Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 300mm f4 med TC-17 konverter - funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

gnus

Aktiv medlem
Blir inte klok på det, får olika signaler från alla håll.

Jag har ett 300 f4 af-s och vill spä på med en konverter. Så långt allt fridens liljor.

Jag har läst och hört att TC-14 funkar riktigt bra med ovan nämnda lins, men får totalt motsägelsefulla råd när det gäller TC-17.... (TC-20 är inte med i striden, den är meningslös)

Jag vet att det enklaste vore att PRÖVA sig fram. Men detta är lättare sagt än gjort, speciellt med tanke på det faktum att jag bor i en liten norsk håla vid polcirkeln, vilket gör att alla mina köp valideras genom internet och andra kontakter, och sedan köps på distans.

Så snäääääääälla, hjälp en vilsen medmänniska! ;)

Tack
Magnus
 
Ja, det funkar fast Nikon skriver att det inte ska göra det. Jag har använt Nikon tc 1,7 med 300/4 AFS på D50, D300 och D700 och det har funkat alldeles utmärkt när jag använt det till fågelfoton. Antar att det kan bli problem om det är halvskumt ute.

Jag har kört med manuellt bl 8 tid 1/750 eller 1/1000 och auto-ISO på D300 och D700.

/Bengt
 
Kolla med Frode Wendelbo här på forumet, han har använt det där en del tror jag.

Jag har testat det men jag valde en 1,4 istället eftersom över 500 mm på DX helt enkelt blir ohanterligt i många fall. Jag skulle rekommendera en 1,4, sedan kan du köpa en 1,7 om du skulle sakna brännvidd men tycker att ljusstyrkan räcker till. Vill du köra handhållet, tänk på att det är rätt sällan man kan få tider på under 1/500-1/600 på f/7,1 eller vad det blir för bländare. På stativ är det en annan sak, men fortfarande är 500 mm mycket!

AF vid f/7,1 fungerade dock bra på min D300s och skärpan var också helt OK med tanke på allt även om den såklart fungerade sämre än utan TC.
 
Och då svara jag också. Det funkar bra, inga större problem med autofokusen så länge ljuset är bra. Å andra sidan använder jag oftast AF plus manuell fokus, först grovinställning med AF och sedan finjustering. Skärpan blir riktigt bra med ett stegs nedbländning.

Jag har inte hunnit testa med den nya 2x konvertern men det ligger i "pipen".

Några bilder tagna med kombinationen är bl a skäggmesarna här.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=177831

/FW
 
Blir inte klok på det, får olika signaler från alla håll.

Jag har ett 300 f4 af-s och vill spä på med en konverter. Så långt allt fridens liljor.

Jag har läst och hört att TC-14 funkar riktigt bra med ovan nämnda lins, men får totalt motsägelsefulla råd när det gäller TC-17.... (TC-20 är inte med i striden, den är meningslös)

Jag vet att det enklaste vore att PRÖVA sig fram. Men detta är lättare sagt än gjort, speciellt med tanke på det faktum att jag bor i en liten norsk håla vid polcirkeln, vilket gör att alla mina köp valideras genom internet och andra kontakter, och sedan köps på distans.

Så snäääääääälla, hjälp en vilsen medmänniska! ;)

Tack
Magnus

Här är kombinationen testad: http://www.photozone.de/nikon--nikk...s-300mm-f4d-if-ed-review--test-report?start=1
 
Tusen tack för era svar, det är härligt att folk tar sig tid att hjälpa andra i nöd! :)

Jag har övervägt även TC-14, men om jag känner mig själv rätt (och tyvärr gör jag nog det) så slutar det i alla fall med att jag köper storebror´n efter ett tag. Med den välbekanta pengaförlusten som enda egentliga lärdom.
Men detta är givetvis under förutsättning att den större modellen är brukbar, anars blir det ju ett byte åt andra hållet, med precis samma summarum. Fast tvärtom...liksom :)

Hur som helst, ni har övertygat mig, jakten på TC-17 kan börja!

PS. @ Helmetrock; handhållet lär det inte bli så mycket av, det är stativ som gäller. Tycker det är svårt nog att få skarpa handskjutna bilder med "bara" 300 mm. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.