Annons

Nikkor 135/2.8 samt allmänt begagnade gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Hej,

Jag har hittat en affär som har ett begagnat (verkar vara i bra skick i alla fall utvändigt) Nikkor-Q Auto 135/2.8 till salu för 1500:-, som jag funderade på att skaffa som komplement till den 35-70 mm zoom jag har. (AF Nikkor 35-70 3.3-4.5, http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3115) Medveten om att fasta brännvidder har såväl begränsningar som fördelar, är jag en idiot som inte slår till på stört, eller ska jag leta vidare? Priset känns inte alltför avskräckande, men vad står bokstaven Q för? Nikkor känner jag till sedan tidigare. Precis som det påpekas på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4822 så väger det ju också en del...

Vad ska man egentligen titta efter när man handlar begagnade objektiv, förutom att det ska se vettigt ut genom sökaren och inte ha uppenbara utvändiga skador? Är det så mycket mer man kan se innan man tagit och framkallat i alla fall någon rulle?

Som jag sa i ett annat forum så har jag tagit en del bilder tidigare, men är ganska ny på fotografering, så om detta är uppenbart för er "gamla rävar" så ber jag om ursäkt. Hänvisningar och tips om webbsidor tas emot med tacksamhet.

Är det din FM du skall ha den till? Objektivet är tillverkat före AI-tiden och behöver således AI-modifieras för att ge annat än nedbländad mätning på en FM.

När det gäller att kolla beggade objektiv så är det viktigt att kolla att bländarbladen inte fått olja på sig. Kolla både att de snäpper igen snabbt och smidigt när man öppnar bländaren med pinnen vid bajonetten och okulärt att inte lamellerna glänser av olja. Kolla också noga att det inte finns tendenser till mögel på några linser.

jimh skrev:
Är det din FM du skall ha den till?
Just det.

(Ska också göra ett tillägg som jag försökte göra i mitt ursprungliga inlägg men inte fick, nämligen att jag tror att den zoom jag har är 35-70 3.3-4.5 AF Nikkor. Det är i alla fall vad som står på den. Det var inte helt lätt att utröna i listan över objektiv, det fanns flera väldigt snarlika... i det fall det ens har någon betydelse.)

Objektivet är tillverkat före AI-tiden och behöver således AI-modifieras för att ge annat än nedbländad mätning på en FM.
Vad innebär detta i praktiken? Att ljusmätaren inte fungerar som den ska (fel resultat?) alternativt inte går att använda, utan jag måste blända ner manuellt med den lilla spaken på framsidan av kameran ("pinnen vid bajonetten", som du säger) för att få en uppfattning om hur exponeringen blir? Är det något jag enkelt kan kolla, exempelvis genom att helt sonika skruva på objektivet och se vad som händer med ljusmätaren?

Att se vad som händer med mätaren vid kraftig över- och underexponering är ju lätt, det är det "lilla lagom" som är värre. (Medveten om att det går att diskutera hur länge som helst vilken exponering som är "rätt", men det är knappast frågan här...)

Uppriktigt sagt verkar det för mig ganska bakvänt att objektivet skulle vara för gammalt för att fungera med ljusmätaren i kameran. För nytt hade jag kunnat köpa, dock.

När det gäller att kolla beggade objektiv så är det viktigt att kolla att bländarbladen inte fått olja på sig. Kolla både att de snäpper igen snabbt och smidigt när man öppnar bländaren med pinnen vid bajonetten och okulärt att inte lamellerna glänser av olja. Kolla också noga att det inte finns tendenser till mögel på några linser.
OK, tack för tipsen!

mkjo skrev:
Vad innebär detta i praktiken? Att ljusmätaren inte fungerar som den ska (fel resultat?) alternativt inte går att använda, utan jag måste blända ner manuellt med den lilla spaken på framsidan av kameran ("pinnen vid bajonetten", som du säger) för att få en uppfattning om hur exponeringen blir? Är det något jag enkelt kan kolla, exempelvis genom att helt sonika skruva på objektivet och se vad som händer med ljusmätaren?.
Med ett icke-AI-objektiv på en AI-kamera så vet kameran inte vad du har för bländare inställd, utan ger dig en exponering för vidöppen bländare oavsett vad du har för bländare inställd.

Om du fotograferar med full bländare så blir exponeringen korrekt, vid andra bländare blir det fel.

Mäter du med skärpedjupskontrollen intryckt så får du rätt värde.

Det kan dock bli problematiskt om man fotograferar i svagt ljus eftersom man snabbare kommer utanför mätcellens avsedda arbetsområde.
mkjo skrev:
Uppriktigt sagt verkar det för mig ganska bakvänt att objektivet skulle vara för gammalt för att fungera med ljusmätaren i kameran. För nytt hade jag kunnat köpa, dock.
Faktum är att du kan använda alla nya objektiv till din kamera, förutsatt att de inte är av G-typ och alltså saknar bländarring.

Det var under senare halvan av sjuttiotalet som AI kom. Innan dess överfördes bländarinformationen via musörat som sitter skruvat på objektiven. Med AI överförs det istället via ett urtag i objektivets skört. Det går att AI-modifiera äldre objektiv med en relativt enkel filningsoperation.

För 1500 kr tror jag att du borde kunna hitta ett 135/2.8 i AI-utförande också. Det är inte jättehög efterfrågan på dem.

jimh skrev:
För 1500 kr tror jag att du borde kunna hitta ett 135/2.8 i AI-utförande också. Det är inte jättehög efterfrågan på dem.
Då letar jag vidare, tack!

Det är detta som är skönt när man inte har någon brådska... (Jag har funderat på att skaffa en egen systemkamera istället för att låna varje gång sedan årsskiftet, och köpte den för några veckor sedan. Så om det tar några veckor till att hitta ett vettigt kort tele är knappast någon större fara. Att det sedan finns de som säkert gärna skulle kalla mig för gammal stofil för att köpa en helmanuell kamera är väl något jag får leva med.)

mkjo skrev:
men vad står bokstaven Q för?
Glömde svara på den delen av frågan ser jag nu.

Q står för att det är en fyrlinsig konstruktion. Eller om det är fyra grupper, det skall jag låta vara osagt. Många av de tidigare objektiven angav kostruktionen i beteckningen på det sättet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar