Annons

Nik Software - i arbetsflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Tänkte bara höra mig för angående programsviten från Nik Software (Define, Silver Effects, Viveza med flera). Jag köpte ett av programmen för några år sedan och fick sedan hela sviten gratis då Google tog över.
Mitt normala arbetsflöde, som säkert delas av många, är via Lightroom i huvudsak och lite utsvävningar i Photoshop då och då. Jag kliar mig lite i huvudet huruvida jag ska låta Nik vara med eller inte. Jag har pillat lite från och till och kan väl ana styrkan i det här med kontrollpunkter.

Så, jag undrar lite hur ni ser på saken. Argument för eller emot programvarorna? Använder ni dem i ert arbetsflöde eller låter ni LR och PS (eller annan programvara) göra jobbet?

När det gäller konvertering till svartvitt har jag gått över från PS till Silver Efex. Lika bra resultat som att sitta och pilla med reglage och kurvor i PS men sekundsnabbt.

Jag har nog ungefär likadant arbetsflöde som du och jag använder Silver Efex Pro 2 varje gång jag gör B&W. Oftast direkt från LR, men ibland från Photoshop eftersom det går att justera i efterhand.

Även Color Efex Pro 4 använder jag då och då. De andra mer sällan.

Arbetsflödet för bilder tagna med hög iso
Import till Lightroom - export till Define där jag selektiv ta hand om noise - spara -export från LR till Color Efex Pro (Pro Contrast, skylight, tonal ? är de jag använder mest) -spara.

Tänkte bara höra mig för angående programsviten från Nik Software (Define, Silver Effects, Viveza med flera). Jag köpte ett av programmen för några år sedan och fick sedan hela sviten gratis då Google tog över.
Mitt normala arbetsflöde, som säkert delas av många, är via Lightroom i huvudsak och lite utsvävningar i Photoshop då och då. Jag kliar mig lite i huvudet huruvida jag ska låta Nik vara med eller inte. Jag har pillat lite från och till och kan väl ana styrkan i det här med kontrollpunkter.

Så, jag undrar lite hur ni ser på saken. Argument för eller emot programvarorna? Använder ni dem i ert arbetsflöde eller låter ni LR och PS (eller annan programvara) göra jobbet?

Hej. Jag har använt Silver Efex i flera år. Ett fantastiskt program. Så här gör jag:

1) In med originalet i PS för grundläggande Nivå- och Kurvjusteringar. I 99% av fallen funkar Auto-justering perfekt.
2) Öppnar Silver Efex och lägger då först på någon av de fem Presets jag skapat genom att utgå från High Structure-filtrets två varianter (Harsh och Smooth) och någon av filmtyperna Kodak Panatomic och Kodak Tri-X. Något av mina presets funkar för mer än 90% av mina bilder.
3) Detaljjusterar lokal Brightness, Contrast och Structure med kontrollpunkter. Fungerar ungefär som Dodge/Burn.
4) Tillbaks till PS och spara. Eftersom jag nästan enbart arbetar monokromt, kan jag inte tänka mig att vara utan Silver Efex.

/ mvh FiCa1

Tack för postningar. Vad jag ser här och efter att ha hört runt lite bland fotovänner så verkar Silver Efex vara populärt. Nu är jag väl mer åt färghållet men ska testa det programmet iaf. Allt som sparar tid i arbetsflödet är välkommet.

Håller med de föregående!
Jag har också hela sviten och använder samtliga.
Jag öppnar bilden i LR5 och justerar kontrast samt exponering, ev beskär och rätar upp horisonter.
Sedan öppnar jag bilden i HDR Efex, Color Efex eller Silver Efex som en kopia till min LR justerade bild.
När de programmen gjort sitt jobb så öppnar bilden i Dfine och brusreducerar den för att slutligen skärpa den i Sharpener (output).
Några gånger när bilder så krävt har jag först öppnat den i Sharpener (RAW Presharpener) innan jag öppnat dom i någon av HDR, Color eller Silver.
På Youtube kan du söka efter Nik collection by Google där det finns mängder av filmer för varje enskilt program. Mycket lärorika!

Här har du Niks egna förslag till arbetsflöde, eller ordning i vilken de är tänkta att användas kanske man skulle säga.

https://support.google.com/nikcollection/answer/3000890?hl=sv

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto