Annons

Nikkor 35/1,8 eller Sigma 18-50/2,8???

Produkter
(logga in för att koppla)

AshtrayY

Avslutat medlemskap
Halloj,

Är i valet och kvalet gällande köp av objektiv. Har en Nikon D40x som jag använder sporadiskt på middagar, fester och semestrar. Har än så länge bara kitobjektivet (18-55/4,5-5,6) men känner att det allt för ofta underpresterar i mörka inomhusmiljöer. Och med blixten igång får man inte riktigt samma mysljus som man ibland vill fånga.

Till sommaren får jag tillökning i familjen och vill till dess skaffa ett ljusstarkare objektiv. Frågan är nu om man bör satsa på Nikkors nya 35mm fasta 1,8 eller Sigmas 18-55 2,8 HSM.

Jag vet att det kommer komma många kommentarer i likhet med "det kan bara du avgöra" och "det beror på hur/vad/när du fotar". Men försök gärna komma med tankar, idéer och erfarenheter om vad som kan vara bra och dåligt med respektive glugg, vid oilka tillfällen.

/Ash

Jag skulle välja 35/1.8. Ska du använda befintligt ljus, så måste du ta i. En 35:a är nog också en perfekt brännvidd för det du ska använda den till.

Men jag tycker inte att att du ska underskatta vad en bra blixt kan göra! Nikons blixtsystem är bra, mycket bra. En SB600 tror jag skulle göra jobbet, även för mysbilder.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar