D + TC-14B och tyckte inte, att telekonvertern innebar kvalitetsförsämring.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
70-200 BV 105mm + K2x
(Laddar upp för 3:e gången - strul..?)
 

Bilagor

  • b70-200-105+k2x.jpg
    b70-200-105+k2x.jpg
    54 KB · Visningar: 906
Nikon eller Kenko; 1,7x eller 2x

Jag har fotat en hel del med 70-200 VR + Kenko 2x 300 PRO men är inte alltid nöjd med skärpan. Särskilt vid större förstoringar (utsnitt). Jag har "hört" att Nikon inte är själva nöjda med deras 20E. Jag funderar på Nikons 17E om den kan vara bättre.
Eller - är det så att man måste (bör) blända ner för att få skärpa med teleconverters? På full öppning blir det "liksom" inte bra. Jag "tränar" för att få bl.a. fågelbilder i paritet med Er alla på tråden med bra fågelbilder.
Jag ser gärna en fördjupad diskussion om teleconverters på denna tråd.
Synpunkter men framförallt egna erfarenheter och "tekniska" råd.
// Björn
 
Nikon TC-17E II, byggd annorlunda?

Själv kör jag med TC-17E II och tillsammans med 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED tycker jag det blir minst lika skarpa bilder som utan TC.
Se länk nedan för foto med denna kombination.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/710404.htm?set=lp

Jag har fått för mig att TC-17E II är byggd annorlunda jämf med TC-14 och TC-20.
Detta gör att den framförallt är lättare.
Men jag kommer ej ihåg de andra fördelarna (om det var några...)
 
Hi folks

Jag använder 70-200 och TC17 till och från och är väl sådär nöjd med kombinationen. Skärpan faller en hel del när konvertern används. Mitt 80-400 är skarpare vid längre brännvidder.

Jag använder bägge objektiven ofta fast vid olika tillfällen. Om jag vet att ljuset kommer att räcka till packar jag alltid 80-400:an. Behöver jag bokehn eller snabbheten blir det 70-200. I detta fall åker även konvertern med fast jag ser den som en liten nödlösning. Hade en del funderingar på att byta TC17 mot TC14 men jag tycker att förlängningen blir för liten för att vara värt besväret. Min högst personliga uppfattning men dock.

Mankan
 
Min förhoppning var att ett 70-200 med en 2x tcon dels skulle ge mig ett ljusstarkt tele för skymmning och vinterhalvår samt, med konvertern, en bättre glugg än den 70-300 f/4,5-5,6D jag har idag.

Om så är fallet så är det fortfarande intressant, men om en telekonverter på 70-200 är t.o.m sämre än den relativt billiga teleglugg jag idag redan har så blir det väl tveksamt. På plussidan dock är ju VR.
Men då skulle en lösning kunna vara att inhandla en 18-200 istället, eller 80-400.. Men samtidigt vill jag ha en glugg som har snabb AF, då det är en av de sakerna jag stör mig på med min nuvarande tele. Alla dessa val.. :D

/E
 
ErikGustavsson skrev:
Min förhoppning var att ett 70-200 med en 2x tcon dels skulle ge mig ett ljusstarkt tele för skymmning och vinterhalvår samt, med konvertern, en bättre glugg än den 70-300 f/4,5-5,6D jag har idag.

Om så är fallet så är det fortfarande intressant, men om en telekonverter på 70-200 är t.o.m sämre än den relativt billiga teleglugg jag idag redan har så blir det väl tveksamt. På plussidan dock är ju VR.
Men då skulle en lösning kunna vara att inhandla en 18-200 istället, eller 80-400.. Men samtidigt vill jag ha en glugg som har snabb AF, då det är en av de sakerna jag stör mig på med min nuvarande tele. Alla dessa val.. :D

/E
Jag vet inte om jag är ute och cyklar här, men jag tror att just 2X- konvertrar överlag ger något sämre bildresultat än 1,4X eller Nikons 1,7X. Som jag nämnt tidigare i tråden så anser jag att TC 17 ihop med 70-200 2,8 ger mycket bra resultat. Autofocusen känns i stort sett lika snabb som utan konverter och skärpeförlusten är i mina ögon högst marginell. Nu är jag endast en glad amatör dvs inte yrkesverksam med krav på enorma utskrifter eller 100% crop bilder. Jag har dock fotat i många år och ställt mig kritisk till en hel del olika objektiv o andra tillbehör. Vad gäller 70-200 ihop med TC 17 känner jag mig trygg i att kunna rekomendera den till andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.