Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nik Collection, allmänna & blandade frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Många talar gott om Nik Collection, och den är inte jättedyr. Eller, den kostar inte jättemycket pengar. Men inte heller så lite att det är struntsamma om man använder den sedan eller inte.
Och jag har inte riktigt fått något grepp om hur man bäst använder programmen. Jag har en bunt grundläggande frågor, och ja, svaren finns självklart på nätet någonstans, men de verkar inte vara superenkelt samlade. Har ni hittat något sådant är det självklart ok att länka dit!

Jag börjar.

1: När, eller till vad, använder ni Nik, ni som har det? Till alla bilder eller bara vissa speciella?

2: Jag tycker det verkar funka med Lightroom CC, men jag är inte säker. Någon som vet? Kompatibiliteten listar bara upp till version 5.

3: När man utgår från Lightroom, gör man då lämpligen en grundredigering där innan man går över till Nik, eller börjar man med sas blank raw-fil i Nik?

4: Är Nik-samlingen helt separata program? Enkla att hoppa emellan? Och vad skulle ni säga om inlärningskurvan?

5: Om man gått från Lightroom till Nik och mekat tills man är nöjd, vad gör man då? Kan man komma tillbaka till Lightroom på något smidigt sätt? Vad lämnar Nik ifrån sig? Tiff?

Jag har nog fler frågor, men jag börjar så.
 
Jag har bara delvis svar på dina frågor.

1. Jag använder NIK när mitt vanliga program brister. Jag kör än så länge i Aperture och vill jag exempelvis göra något svartvitt går jag ofta på Silver Efex. Ett annat exempel är mina foton från Summerburst-festivalen i somras. Jag tabbade mig i inställningarna och valde iso 3200, vilket min lilla Nikon J2 inte riktigt pallar med. Bilderna blev förskräckliga och eftersom Apertures de-noise inte är av högsta klass skickade jag dem till Define för brusreducering istället.

2. Jag undrar också. Har planer på att gå över till lightroom.

3. Jag gör alltid alla redigeringar som vanligt innan jag går över till Nik.

4. Jag låter någon annan svara då jag enbart använder det för enstaka bilder.

5. Jag antar att det funkar på samma sätt i Lightroom som Aperture. I aperture högerklickar jag på bilden och väljer edit with plugin och väljer där vilket Nik-program jag är intresserad av. Aperture skapar då en Tiff och öppnar den i det valda Nik-programmet. När jag är klar med redigeringarna trycker jag på save. Då avslutas Nik och bilden skickas automatisk tillbaka till aperture där den lägger sig som en ny version bredvid "originalet".


Det finns bra instruktioner på youtube från Nik. Kolla här:
https://www.youtube.com/user/NikSoftwareLessons
 
1: När, eller till vad, använder ni Nik, ni som har det? Till alla bilder eller bara vissa speciella?
- Till rätt många bilder som behöver det lilla extra som LR inte kan ge. PS kan, men det krävs en hel del pilljobb och lager. Tänker främst på Color Effex och Viveza

2: Jag tycker det verkar funka med Lightroom CC, men jag är inte säker. Någon som vet? Kompatibiliteten listar bara upp till version 5.
- Fungerar till både LR6 och LRCC

3: När man utgår från Lightroom, gör man då lämpligen en grundredigering där innan man går över till Nik, eller börjar man med sas blank raw-fil i Nik?
- Man gör så mkt som möjligt först i LR

4: Är Nik-samlingen helt separata program? Enkla att hoppa emellan? Och vad skulle ni säga om inlärningskurvan?
- Det är separata program/plugins till LR och PS. Inlärningskurvan är extremt enkelt så de flesta har "recept" som man sedan kan modifiera.

5: Om man gått från Lightroom till Nik och mekat tills man är nöjd, vad gör man då? Kan man komma tillbaka till Lightroom på något smidigt sätt? Vad lämnar Nik ifrån sig? Tiff?
- Kör EDIT IN -och när man är färdig så återgår man till LR där TIFF filen genererats innan plugin. Eller så hoppar man till PS och redigerar därifrån Då genereras inte TIFF-filen förrän man är färdig
 
Hallå igen. Jag drog ned testversion igår. Har inte hunnit testa jättemycket än, men mer än noll ändå. Har också i dag tittat lite på hur man använder kontrollpunkter, det kändes som en central funktion.

Med bara kanske en timmes testande är det här kanske en dum fråga, men: om man bortser från skärpnings- och brusreduceringsprogrammen (som jag inte testat än), gör egentligen Nik något som principiellt inte går att åstadkomma i Lightroom CC och ett gäng justea presets?

