Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har en Wacom-bräda!

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har nyligen fått min Wacom Intuos2-bräda från bhphotovideo.com och tänkte så småningom börja lära mig mer.

Det jag undrar är om ni som har ritbrädor äger några speciella extraprogram/plugins som ni finner ovärderliga när man arbetar med brädorna? Finns det något speciellt program man bör titta närmare på?

Jag vet förstås att det finns stöd i Photoshop, men frågan är alltså om det är något annat ni rekommenderar att man installerar/köper?

- Har ni installerat penTools?
- Finns det något som heter Wacom Brush 1.0? Om ja, är det något man ska/bör installera?

En sak är säker iaf! Wacom är himla kul och underlättar en hel del. Säkerheten i handen blir helt annorlunda!

Till min bräda (Wacom Graphire), som just nu dock är utlånad, har jag inga "specialprogram" alls, förutom drivrutinerna. När brädan var ny så testade jag de medföljande programmen men kunde konstatera att de var helt onödiga om man hade Photoshop.
PenTools har jag för mig att jag testade men jag har sedan dess inte använt det och än mindre brytt mig om att installera det efter systemrensningar, så jag antar att jag inte blev särskilt imponerad. :)

Mitt tips är dock att du provar själv om du är nyfiken. Det kostar ju inget! (eller?)

Här är några program du skulle kunna testa:
- Adobe Illutrator , syskon till PS, fast med vektorgrafik. Rätt knepigt att komma in i men är kraftfullt när man blir haj på det.
- Macromedia Flash . Också vektorgrafik, gjort främst för animering men är kul att rita i också. Lättare än Illustrator (så länge man inte ska animera/programmera).
Vektorgrafik är väl inte direkt ett givet val av mjukvara om man enbart jobbar med foton, men är ändå kul att testa.

Demoversioner till båda ovanstående program finns att ladda hem från respektive tillverkares hemsida.

Wacombrädan

Nä, nä! Det räcker bra med det som finns i PS, prova gärna de andra programmen i Adobe-familjen som stöder brädorna.
Har haft min a4-bräda i 3 år, men kommer troligtvis att få ställa den åt sidan tills det kommer plugin till OS X, som fungerar tillfredställande.

Ilkka

Nej,inga extraprogram

Har en Wacom Intuos A4 sedan en fyra fem år tillbaka.

Har inga extraprogram - räcker gott med det som finns i Photoshop, Adobe Illustrator 10 och Macromedia Fireworks/Freehand/Flash MX.

Även jag hade Pentools installerade en gång, men efter ett antal hårddiskkraschar och ominstallationer blev det aldrig av att jag installerade programmet igen.

Lite off topic: det kan vara frestande att köpa de nya (enligt tester i fackpressen) lite mera ergonomiska Intuos2-pennorna till sin gamla Intuos-platta.
Glöm det: Intuos 2-verktygen är inte bakåtkompatibla.

Tack för era svar!

Edvin, visst kan man testa, men jag försöker att undvika att installera "skräp" som man ser tar bort. Det segar bara ner datorn.

Jag tycker att det funkar bra med "grundinstallationen", så jag kör vidare med den.

jag försöker att undvika att installera "skräp" som man ser tar bort. Det segar bara ner datorn.
Jo, så brukar jag också resonera, men efter ett tag så är det tjockt ändå. ;-) Jag kör dock en Format C: ungefär var 6:e månad så det blir aldrig nåt större problem.
Nu vet jag inte vad du har för operativsystem, men i Windows så brukar Uninstall/Avinstallaton rätt bra tycker jag. Det ligger säkert kvar lite filer men eftersom de är passiva och aldrig används så bör det inte göra nån större skillnad. Saker som däremot äter processorkraft är alla småprogram som ligger i bakgrunden, som nu för tiden blir allt vanligare att de automtiskt installeras vid sidan om huvudprogrammet. Och det är inte spy-ware od jag syftar på utan den typ av program som ligger i Aktivitetsfältet bredvid klockan som små ikoner.
Även ett stort antal installerade typsnitt segar ner, speciellt vid uppstart.

Oj, nu blev det väldigt off topic. Sorry. :)

Ola, åt vilket håll menar du att det väger över åt?

Senast jag testade Painter, dvs version 6, så blev jag inte direkt imponerad. Har det blivit bättre i senare versioner eller ska jag hålla mig till Photoshop?

Goldfish skrev:
Precis! Linda och Ola, hur är Corel Painter 8 jämfört med Photoshop CS/7? Kompletterar programmen varandra?

Jag svarar fast jag inte är tillfrågad. Jag använder ofta både Painter 8 och Photoshop CS
Painter är ett rent illustrationsprogram men har fuktioner som liknar Photoshops och man kan använda det för behandling av bilder men Photoshop är överlägset som bildbehandlingsprogram.

En "typisk" painterillustration.
kungsfiskare3.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar