Annons

Nik Output sharpener och Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter med Output Sharpener Pro 3 i Nik Collection och har fått för mig att jag ska be den skärpa ett gäng bilder som ska skrivas ut hos Crimson. Aktuellt är både fotobok och 70x50-print.
Jag kan inget om det här. Vad ska den skärpas för? Alternativen är i första hand
Inkjet
Continuous Tone
Halftone
Hybrid device

Tacksam för hjälp!
Crimson har stängt i dag så jag kan inte fråga dem direkt.

Hej!
Jag sitter med Output Sharpener Pro 3 i Nik Collection och har fått för mig att jag ska be den skärpa ett gäng bilder som ska skrivas ut hos Crimson. Aktuellt är både fotobok och 70x50-print.
Jag kan inget om det här. Vad ska den skärpas för? Alternativen är i första hand
Inkjet
Continuous Tone
Halftone
Hybrid device

Tacksam för hjälp!
Crimson har stängt i dag så jag kan inte fråga dem direkt.

För din print ska du använda Continuous Tone, för din bok Halftone.

Tack!
Jag är ganska säker på att jag gjorde fel på någon av dem, tog förmodligen continuous tone på båda. Men då vet jag till nästa gång. Om jag nu bara hittar något smart ställe för att arkivera den här informationen.

Tips

För print brukar det fungera bra att betrakta i 50% (standardknep) och skärpa så mycket att det ser bra ut på skärmen. Kryssa sedan i "rör inte mina bilder" i crimsons dialogruta. Själv får jag mycket bra kontroll på skärpningen hos Crimson på detta sättet. Se bara till att du sedan inte skärper ännu mer vid exporten (gäller väl framför allt LR och kanske något ytterligare program). I så fall får du sämre kontroll och måste kontrollera bilden igen efter export. Vet dock inte exakt hur Nik fungerar- kanske blir det alltid bra med förinställningarna?!

Jag väcker den här tråden igen.
Sitter nu och gör bilder till en bok. Har lydigt valt Halftone, men sedan ska jag även välja
* Paper type (newspaper/uncoated/coated/high gloss)
* Printer resolution, mätt i lpi

Råkar ni ha koll på vad som gäller för Crimsons böcker?
Alltså det lär ju inte vara newspaper och knappast high gloss, men förutom det.

Och precis som sist har Crimson stängt just nu, så jag kan inte få svar därifrån före måndag.

Crimson använder ett 190 grams papper som heter E-Photo Lustre till sina fotoböcker enligt deras hemsida. Googlar man på det är det resin-coated.

Så du ska välja coated paper i NIK Output Sharpener och 150 lpi borde bli bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar