Annons

Ni som fotar med flera Speedlites

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Jag har idag 2 st Canon 580EX II med nyinköpta Radiopoppers för att få radioöverföring mellan dem.
Jag är nu sugen på att utöka med ytterligare blixtar för att labba mer med ljus (riktat ljus mot hår etc).
Frågan är om jag istället bör köpa en ST-2 att ha på kameran istället för att "offra" en blixt på kameran?!

Ni som fotar porträtt/bröllop med flera Speedlite's, hur ofta använder ni också blixten på kameran för bilderna (och inte bara för att trigga de andra blixtarna)?

Jag har fått till ganska bra bilder då jag använt ljuset från blixten på kameran med bara en sidoblixt men frågan är om det är nödvändigt om jag istället har 2 eller 3 blixtar från annat håll än från kameran?
Kommer då ljuset från kamerablixten att "förstöra" ljuset från övriga blixtar?

Hur gör ni?

Det går att ställa ner ljusstyrkan på kamerablixten så att den inte märks, om den inte råkar spegla sig i en spegel, ett fönster, ett öga eller något sånt.

Tack för svaren!
En anledning att jag frågar är att en 580EX II är nästan dubbelt så dyr och lite klumpigare så det känns onödigt att köpa ytterligare en blixt om den mestadels kommer att användas för att trigga övriga blixtar.

Lånar tråden lite då rubriken ändå stämmer..

Har idag en 580 EX II som jag triggar med en Cactus v4. Om jag kompletterar med en 430 EX II kommer jag då kunna trigga den från 580:n när den inte sitter i blixtskon? Eller måste jag komplettera med ännu en Cactus receiver?

Vill heller inte "offra" 580:n att endast nyttja framifrån.

Ingen som fotar med flera Speedlites och i så fall nyttjar ni ofta blixten på kamerahuset eller använder ni oftast den till att trigga övriga blixtar?

Igår tog jag några bilder med två blixtar. Då använder jag en 580 EX II på kameran som allmänbelysning (studs i tak) och en slav för att punktbelysa en del av motivet som blev för mörk annars.
Hur jag gör beror helt på motivet. På min 7D kan man ju använda den inbyggda lysmasken att styra med, utom i vissa fall.

Lånar tråden lite då rubriken ändå stämmer..

Har idag en 580 EX II som jag triggar med en Cactus v4. Om jag kompletterar med en 430 EX II kommer jag då kunna trigga den från 580:n när den inte sitter i blixtskon? Eller måste jag komplettera med ännu en Cactus receiver?

Vill heller inte "offra" 580:n att endast nyttja framifrån.

Du har flera alternativ:

1) Köp en mottagare till.
2) Utnyttja cactus v4:s extra uttag till att synca den andra blixten. Det kräver att du drar en sladd mellan blixtarna -- i ena änden behövs ett 3.5mm teleplugg och i den andra en lös blixtsko (eller en PC-kontakt).
3) Köp en blixtsko som kan reagera på blixtjus.

Dock så tror jag inte att du kan utnyttja Canons normala fjärrstyrning mellan blixtarna.

Tack för era svar! Det blev en 580 EX II till denna gång.
Funderade och googlade en hel del men misstänkte att jag ofta vill ställa ner kamerablixten för att agera soft upplättningsblixt genom att rikta den mot tak eller använda mindre softbox på den.

Fotade en del igår kväll med mina 3 st 580 EX II där två av dem kommunicerade med Radiopoppers och den 3:e normalt. Det fungerade riktigt bra men jag misstänker att när jag tar steget och kompletterar med ytterligare blixtar så vill jag nog också ha fler Radiopopper receivers på.
Återkommer med bilder...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto