Annons

nikkor 200-500

Produkter
(logga in för att koppla)

aabo

Medlem
Hej, jag har just bytt ut mitt gamla sigma 120-400 till nikon 200-500. Har en liten fundering kring stativkragen. Är det meningen att den ska kunna vridas även när skruven är åtdragen till max? På sigman satt den fixerad när skruven var åtdragen... Blir mycket glad om någon som vet har tid att svara!

Låter konstigt, har du följt anvisningen vid monteringen om olika linjer som ska sammafalla, om det nu har någon betydelse. Har dock inte Nikons utan tamrons motsvarande

Samma här, sitter riktigt fast när det är åtdraget. förmodligen lite för stor ring (kvalitetskontroll) borde gå att byta bara den delen, eller om man vågar ta loss den och fila bort en tiondel så att den klämmer hårdare.

Jag provade just mitt. O även om man drar hårt, så kan man med lite våld vrida ringen. Detta är inget jag märkt innan o även nu när jag vet om "felet" tror jag inte att det ställer till några problem.

Nikotin 200-500

Tack ni som svarat. Just nu är jag på resande fot, men det låter som jag ska kontakta min handlare direkt när jag komme hem igen... för övrigt är jag supernöjd med objektivet efter min första testrunda.

Jodå, jag har också det 'lilla' problemet! Upptäckte nu när det var kallt att stativfästet glider extra lätt trots att det är åtdraget max.. När det är varmare blir det inte så.. Kanske det går att lägga in en tunn tejp i spåret under fästet..?
Hälsn!

Hej igen! Det verkar alltså som om det finns en o annan till med samma problem. Nu har jag varit hos min handlare och bytt till en stativfot som sitter som den ska! Kan inte rubba den åt ngt håll med skruven åtdragen. Skönt att ha löst problemet, stort tack till er som svarat på mitt inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar