Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nik collection i Lightroom funkar inte längre.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tyson1

Medlem
Hej!
Har kört gratisversionen av Nik Collection i Lightroom i flera år och det har funkat utan problem. Idag 201112 när jag var inne i Ligthroom och skulle använda Dfine så kom det ett popupfönster där jag fick valen betala eller demo i 14 dagar. Är det nån som vet varför det blir så nu? Har det med senaste uppdateringen av Lightroom att göra? Det är ett väldigt bra pluginprogram som jag gärna vill ha även om jag nu måste betala för det. Tacksam för svar om nån vet nåt om detta!
Mvh
Håkan
 
Låter konstigt, att en LR uppdatering skulle bry sig om NIK. Jag var inne i morse och tittade till min LR6.14 och koppling till NIK och inga problem där. Det går ju fortfarande att ladda hem NIK fria version, så underligt att det blir några protester
 
Köpte ny PC för nån månad sen. Gratis Nik Collection slutade funka med operativsystemet. Lär vara avsiktligt. Kör med en tidsbegränsad gratisverision som kostar rejält att köpa ny. Verkar hutlöst eftersom SilverEfex2 inte förändrats på 10 år och känns föråldrat idag.
 
Köpte ny PC för nån månad sen. Gratis Nik Collection slutade funka med operativsystemet. Lär vara avsiktligt. Kör med en tidsbegränsad gratisverision som kostar rejält att köpa ny. Verkar hutlöst eftersom SilverEfex2 inte förändrats på 10 år och känns föråldrat idag.
Jag köpte också en ny dator med Win10 för en månad sedan och installerade gratisversionen av NIK igen, inga problem har använt den senast idag. Men har LR6.14
 
Vill minnas att vid den näst senaste uppdateringen/graderingen av PS CC, så rök min Nik (gratisversionen) all världens väg. Det är ingen slump i och med att man har upphört med gratisversionen (förutom den tidsbegränsade testversionen) sedan en tid tillbaka och numera tar pröjs för Nik Collection. "Ingenting är gratis här i Lifvet..."

/Oscar
 
Vill minnas att vid den näst senaste uppdateringen/graderingen av PS CC, så rök min Nik (gratisversionen) all världens väg. Det är ingen slump i och med att man har upphört med gratisversionen (förutom den tidsbegränsade testversionen) sedan en tid tillbaka och numera tar pröjs för Nik Collection. "Ingenting är gratis här i Lifvet..."

/Oscar
Om jag förstår det rätt så kan man fortfarande installera den från 2012 här


Jag kommer inte ihåg om jag tog en ny fil, eller om jag använde den nedhämtade jag fick för många år sedan. Den låg ju bland hämtade filer på den gamla datorn
 
Det står ju här idag om problem med nytt operativ på Mac, det kan inte vara det som spökar om du har Mac?
 
Om jag förstår det rätt så kan man fortfarande installera den från 2012 här


Jag kommer inte ihåg om jag tog en ny fil, eller om jag använde den nedhämtade jag fick för många år sedan. Den låg ju bland hämtade filer på den gamla datorn

Hittar ingen gratis-version på den sidan... Men varianten att du har kvar filen från nedladdningen från ett tidigare tillfälle lät ju som en möjlighet att kringgå det hela.... Hmm, måste fan kolla min Temp-mapp/Hämtade filer-mapp om den eventuellt ligger kvar där.....:cool:

/Oscar
 
Hittar ingen gratis-version på den sidan... Men varianten att du har kvar filen från nedladdningen från ett tidigare tillfälle lät ju som en möjlighet att kringgå det hela.... Hmm, måste fan kolla min Temp-mapp/Hämtade filer-mapp om den eventuellt ligger kvar där.....:cool:

/Oscar
Om man fyller i sitt mail så får man via e-post en länk, det borde vara den gamla även om det inte är helt tydligt
 
DxO har ju tagit över NIC Collection och det har kommit en ny utgåva, version 3. När den kom fick vi som har Photolab uppgradera Photolab till en ny version av Photolab 3 för att kunna öppna NIC Collection 3 som alltså inte är gratis. Jag köpte den mest för Efex Pro trots att mycket av NIC numera redan finns i Photolab. Photolab 4 tror jag dessutom nu är vassare i vissa avseenden än NIC som inte utvecklas lika snabbt som Photolab.

Jag vet inte om det egentligen är vettigt för de som har Photolab att köpa NIC av det skäl jag nämnt men det kanske fortfarande är det för Adobe-användarna. Att däremot förvänta sig att ett paket av denna omfattning ska vara gratis i evighet och dessutom kräva att det ska utvecklas trots att ingen av gratiskunderna vill betala är kanske lite av ett önsketänkande.

Men Photolab-användarna borde kräva att NIC integreras bättre med Photolab och inte som nu kräver ett särskilt arbetsfornat i form av gamla TIFF. Jag skulle helst vilja se att dessa verktyg skulle funka mot RAW direkt istället. Då kunde man exv. fortfarande använda denoise med Deep Prime som sista steg i efterbehandlingen. Det kan man inte nu när ens RAW konverteras till TIFF.
 
Vad jag förstår så är problemet för Mac att den gamla versionen inte fungerar med nytt OS. Installerar man den nya versionen av Nik verkar den gamla försvinna.

För egen del har jag använt Silver Efex och vad jag kan se har det skett utveckling i form av ett par nya presets och nytt filformat (multi page TIFF) med möjlighet att gå in och fortsätta redigera efter att man sparat.

Använder man alla delarna av kollektionen är det en sak men att betala så pass mycket för en uppgradering som i praktiken bara handlar om Silver Efex känns inte motiverat.
 
Jag köpte Nik tidigare innan det blev gratis och vägrar att behöva köpa det igen. Ska testa Nik från gamla och se om den fortfarande fungerar hos mig och åter rapportera.
 
Vad jag förstår så är problemet för Mac att den gamla versionen inte fungerar med nytt OS. Installerar man den nya versionen av Nik verkar den gamla försvinna.

För egen del har jag använt Silver Efex och vad jag kan se har det skett utveckling i form av ett par nya presets och nytt filformat (multi page TIFF) med möjlighet att gå in och fortsätta redigera efter att man sparat.

Använder man alla delarna av kollektionen är det en sak men att betala så pass mycket för en uppgradering som i praktiken bara handlar om Silver Efex känns inte motiverat.

Jag köpte NIC i visst studiesyfte också efter att jag upptäckt att Photolab 3 inte funkade med NIC 2. Ville också se hur det var integrerat och kunde konstatera att det inte är mer integrerat än det förmodligen är med Lightroom. Man kan starta det inifrån Photolab via en dedikerad knapp men det kan inte direkt använda mina RAW utan skapar istället ett arbetsformat i TIFF och det tycker jag är rätt beige.

Håller med om att det inte är särskilt vettigt att köpa NIC Collection 3 om man redan har Photolab 3 eller 4.
 
Jag köpte en version 2013 före det blev uppköpt. För ett tag sedan slutade allt fungera i ps. Kör utan ett tag. Gratisversionen blir superlitet så man knappt ser text osv när man ska använda det i ps...
 
Kör gratisversionen av NIC, senaste som gick att ladda ner. Funkar utan problem i LR Classic efter senaste uppdatering (Adobe). Har inte installerat om NIC sen november 2019. Finns inte med i PS däremot. Men man brukar få installera om NIC efter dom större uppdateringarna av PS och det har jag inte gjort.

//Lars
 
Jag hade exakt samma problem med min installation man jag kopiera in Niks pluginner till CC katalogen på min Mac och då fungerade allt igen.
Kom på att jag tog bort de nya Nik 4.0


 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.