Annons

Nikkor 50/1,8 och mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Har funderat på denna billiga macrolösning ett tag nu. Nikkor 50mm f/1,8 ligger på 1400 på cyberphoto och passande mellanringsats 12/25/36mm för 1300.
Är det någon som provat kombinationen och vet hur den presterar? Arbetsavståndet är nog inget problem då jag inte har tänkt fota insekter o.d. utan mest statiska föremål. Kanske dock kan vara svårt att ljussätta svåra ljussituationer med blixt. Vad tror ni?
(Använder D70 så det blir 75mm egentligen.)
 
Hmm, roligt för jag har funderat på precis samma sak.
Jag är dock mer intresserad av insekter och blommor plus allting som kan se bra ut på bild (ganska logiskt hehe)

Dock så kan jag informera dig om att Soligors mellanringar är precis likadana som kenkos, bara att de kostar mindre. Soligormellanringar hittar du på Cyberphoto.

Tror det skulle funka bra, är det någon som kan bidra med en utträkning på hur stor arbetsavståndet blir med ett 50 mms objektiv och en 12 mm + 36 mms mellanring imellan?
 
Arbetsavståndet blir ju mindre eftersom man fokuserar närmare. Man förlorar möjligheten att fokusera långt borta med mellanringar.
Jag har en 12mm kenko mellanring som jag främst använder till min 50mm och det funkar utmärkt. Med den blir närgränsen ca 20cm istället för halvmetern. Däremot kan man inte fokusera längre bort än kanske en halvmeter.
Det funkar att ta insektsbilder med mellanringar, men man kommer ju inte lika nära med en 50mm eftersom de flyr.
 
johanwahlberg skrev:
Jag trodde jag hade hittat den billigaste.

Arbetsavståndet vad jag förstår blir samma med som utan mellanringar. Med mellanringar hamnar bara fokusen närmare objektivet. Eller?

Edit:

Det här är den enda "satsen" jag kan hitta på cyberphoto till nikon af:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636

photax och scandinavian photo var dyrare.

oh hehe, det var de jag menade, ursäkta
om man äger ett 80mms objektiv så kan man ha en 12 mm:s och 36 mm:s mellanring imellan, då får man ett arbetsavstånd på ..34 cm, om jag räknat rätt :) då blir ju det inte så jättehet ljusstyrka kanske men en solig dag så är detta kanske inget problem. då har man ju iofs bara 1:6 avbildningsskala.
 
Senast ändrad:
Ah! Det jag menade med arbetsavstånd var egentligen inte arbetsavstånd utan avbildningsstorleken. För den blir väl samma?

Avbildningsskala 1:6, vad menas med det? Att bilden blir 6ggr större än verkligheten? eller 6ggr mindre?
 
Senast ändrad:
Förutsatt samma avstånd till motivet och samma brännvidd så blir avbildningsstorleken samma oavsett om man har mellanringar eller inte ja. Skillnaden blir ju att man får bättre närgräns med mellanringar och därför kommer näramre och får större avbildningsskala.

Skala 1:6 innebär att ett objekt som är 6mm i verkligheten blir 1mm på sensorn. En sjättedel alltså.
 
Då förstår jag. Så 1:1 ger en ganska förstorad bild.

Men åter till första frågan.
Är det dumt att satsa på en så kort bränndvidd till macro? Även om det blir 75mm i min D70... De flesta macroobjektiv verkar vara runt 100mm. Annars är det väl bra med ett så pass ljusstarkt objektiv som 50/1,8an eftersom det försvinner lite med mellanringarna på. Kan förstås använda det utan mellanringar också.
 
Man behöver mer mellanringar för att nå 1:1 på ett objektiv med längre brännvidd.
Köper du ett såntdär set med ringar så blir det väl ungefär 50mm om man stackar alla på varandra. Då får man 1:1 på en 50mm optik. Med 100mm så får du bara 1:2, om jag inte har helt fel för mig.
Enda nackdelen med kortare brännvidd är ju att du måste vara närmare motivet. 50mm:n är alldeles utmärkt tillsammans med mellanringar annars.

Croppingfaktorn ger ju att du kan vara längre ifrån motivet och behålla samma utsnitt, så det är ju en liten fördel jo. För att få skala 1:1 så är det dock samma avstånd som på en filmkamera, även om motivet då täcker en större del av bildytan. Man kan ju då säga att man skenbart får skala 1.5:1.
Hoppas jag inte krånglar till saker för mycket nu...

Man kan ju, som christian skriver även avända en 50mm som närbildslins om man vänder på den. Jag använde en bakvänd 50mm tillsammans med min A70 innan. Jag har testat att ha ett bakvänt 50mm framför en 300mm tele och det blir väldigt stor förstoring (tror jag kom fram till att den blev ca 6:1 i det fallet), men skärpedjupet blir åxå otroligt kort.
Det går även att montera direkt på kameran med en speciell adapter för ändamålet, men då får man ju ingen ljusmätning med D70:n och många andra lite nyare kameror i konsumentklassen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.