Annons

Nikkor 18-200 vs Tamron 18-270?

Produkter
(logga in för att koppla)

suprapappa

Medlem
halla

befinner mig just nu pa resa i Vietnam (darav brist pa prickar :)

objektiv ar en smula billigare har...

han nyligen skaffat en Nikon D5000 med kitobjektiv 18-55mm (utan VR) och star i valet och kvalet om jag ska kompletera med ngt mera.

jag kan fa ett Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR for ca 3.800:- (varianten med VRII for 5000)

eller

Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro for ca 4.400:-


jag ar inte sa insatt men gissar pa att Tamronobjektivet ar ngt samre i ren bildkvalitet....jag ar dock amator och vet inte om det spelar sa stor roll med kromatisk abrevation (eller vad det heter) och dyl.

tror bada skulle vara riktigt bra allaroundobjektiv och tilltalas av den riktigt langa zoomen pa Tamron....vad tror ni, vilket ar det basta kopet?

tillaggas bor oxa att jag egentligen inte alls har rad och jag kan fa ett Nikon Nikkor 55-200 VR for 1.500 men det blir forstas inte lika allaround.

har imorgon pa mig...sen maste jag tyvarr aka hem

kom med synpunkter : )

tack
petri
 
AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR och varianten med VRII som du säger är i stort sett samma objektiv med samma VRII i båda, det senare är en uppgraderad version med lås till zoomen så att det inte "kryper". Optiskt ska objektiven vara likvärdiga.
Har själv 18-200 av den förra modellen och är supernöjd. Jag upplever inte "krypningen som störande, så 1200:- får ett lås tycker jag är mycket.
Tamrons vet jag inget om men Nikons för 3800:- är ett bra pris.

Mvh. Robban

Länk där du kan läsa mer om du vill
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-200mm-ii.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.