ANNONS
Annons

Nikkor 60 mm micro med en TC-201 teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Hej Nikonfantaster! :)

Jag sitter och tittar på olika alternativ för att uppgradera mitt linsförråd och funderar på kombinationen Nikkor 60 mm micro med en TC-201 teleconverter. Jag är ganska ny i branschen. Bara 1 månad gammal glad D70-ägare och kan inte detta riktigt.

Eftersom jag jobbar med en stor order från B&H i USA och tänkte kanske pyttsa i en TC-201 så skulle jag vilja undvika otrevliga överraskningar om kombinationen inte skulle vara bra. Man skulle liksom inte vilja behöva returnera till USA. :-/

Finns det någon här med erfarenheter om denna kombination funkar. Det skulle verkligen vara bra om någon visste.

Tack på förhand.

Den TC-201 som du berättar om kommer inte ge dig någon CPU-koppling på objektivet. Dvs du kommer att tappa ljusmätningen = gissa dig fram eller använda extern ljusmätare = bökigt.

Sen så är teleconvertrar inte anpassade för korta brännvidder. Om det är högre förstoringsgrad du är ute efter är nog mellanringar eller försättslinser ett bättre allternativ.

Kenko har ett sätt med mellanringar som överför både kopplingar och autofokus och där med bibehåller ljusmätning.

Är det längre brännvidd du är ute efter så kolla på ett annat objektiv är mitt råd (alternativt, köp en av Kenkos Pro300 konvertrar)

Att köpa en makrooptik på runt 100mm istället känns, rent spontant, som en bättre lösning. Dels så brukar väl telekonverters funka mindre bra med korta räckvidder, dels förlorar du ju ljus med en telekonverter.
Finns det någon särskild anledning till att du vill ha just 60mm:ern?

Tack för era svar! Jag äger altså redan ett 60 mm objektiv och blev helt "hooked" när jag väl kom igång med det.

Enligt specifikationerna verkar det inte som om skillnaderna är så stora beträffande arbetsavstånden jämfört med 105 mm linsen. Kan jag ha fel?

Jag är väl egentligen ute efter både bättre arbetsavstånd och mer förstoring. Mest mer förstoring dock. Detta verkar som en omöjlig ekvation kanske och det är väl ingen direkt panik. Jag är glad med mitt 60mm macro.:)

Jag har också funderat på förstoringslinsen 6T alternativt förlängningslinsen PK-13 också men eftersom jag inte testat konvertrar överhuvudtaget och inte heller har jag lyckats hitta denna info på nätet.

Jag har också en TC-17E II men den funkar ju inte såvitt det inte finns någon adapterring att sätta emellan.

Egentligen är detta bara för nöjes skull men jag tänkte passa på medan man har stålarna och när man nu ändå ska få hen en låda från B&H.

Okej, det förklarar ju saken. :)

Med en 100mm får du typ dubbla arbetsavståndet. På en 60mm har du ju, lite beroende på hur långt själva objektivet är fysiskt, sådär en 5-6cm arbetsavstånd och på en 100mm har du runt 10-11cm (vid närgränsen).
Ska du nå mycket större förstoring på en 60mm får du nog ha telekonverter ja, eftersom du redan är så nära. Du kommer ju något närmare med en närbildslins eller mellanring, men det blir då åxå svårare att få in ljus till motivet.

En närbildslins säjs ju inte stjäla något ljus alls. Däremot stjäl konvertrar ljus. Hur mycket ljus stjäl distansringar?

Dessutom är det inte alls så dyrt med närbildslins som tex konverter eller distansring. Det verkar luta åt förstoringslins för mig.

Vet ni var man skulle kunna hitta bildexempel tagna med en sån lins?

Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar