Annons

ni som har köpt beg analog utrustning ,,,,

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
hej alla , en stilla undran bara .
Ni som har köpt (om det finns några vill säga )
beg analog utrustning , nu tänker jag mest på kamerahus .
Vad har ni betalat i gemnförelse med utpriset ?
Jag frågar eftersom jag har sett att scandinavianphoto som regel ligger en bra bit under prismässigt gämnfört med privata säljare .
Kan man ta scandinavians priser som rikt om handlar privat ?
Såg att dom har ett canon eos hus för 1500 ute . det finns inte en privatsäljare som matcar detta . ( nu är ag inte ute efter ett sådant men ändå )
 
Väldigt många som försöker sälja filmhus idag har inte hängt med i de senaste två årens prisras. Inte så konstigt kanske, det har ju gått undan och alla sitter ju inte och spanar annonser hela dagarna.

Jag tror dock att det är få av dem som verkligen får sina grejer sålda till de priser de begär. Jag har sålt två filmhus i år. Tyckte priserna var någorlunda rimliga, men det tog nästan ett halvårs annonsering att bli av med dem. Marknaden är rätt trög.

Jag kollade på Scandinavian nu. De prylar jag är kapabel att bedöma är de dyrare än privatmarknaden på. Dock rätt billiga för att vara handlare. Något EOS-hus för 1500 kr såg jag inte. Däremot såg jag en 1v för 5500 kr och en 1n för 2000 kr här på fotosidan idag.
 
Nä eos 5 an är borta , fanns där igår .
Men du har nog rätt , mycket förblir osålt .
Fast jag skall kolla in radannonnserna här på en gång , lät som hyffsade priser det där
 
Eos hus

Det finst så många modeler av Eos så det är inte lätt att veta om du menar Eos 1 eller Eos 300 som är enkel kamera.Du får tala om vilken Eos du siktar på . mvh jói
 
Om jag skulle köpa begagnat från en privatperson skulle jag svårligen betala mera än 50% av varans nypris. Möjligen något mera än 50% om varan är i nyskick. Definitivt mindre om den är i bruksskick.

Alternativt inte mera än 80% av begagnatpriset för samma vara i motsvarande skick hos en handlare.
 
Jag sålde en EOS 33 två månader sedan, fick en bit under hälften av vad jag betalde för den 18 månader tidigare i Tyskland som då var avsevärt billigare än Sverige vid inköp. Den var i nyskick och jag var nöjd med affären, tror köparen var det också.

Handlar de flesta av mina fotoprylar i Tyskland där det är ganska mycket billigare och det är dessa priser jag jämför med när jag kollar annonser på begagnat. Oftast slutar det med att jag köper nytt, go figure...

Som exempel såg jag idag ett tre år gammalt objektiv annonseras för knappa 250 kr mindre än vad man får ett nytt för i tyskland. Ett annat mycket dyrare proffsobjektiv "slumpades" häromdagen för 2300 mindre än vad ett nytt kostar i tyskland. Ser ingen anledning att köpa begagnat när prisskillnaden till nytt är så pass liten.

Staffan
 
StaffanH skrev:
Handlar de flesta av mina fotoprylar i Tyskland där det är ganska mycket billigare och det är dessa priser jag jämför med när jag kollar annonser på begagnat. Staffan


Staffan!

Var handlar du dina saker och hur funkar det med frakt, tull och sådana saker ifrån Tyskland?


/Catherine - som gärna köper nytt om priset är rätt
 
det var en eos 5 somjag såg på scandinavian , missade att skriva dit 5:an
Dert här med 50% av nupriset är en gammal regel . men håller det verkligen ?
annonspriset är en sak , slutpriset en annan .
Det var just att det var en eos 5 som jag såg på scandinavian för 1500 -(nu är den borta) som gjorde att jag började fundera .
om scandinavian säljer en 5:a med nybytt toppkåpa för 1500 . vad ligger då privatpriset på ?
har scandinavian koll på det verkliga prisläget , eller slumpade dom den för att bli av med den snabbt ?
tanken med tråden var att kolla hur mycket ni verkligen har betalat i förhållande till det utannonserade priset ?
 
-Catherine- skrev:
Staffan!

Var handlar du dina saker och hur funkar det med frakt, tull och sådana saker ifrån Tyskland?


/Catherine - som gärna köper nytt om priset är rätt

Det jag har köpt från tyskland har jag köpt från http://www.ac-foto.com , eller rättare sagt, har bara beställt via internet en gång, men har nog handlat från deras butik i Aachen 5-6 ggr. Har bara positiva erfarenheter därifrån.

Tull slipper du eftersom det är inom EU och du betalar tysk moms som redan är inkluderat i priset.
Frakt kostar ett par hundralappar beroende på hur tungt det är och vilket fraktsätt man väljer. De skickar varorna ordentligt packade med UPS och erbjuder COD som innebär att du betalar UPS-chauffören för prylarna när han/hon levererar paketet. Detta kostar lite extra (i runda slängar 100-150kr om jag inte minns fel) men alternativet är att göra banköverföring som tar ett par dagar extra eftersom man inte kan betala med kreditkort via deras sida.

Staffan
 
Jag köpte en Canon EOS 30 inkl. batterigrepp och trådutlösare för 2000:- förra veckan.

Som situationen är nu med många som övergår till digitalt kan man göra riktiga fynd på den analoga marknaden
 
> ni som har köpt beg analog utrustning ,,,,

Jag köpte min senaste systemkamera Minolta SRT 101, med orig. normalobjektiv 55/1,7, orig. väska, allt i nyskick, behöver visserligen en totalservice (det blir dyrt), men inköpspriset var för denna kamera från 1969, inte så farligt högt, överkomligt, 100 spänn.
Faktiskt sant, ha-ha!
 
Jag har också fyndat lite...
chinon ce-4 50 1,4 o 135 2,8 =300 spänn.
fujica st601 50 + 135 =150 spänn
båda i nyskick och fungerar perfekt! =)
 
För mig skall en EOS5 med bytt toppkåpa kosta mindre jämfört med en utan bytt toppkåpa.

1500:- var nog för en kamera i lite sämre skick.

Skulle tro att ett nyare EOS5 hus i toppskick kostar runt 2500:- och för 500:- extra ett vertikalgrepp.

Jag köpte en begagnad EOS5 för två år sedan och det verkar som om just denna modell hållt priset ganska bra. Värre är det med dyrare modeller.
 
Man kan helt klart få finfina grejor till vrakpris. Jag har nyligen köpt en Nikon FM2 i sågottsom nyskick, med manual, ett 35/2.0 Nikkor, ett 50/1,8 Serie E (troligvis det som satt på kameran när den köptes ny) och ett 85/2,0 Nikkor. Allt för 3500 pix och då fick jag en väska och en, nåja, användbar Panasonic stavblixt med också.
Häromdan slog jag även till på ett Nikkor 80/200 4,5 zoom, även detta i bra skick, en tusing.
Kanske inte allra längst ned i fyndprislistan, men jag är nöjd. Kommer aldrig att ha råd att köpa samma prestanda nytt.
Läser man annonserna på Blocket kan man bli halvtosig, hittade igår ett Tokina spegeltele 500/8 för femtonhundra, men nu får det vara ett tag, bättre spendera pengarna på film.
 
Vissa som lägger ut annonser har ingen kontakt med verkligheten. Nypriser från eran då DSLR inte fanns så utbrett som idag är totalt ointressant. Jag vet inte hur man tänker när man lägger ut en annons på ett EOS hus med 3 objektiv och sen endast vill sälja allt som ett paket. Oftast blir det helt sinnessjuka belopp.
 
StaffanH skrev:
Det jag har köpt från tyskland har jag köpt från http://www.ac-foto.com , eller rättare sagt, har bara beställt via internet en gång, men har nog handlat från deras butik i Aachen 5-6 ggr. Har bara positiva erfarenheter därifrån.

Tull slipper du eftersom det är inom EU och du betalar tysk moms som redan är inkluderat i priset.
Frakt kostar ett par hundralappar beroende på hur tungt det är och vilket fraktsätt man väljer. De skickar varorna ordentligt packade med UPS och erbjuder COD som innebär att du betalar UPS-chauffören för prylarna när han/hon levererar paketet. Detta kostar lite extra (i runda slängar 100-150kr om jag inte minns fel) men alternativet är att göra banköverföring som tar ett par dagar extra eftersom man inte kan betala med kreditkort via deras sida.

Staffan



Tusen tack för tipset Staffan!

Jag skall titta in där och fynda mig lite grejor nästa gång jag ska handla ngt.


/catherine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.