Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nightvision-effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan_

Ny medlem
Finns det någon som vet om det är möjligt att göra nightvision-effekt i photoshop eller annat program? Och isåfall hur??

såklart det går..

det första man gör är att googla på "night vision photoshop" eller liknande.. (särskrivet in english you know)

utan att orka försöka själv så tror jag att jag skulle först trycka ctrl+shift+U för desaturate.. kanske lägga till lite noise.. kanse en lightning-effekt skulle passa bra och sisst tona allt grönt i ctrl+U och kryssa colorize

Hmm... har för mej att jag fick något liknande resultat av misstag nån gång. Jag hade ett par bilder som var hopplöst underexponerade... och då menar jag nästan svarta. Öppnade upp dom i PS och ställde om nivåerna och fick fram liknande effekt.

Sedan är det skillnad på hur man ser när man använder ett par riktiga nvg's/bildförstärkare och denna effekt..ofta två olika saker.

Så här kanske?

- gör om till S/V, använd channel mixer i stället för bara desaturate, så kan du lättare framhäva det viktiga i bilden.

- CTRl+U Hue/Sturation, colorize, välj en lämplig grön färg och ljushet.

- lite gaussian Blur (sällan skärpan e exakt)

- Add Noise, monochromatic, Gaussian

- Nytt lager ovanpå, fyll med svart, gör ett stort, cirkulärt, genomskinligt "hål" i svarta lagret. (Som att titta genom en tub)

- Gaussian Blur på svarta lagret för att sudda kanterna lite...

posta gärna resultatet här så vi får se hur det blev! =)

Jag testade lite med en egen bild. I princip som tidigare sagts:

* Desaturate så det blir svartvitt
* Blur:a lite
* Lägg till brus
* Hue/saturation layer med colorize

i mitt fall:
Hue: 124
Saturation: 35
Ligthness: -12

Bilagor

• 1m.jpg
    1m.jpg
    40 KB · Visningar: 292
...blev bättre innan jag förminskade den för att passa i forumet.

Bilagor

• 1lm.jpg
    1lm.jpg
    49.9 KB · Visningar: 291
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar