Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 105/2,8 micro ELLER 60/2,8 micro ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Nikkor 105/2,8 micro ELLER 60/2,8 micro ??

Hej på Er.

Jag är ute efter macroobjektiv och har kikat lite på Nikkor 105/2,8 micro ELLER 60/2,8 micro.....

För och nackdelar med respektive objektiv mottages tacksamt.

Mvh Patrik

Båda är skarpa och bra (har själv 60/2.8 och är mycket nöjd med den), kanske att 60/2.8 är snäppet skarpare vad jag har sett i tester. Den viktigaste skillnaden är nog dock arbetsavståndet. Om du ska fotografera insekter t.ex. så tillåter 105/2.8 att du har ett OK avstånd mellan lins och insekt, medan du måste gå väl nära med 60/2.8. För blommor spelar det ingen roll dock, utan du måste nog göra klart vad du ska ha objektivet till.

Tack för ditt svar....
Jag vill helt enkelt ha ett bra macro objektiv för att fota insekter, blommor och detaljer på olika saker.
Men om dom är lika skarpa så ser jag ingen vits med 60mm objektivet??? eller??
Det skulle isf vara i trånga utrymmen som det skulle vara till sin fördel??

/Patrik

Köp det med 100mm! Jag har skaffat ett sigma 105mm
Det funakr riktigt bra som en medelzoom också. Mycket nöje!

Vitsen med 60/2.8 är att det är billigare än 105/2.8, möjligtvis lite skarpare samt enklare att handhålla med skarpt resultat. Eftersom du skriver att du vill fotografera insekter är nog 105/2.8 att föredra för dig. Om Nikons är för dyrt finns ju alternativ som verkar OK ocskå.

Jag har ett 60/2.8D och anledningen till att jag valde det före 105:an var inte priset (köpte ändå i USA) utan att jag ville ha en glugg som funkade till porträtt också (de flesta porträttbilderna på min sida är med 60:an) och det blir ju motsvarande 90mm på min D70 på grund av APS-storleken på sensorn så det är fin fint tycker jag.
Dock skulle jag inte valt det till macro. Man kommer väldigt nära. Bilderna blir jättefina och allt men man skrämmer insekter och man skuggar ofta själva objektet. Så upplever i alla fall jag det. När jag i framtiden kommer att leta efter ett makro så kommer jag kolla efter varianter runt 150mm typ Sigmas EX 150/2.8 DG HSM Macro för lite under 6 laxar.
Nu vet jag ingenting om hur det presterar men en närgräns på 38cm tycker jag känns betydligt bättre än 60:ans 22cm.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto