ANNONS
Annons

Nikkor 50mm 1,8 "Back focus" problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleviuss

Aktiv medlem
Jag har en nikkor 50mm 1,8 inköpt som helt ny 2014. De senaste 2 åren har den börjat ha ett vad som kalas för "back focus" problem. Den fokuserar gärna helst på objekt i bakgrunden än i förgrunden. Om jag står en bit ifrån (ca 2-5 meter) det jag ska fotografera. Tex när jag ska fota en person, fokuserar på ansiktet, men objektivet fokuserar på tex träd i bakgrunden etc.

Ofta syns detta ej i kamerans display utan man ser det när man öppnar i datorn, otoroligt frustrerande! Dessutom missar jag ofta bra bilder, tex ett djur i rörelse, men objektivet fångar ej djuret utan bakgrunden. Jag vet att 50mm inte är den snabbaste av objektiv, men detta händer med stillastående objekt också.

Vad jag läst till mig är att detta är ett vanligt problem med detta objektiv, och att man kan kalibrera det själv om man är händig, vilket jag ej är. Så jag undrar, kan man lämna den på service? Eller kommer jag dras med detta problem efter eventuell service också?

Jag har fotat exklusivt med enbart 50 mm i flera år nu. Men tänker skaffa mig en 35mm snart antagligen, dels för 50mm är så tajt, dels att den driver mig till vansinne med detta fokus problem :/
 
Jag har en nikkor 50mm 1,8 inköpt som helt ny 2014. De senaste 2 åren har den börjat ha ett vad som kalas för "back focus" problem. Den fokuserar gärna helst på objekt i bakgrunden än i förgrunden. Om jag står en bit ifrån (ca 2-5 meter) det jag ska fotografera. Tex när jag ska fota en person, fokuserar på ansiktet, men objektivet fokuserar på tex träd i bakgrunden etc.

Ofta syns detta ej i kamerans display utan man ser det när man öppnar i datorn, otoroligt frustrerande! Dessutom missar jag ofta bra bilder, tex ett djur i rörelse, men objektivet fångar ej djuret utan bakgrunden. Jag vet att 50mm inte är den snabbaste av objektiv, men detta händer med stillastående objekt också.

Vad jag läst till mig är att detta är ett vanligt problem med detta objektiv, och att man kan kalibrera det själv om man är händig, vilket jag ej är. Så jag undrar, kan man lämna den på service? Eller kommer jag dras med detta problem efter eventuell service också?

Jag har fotat exklusivt med enbart 50 mm i flera år nu. Men tänker skaffa mig en 35mm snart antagligen, dels för 50mm är så tajt, dels att den driver mig till vansinne med detta fokus problem :/

Man behöver inte vara händig för att kalibrera - bara ihärdig, men det låter mer som att fokus missar helt och hållet vad gäller de rörliga objekten och då kan en del ligga i kamera+utrustning+inställningar+handlag.

Vad har du för autofokusinställningar t.ex.;
Kör du AF-C för rörliga motiv eller ej?
Kör du med 1 punkt eller flera?
 
Man behöver inte vara händig för att kalibrera - bara ihärdig, men det låter mer som att fokus missar helt och hållet vad gäller de rörliga objekten och då kan en del ligga i kamera+utrustning+inställningar+handlag.

Vad har du för autofokusinställningar t.ex.;
Kör du AF-C för rörliga motiv eller ej?
Kör du med 1 punkt eller flera?


Hej! Tack så mycket för svar!
Jo jag kör med AF-C och singel point alltså 1 punkt då. Så ja det är nog därför den missar rörliga! Dock så är det samma där, den fokuserar på bakgrunden.

Jag hoppades lite att nikon kanske står för servicekostnader om det är ett fabriksfel?
 
För fokusproblem, jämför först live view mot vanlig fokus. Om live view är bättre så går det ofta att finjustera fokus, det går ju med din D7000. Sätt den i AF-S och en punkt och sätt upp en sedel. Fotograf denna på största bländare och ta en 10bilder. Sätt fin justering till +10 och ta 10 nya kort, och gör detta på iaf, 0, +10 och -10 så går du igenom dina bilder och ser vilken inställning som ger bäst, sedan kan du fortsätta åt det riktiga hållet och se om tex +15 blir ännu bättre etc
 
För fokusproblem, jämför först live view mot vanlig fokus. Om live view är bättre så går det ofta att finjustera fokus, det går ju med din D7000. Sätt den i AF-S och en punkt och sätt upp en sedel. Fotograf denna på största bländare och ta en 10bilder. Sätt fin justering till +10 och ta 10 nya kort, och gör detta på iaf, 0, +10 och -10 så går du igenom dina bilder och ser vilken inställning som ger bäst, sedan kan du fortsätta åt det riktiga hållet och se om tex +15 blir ännu bättre etc

Tack så mycket Peter!

Jag kände inte till fin justering metoden! Får väl pröva det :)
 
Jag har en nikkor 50mm 1,8 inköpt som helt ny 2014. De senaste 2 åren har den börjat ha ett vad som kalas för "back focus" problem. Den fokuserar gärna helst på objekt i bakgrunden än i förgrunden. Om jag står en bit ifrån (ca 2-5 meter) det jag ska fotografera. Tex när jag ska fota en person, fokuserar på ansiktet, men objektivet fokuserar på tex träd i bakgrunden etc.

Ofta syns detta ej i kamerans display utan man ser det när man öppnar i datorn, otoroligt frustrerande! Dessutom missar jag ofta bra bilder, tex ett djur i rörelse, men objektivet fångar ej djuret utan bakgrunden. Jag vet att 50mm inte är den snabbaste av objektiv, men detta händer med stillastående objekt också.

Vad jag läst till mig är att detta är ett vanligt problem med detta objektiv, och att man kan kalibrera det själv om man är händig, vilket jag ej är. Så jag undrar, kan man lämna den på service? Eller kommer jag dras med detta problem efter eventuell service också?

Jag har fotat exklusivt med enbart 50 mm i flera år nu. Men tänker skaffa mig en 35mm snart antagligen, dels för 50mm är så tajt, dels att den driver mig till vansinne med detta fokus problem :/
Tycker inte det låter riktigt som "back focus" utan snarare som att kameran inte lyckas fokusera där fotografen vill.
Sätt kameran på stativ och fota längs en linjal. 45 graders vinkel typ. Hamnar fokus alltid bakom det millimeterstreck du lägger fokuspunkten på så kan det vara "back fokus". AF-C fyrar av även om kameran inte hittat fokus. Kolla att du alltid har "grön prick" innan du trycker av
. Om kameran kan visa fokuspunkten vid visning av bilden har den låst fokus och då ser du var den fokuserat (vet inte om din kamera har den funktionen).
 
Tycker inte det låter riktigt som "back focus" utan snarare som att kameran inte lyckas fokusera där fotografen vill.
Sätt kameran på stativ och fota längs en linjal. 45 graders vinkel typ. Hamnar fokus alltid bakom det millimeterstreck du lägger fokuspunkten på så kan det vara "back fokus". AF-C fyrar av även om kameran inte hittat fokus. Kolla att du alltid har "grön prick" innan du trycker av
. Om kameran kan visa fokuspunkten vid visning av bilden har den låst fokus och då ser du var den fokuserat (vet inte om din kamera har den funktionen).

Sätt kameran med fokusprioritet dvs. att den inte tar bilden om den inte bekräftat fokus.
 
Att felet skulle vara vanligt på just den gluggen har JAG inte hört talas om , men jag kan ha fel.
Har det alltid varit problem med " Back fokus" ända sedan du köpte den?
 
D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem.

Har nog haft 3 st D7000 alla var lite Hawaii. Aldrig några problem med D300/D700 - med samma optik.
 
Hej! Tackar så mycket för era svar!

Jag var bortrest och kunde ej svara. Jag fotade en hel del under resan (hade slutat fota i nästan 1 år, brist på inspiration) och jag tog allt som nämndes här i beaktande.

Jag ställde om till fokus prioritet, och bytte mellan af-a och af-a 3d på rörligare motiv.
Jag inser att det nog inte är objektivet som är problemet i sig, utan kameran :/.
Vet ej hur man löser detta nu?
 
Att felet skulle vara vanligt på just den gluggen har JAG inte hört talas om , men jag kan ha fel.
Har det alltid varit problem med " Back fokus" ända sedan du köpte den?

Ja jag läste om att 50mm har just detta problem, på engelska forum dock!
Min hade inga problem de första åren, utan det dök upp senare, upplever jag det som.
 
D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem.

Har nog haft 3 st D7000 alla var lite Hawaii. Aldrig några problem med D300/D700 - med samma optik.

Notoriskt känd?! Whuut? Visste jag inget om! Jag gjorde en ganska bra research innan jag köpte den som ny år 2014. Ingenstans har jag läst om detta problem :/ Skulle vart bra att veta innan!

Ja jag lutar mig åt de hållet just nu. Har fotat med 2 andra objektiv flitigt under min resa, och dem betedde sig likadant sm min 50mm. Det är nog kamerahusets fel då:/

Ja jag har märkt av damm i sensorn! Störde även några bilder för mig, innan jag fick bort dammet.

Hur gör man nu då? Kan nyare firmware lösa problemet?
Eller service hos Nikon?
 
Kan du ha haft sönder bländararmen i huset?
(Finns en liten arm i kamerahuset som ska dra undan bländarbladen och gör den inte det innan du tar bilden kommer sökarbilden bli mörkare, du kan inte ändra bländarvärde med kameran och autofokusen kommer att missa väldigt ofta om den ens träffar alls).

Test:
1. Ser sökarbilden mörkare ut än tidigare?
2. Kan du justera bländarvärdet från kameran?
(Ta två testbilder med olika bländarvärde i manuellt läge utan Auto-iso för att se att det faktiskt gör en skillnad. Notera att du inte ska vrida på ev. bländarring manuellt - justera via inställning i kamerahuset)
 
9)
Hej! Tackar så mycket för era svar!


Jag ställde om till fokus prioritet, och bytte mellan af-a och af-a 3d på rörligare motiv.
........................?
AF-A är ett skumt läge där kameran "avgör" om motivet rör sig eller är stilla. I det läget är det kameran som väljer inställning - inte fotografen. Använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för rörliga motiv. 3D-läget kräver att det motiv man ska fotografera är klart avvikande i färg. Annars kan det bli "vad som helst". Undvik också "autoläget" (automatiskt AF-område) eftersom man då har noll koll på vad kameran fokuserar på. Kameran väljer att fokusera på det den tror ska vara i skarpt.

Att "D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem" har jag aldrig hört talas om så det tillhör nog kategorin "Fake news". (Har och har haft några ex av D7000). Det objektiv du har tycker i alla fall jag är det bästa 50 mm som Nikon släppt (dessutom till ett väldigt bra pris).

I ditt fall verkar det inte vara frågan om bak- eller frontfokusproblem. Dessa brukar röra sig om max någon eller några centimeter fram eller tillbaka på en porträttbild. Inte flera meter som i ditt fall (om jag förstått dig rätt). Troligare är att du inte lyckas sätta fokus rätt.

Så mina råd blir:
  • Skippa AF-A och använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för röriga motiv.
  • Använd 3D-läget endast när du är säker på att det fungerar (tydligt avvikande färg på motivet).
  • Använd normalt endast en fokuspunkt även vid AF-C. Åtminstone till dess du är säker på hur de dynamiska lägena med 9, 21 eller 39 punkter fungerar.
  • Använd den mittersta fokuspunkten om det är möjligt.
  • D7000 har ett mycket bra fokussystem men det kräver en del inlärning för att det ska bli bra. Så läs användarhandboken från sidan 91 och framåt (även om du tycker det är tråkigt).
  • Om det trots allt ovan inte blir bra så lämna in kameran för reparation:)

 
Kan du ha haft sönder bländararmen i huset?
(Finns en liten arm i kamerahuset som ska dra undan bländarbladen och gör den inte det innan du tar bilden kommer sökarbilden bli mörkare, du kan inte ändra bländarvärde med kameran och autofokusen kommer att missa väldigt ofta om den ens träffar alls).

Test:
1. Ser sökarbilden mörkare ut än tidigare?
2. Kan du justera bländarvärdet från kameran?
(Ta två testbilder med olika bländarvärde i manuellt läge utan Auto-iso för att se att det faktiskt gör en skillnad. Notera att du inte ska vrida på ev. bländarring manuellt - justera via inställning i kamerahuset)

Tack så mycket Cardazio för svaret!


Låter hemskt om jag haft sönder denna bländararm! Är den väldigt känslig? Har tappat kameran 2 gr under de 3,5 år jag haft den. Ena gången hemma på golvet. Den senaste gången väskan som ramlade på klinkers. Objektivet som satt på den gick av i fästena. Kanske armen gick sönder då?

Tack för tipsen! Ska följa dessa steg och se vad jag kommer fram till :)
 
9)
AF-A är ett skumt läge där kameran "avgör" om motivet rör sig eller är stilla. I det läget är det kameran som väljer inställning - inte fotografen. Använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för rörliga motiv. 3D-läget kräver att det motiv man ska fotografera är klart avvikande i färg. Annars kan det bli "vad som helst". Undvik också "autoläget" (automatiskt AF-område) eftersom man då har noll koll på vad kameran fokuserar på. Kameran väljer att fokusera på det den tror ska vara i skarpt.

Att "D7000 är notoriskt känd för bak- eller framfokusproblem" har jag aldrig hört talas om så det tillhör nog kategorin "Fake news". (Har och har haft några ex av D7000). Det objektiv du har tycker i alla fall jag är det bästa 50 mm som Nikon släppt (dessutom till ett väldigt bra pris).

I ditt fall verkar det inte vara frågan om bak- eller frontfokusproblem. Dessa brukar röra sig om max någon eller några centimeter fram eller tillbaka på en porträttbild. Inte flera meter som i ditt fall (om jag förstått dig rätt). Troligare är att du inte lyckas sätta fokus rätt.

Så mina råd blir:
  • Skippa AF-A och använd i stället AF-S för stillastående och AF-C för röriga motiv.
  • Använd 3D-läget endast när du är säker på att det fungerar (tydligt avvikande färg på motivet).
  • Använd normalt endast en fokuspunkt även vid AF-C. Åtminstone till dess du är säker på hur de dynamiska lägena med 9, 21 eller 39 punkter fungerar.
  • Använd den mittersta fokuspunkten om det är möjligt.
  • D7000 har ett mycket bra fokussystem men det kräver en del inlärning för att det ska bli bra. Så läs användarhandboken från sidan 91 och framåt (även om du tycker det är tråkigt).
  • Om det trots allt ovan inte blir bra så lämna in kameran för reparation:)



Tack så jättemycket för svaret Anders! Verkligen riktigt ovärderliga råd man får här på forumet av er alla!


Ja jävlar, jag vet att jag är en amatör trots efter ca 2 års av kontinuerligt fotande med dslr och jag vet verkligen att det tar flera år att bemästra de hela rent tekniskt, beroende på person förstås.
Så fotar jag väldigt rörliga motiv allt som oftast, tex mina undulater, och dem är jävligt snabba :p

Där kan jag förstå att det blir svårt att sätta fokus då dem är så snabba och 50mm är långsam porträttobjektiv.

Men ja du har förstått rätt, den fokuserar helt åt fanders med flera meter bakom motiv som är stillastående så då förstår man att det ej är objektivets "långsamhet" som inte är felet,

Jag visste inte att det var så svårt att bemästra fokus och fokuspunkter! Så naivt av mig. Ja jag har faktiskt alltid kört på Af-C under åren som jag haft denna kamera. Prövade Af-a och 3d under min senaste resa, när jag fotade flygande måsar och liknande, men ja som du beskriver det, det blir ganska godtyckligt fokus.

Nä jag behöver verkligen slipa på tekniken känner jag nu, tack allihop för era enormt bra råd!

Kanske man bör lämna in för service ändå för säkerhets skull? Vet inte hur man gör, om det är förväntat att serva då och då som med bilar?
 
Tack så mycket Cardazio för svaret!


Låter hemskt om jag haft sönder denna bländararm! Är den väldigt känslig? Har tappat kameran 2 gr under de 3,5 år jag haft den. Ena gången hemma på golvet. Den senaste gången väskan som ramlade på klinkers. Objektivet som satt på den gick av i fästena. Kanske armen gick sönder då?

Tack för tipsen! Ska följa dessa steg och se vad jag kommer fram till :)

Alltså, allting måste sitta rätt i kamerahuset för att autofokusen ska fungera som den ska. Tappar du kameran i golvet så är ärligt talat "all bets off". Nu pratar jag inte specifikt om cardazios teori, utan rent generellt. Blir saker skeva eller flyttar sig ur sin injusterade position så kommer kameran inte att bete sig som den ska.
 
Alltså, allting måste sitta rätt i kamerahuset för att autofokusen ska fungera som den ska. Tappar du kameran i golvet så är ärligt talat "all bets off". Nu pratar jag inte specifikt om cardazios teori, utan rent generellt. Blir saker skeva eller flyttar sig ur sin injusterade position så kommer kameran inte att bete sig som den ska.

Ojdå, låter inte lovande. Då kan vad som helst gått snett med kamerans komponenter :(
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar