Annons

Nikkor 50mm 1.8D eller mer minne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis köpt en D70 med kitglugg (18-70),
Sigmas 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II,
väska och lite annat småtjafs.

Den stora frågan är dock om flickvännen, som är i New York just nu, skall få köpa hem ett Sandisk 2GB Ultra II CF kort eller ett motsvarande med 1GB + Nikkor 50mm f/1.8D AF.

Båda alternativen kostar nästan lika mycket på B&H. Räcker det med 1 gig? Om filerna aldrig blir större än 6.1 mb så räcker kortet till mer än 150 bilder. Det borde väl räcka i de flesta fall?

Hjälp, vad säger ni? Är gluggen bra, bättre än 1gig extra minne?

Med hopp om nyttiga tips, snabbt! ;)

Tommy
 
50mm 1.8D är ett toppenobjektiv. Jag föredrar det framför kitobjektivet. Bättre färger, bättre skärpa och betydligt ljusstarkaste. Köper du det inte nu måste du hur som helst köpa det sedan. Betydligt bättre än prislappen ger vid handen.

Enligt mig :)
 
Minneskort är lika billiga eller billigare i Sverige (på rätt ställe) så köp hellre objektiv, blixt och andra fototillbehör. 50/1,8 är mycket bra.
 
Tommy Pettersson skrev:
Båda alternativen kostar nästan lika mycket på B&H.
Tycker det är fel sätt att resonera. Personligen skulle jag fråga mig vilket alternativ sparar man mest pengar på jämfört med att köpa motsvarande i Sverige?

Jag håller med Olle, köp objektivet. Minneskorten får du till hyffsat pris i Sverige. Grey-marketvarianten av Nikkor 50mm f/1.8D kostar $89.95 på B&H (plus "local sales tax" om hon köper i butiken eller postorder inom delstaten). Mycket fint pris för ett bra objektiv.

Räcker det med 1 gig? Om filerna aldrig blir större än 6.1 mb så räcker kortet till mer än 150 bilder. Det borde väl räcka i de flesta fall?
Själv kör jag med 1Gb och tycker det funkar bra. Visst har jag gärna mer men, handen på hjärtat, fyller jag det sällan. De gånger jag vet jag ligger i farozonen tar jag med mig en bärbar så jag kan tömma kortet under dagen. Ska jag åka på långsemester så räcker ändå inte 2 eller 4Gb utan då får det bli till att skaffa portabel hårddisk utöver extra minneskort.
 
Re: Re: Nikkor 50mm 1.8D eller mer minne?

maxzomborszki skrev:
Tycker det är fel sätt att resonera. Personligen skulle jag fråga mig vilket alternativ sparar man mest pengar på jämfört med att köpa motsvarande i Sverige?
Läste det där igen när jag vaknade och det med "fel sätt att resonera" kanske lät lite väl hårt. Om man nu är i större behov av minneskort än av en 50mm så är valet inte så svårt.

Men om man vill köpa båda, hade tänkt att köpa båda, men bara har pengar till en just nu och det kvittar vilken man köper först så skulle jag göra som ovan. Om det nu inte är så att flickvännen åker till NY varannan vecka :)
 
Jag skulle också köpt objektivet.
Med all sannolikhet kommer priset på minnet att sjunka med tiden, så visar det sig att din 1-gigare inte räcker så kan du troligtvis köpa ett till senare till ett bättre pris. Jag tycker också det känns bättre med 2 st minneskort än ett stort, går ett sönder har du iaf några bilder kvar,
 
Köp absolut objektivet! Ett fast 50mm gör vem som helst nöjd. Risken är att du slänger/säljer dina zoomar när du ser hur skarpa och klara bilderna blir med det.
Dessutom har objektivet ett mycket mer beständigt värde än minneskort...
 
Gluggen utan tvekan

Nikkor 50mm/1.8 D är känt som ett av de skarpare gluggarna nikon producerar (iaf för det priset)

Är utom ordentlig porträtt glugg bla.

Mvh
Paul L.
 
Jag sällar mig till gänget som lovordar 50/1,8D. Det är ett fantastiskt objektiv för det priset. Knivskarpt som sagt, och utmärkt till porträtt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.