Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ni som fotar bröllop, föredrar ni enbensstativ eller trebensstativ?
- Trådstartare Annapahl
- Start datum
Christer Stenmark
Aktiv medlem
Helt klart föredrar jag enbensstativ. Mycket smidigare och enklare och ett måste om gluggen börjar vara lite längre för att motverka mikrooskärpa.
Happy Horse
Aktiv medlem
Hej.
jag använder sällan stativ, jag känner mig låst då. Jag väljer högre isotal istället eller IS-objektiv.
Du får plåta allt under vigseln men du får inte vara var som helst. Kolla med prästen eller kyrkovaktmästaren var du får stå, tänk på att inte ta för mycket plats och pausa ibland. Se till attt du har koll på schemat så du inte missar ringbyten och kyss.
Jag plåtade med film på ett bröllop och klantade mig, filmen spolades tillbaka mitt i Fader Vår och det var lite för ljudligt. Planera ditt jobb så går det bra!
Lycka till!
//
Nina
jag använder sällan stativ, jag känner mig låst då. Jag väljer högre isotal istället eller IS-objektiv.
Du får plåta allt under vigseln men du får inte vara var som helst. Kolla med prästen eller kyrkovaktmästaren var du får stå, tänk på att inte ta för mycket plats och pausa ibland. Se till attt du har koll på schemat så du inte missar ringbyten och kyss.
Jag plåtade med film på ett bröllop och klantade mig, filmen spolades tillbaka mitt i Fader Vår och det var lite för ljudligt. Planera ditt jobb så går det bra!
Lycka till!
//
Nina
RickE.nu
Aktiv medlem
Jag använder aldrig stativ i kyrkan, skulle bli för "klumpigt" att röra sig med det.
Jag kör stor bländare 2.0-2.8 och iso 800-1250, ( beroende på hur mörkt det är i kyrkan ) då kommer jag ner på exponeringstider helt utan oskärpa handhållet.
Jag kör två kamerahus med olika optik, så slipper jag störa vigseln med optikbyte. Jag smyger runt som en vessla och försöker vara så ljudlös som möjligt. Jag pratar alltid med vigselförättaren/prästen före vigseln var man får vara och fotografera.
Mvh Ricke
Jag kör stor bländare 2.0-2.8 och iso 800-1250, ( beroende på hur mörkt det är i kyrkan ) då kommer jag ner på exponeringstider helt utan oskärpa handhållet.
Jag kör två kamerahus med olika optik, så slipper jag störa vigseln med optikbyte. Jag smyger runt som en vessla och försöker vara så ljudlös som möjligt. Jag pratar alltid med vigselförättaren/prästen före vigseln var man får vara och fotografera.
Mvh Ricke
peter_wahlström
Aktiv medlem
Ibland använder jag ett enben med snabbfäste om jag ska stå en längre tid med tungt tele. Det är mest för att spara krafterna - inte för att få skarpare bilder. (dock är det ju en bra bonus)
Annars gör jag som de flesta andra verkar göra här; stora bländare och tillräckligt högt ISO. c:a 800.
Mvh /Peter
Annars gör jag som de flesta andra verkar göra här; stora bländare och tillräckligt högt ISO. c:a 800.
Mvh /Peter
supermax_fred
Aktiv medlem
jag använder stativ, trebens. Det gör jag för att kunna använda mig av lägre iso, längre tider och skarpare bilder.
Många bilder tar jag även utan stativ, men jag upplever att det blir en stor skillnad i bildkvaliten med / utan stativ.
Många bilder tar jag även utan stativ, men jag upplever att det blir en stor skillnad i bildkvaliten med / utan stativ.
avslutat_bj
Aktiv medlem
0Annapahl skrev:
Sen undrar jag om det finns något tillfälle under vigseln man inte får fota?
http://www.fotosidan.se/cldoc/5192.htm