Obs, jag säger inte att Nik skulle vara dåligt. Bra presets kan vara guld värda, inte minst som idégivare. Och även om man kan måla sig fram till det mesta med penseln i Lightroom kan kontrollpunkter vara ett mycket snabbare sätt att åstadkomma samma sak. Men frågan kvarstår ändå - ska man se Nik (eller iaf Viveza, Color Efex och Silver Efex) i första hand som bra och lättapplicerade presets, eller gör de något principiellt nytt?
 
Jag använder Nik till saker jag inte kan göra i LR, det där lilla extra umpf:et. Som jag påpekade går det bra att göra det i PS i viss form, men då krävs mkt arbete och kunskaper.
 
Hallå igen. Jag drog ned testversion igår. Har inte hunnit testa jättemycket än, men mer än noll ändå. Har också i dag tittat lite på hur man använder kontrollpunkter, det kändes som en central funktion.

Med bara kanske en timmes testande är det här kanske en dum fråga, men: om man bortser från skärpnings- och brusreduceringsprogrammen (som jag inte testat än), gör egentligen Nik något som principiellt inte går att åstadkomma i Lightroom CC och ett gäng justea presets?

Obs, jag säger inte att Nik skulle vara dåligt. Bra presets kan vara guld värda, inte minst som idégivare. Och även om man kan måla sig fram till det mesta med penseln i Lightroom kan kontrollpunkter vara ett mycket snabbare sätt att åstadkomma samma sak. Men frågan kvarstår ändå - ska man se Nik (eller iaf Viveza, Color Efex och Silver Efex) i första hand som bra och lättapplicerade presets, eller gör de något principiellt nytt?

Filtret detail extractor skulle jag ha svårt att avvara, det går naturligtvis att fixa i PS, men jag vet inte hur, och antagligen inte i ett klick. Använder det i någon mån på nästan alla mina bilder som inte är porträtt. Silver efex har jag dock svårt för, gör hellre svartvitkonverteringar i LR. Använder några till av filtrena i Color efex flitigt, men inget av de andra programmen.
 
Niks fungerar fin fint med Lr CC och Ps CC

Niks fungerar med båda Lr CC och Ps CC.
Jag skickar oftast bilder från Lr CC till Ps CC och sedan lägger en tjusteringslager med de olika presets från Niks Collection. Tjusteringpensel kan sedan målas på, raderas och finjusteras.
Fungerar riktigt riktigt bra. Särskilt i samband med bl.a. Detail Extractor där man inte vill har detaljerade moln!
De jag använder mest är Color Efex - pro contrast, tonal contrast, sunlight, mist/dimma. Raw Pre-sharpener, Viveza, Silver Efex, Output Sharpener (sällan).
 
Har som hastigast provat detail extractor nu.
Heliga ko.
Okej, jag tror jag förstår varför folk gillar det här.
 
Och nu provade jag Output sharpener.
Wow.
Men i samband med det: det måste vara vanligt att man vill använda mer än ett av programmen. Som jag gör det nu går jag från Lightroom (LR) till det första av programmen. Då skapas en tif-kopia av min raw-fil och jag transporteras till valt program. När jag är klar trycker jag save och är tillbaka i LR.
Vill jag sedan gå till nästa Nik-program väljer jag edit igen, varpå det skapas ännu en tif-kopia. Det känns suboptimalt. Men jag kan mycket väl ha missat något enkelt. Går det att skicka en bild mellan programmen utan att studsa tillbaka till LR mellan varje och skapa nya kopior?
 
Och nu provade jag Output sharpener.
Wow.
Men i samband med det: det måste vara vanligt att man vill använda mer än ett av programmen. Som jag gör det nu går jag från Lightroom (LR) till det första av programmen. Då skapas en tif-kopia av min raw-fil och jag transporteras till valt program. När jag är klar trycker jag save och är tillbaka i LR.
Vill jag sedan gå till nästa Nik-program väljer jag edit igen, varpå det skapas ännu en tif-kopia. Det känns suboptimalt. Men jag kan mycket väl ha missat något enkelt. Går det att skicka en bild mellan programmen utan att studsa tillbaka till LR mellan varje och skapa nya kopior?

Jag gör som någon här ovanför skrev och använder Niks filter som lager i PS, för oftast vill jag inte ha filtret över hela bilden, och då lägger man ju bara filtrena ovanpå varann och sparar när man är nöjd. Men du borde kunna välja att redigera orginal i LR, så skapas ingen ny kopia.
Alltså efter den första omgången i Nik.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.