** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som använt både DualScan II o III....

Produkter
(logga in för att koppla)

DPG

Aktiv medlem
Har nu länge gått i tankar på att köpa mig en diaskanner. Valet har då stått mellan en Minolta Dual Scan II o III. Fick igår låna en Dual Scan II och leka lite med, resultatet är jag lite tveksam inför måste jag tyvärr säga...... Däremot tycker jag bilderna jag sett här på fotosidan som är skannade med III'en är riktigt fina!
Så nu skulle jag vilja få reda på, av er som använt både II'an och III'an hur stor kvalitetsskillnad ni har sett i era skanningar!? Jag vet självklart att III'an är snabbare och har bättre dynamniskt omfång, men hur stor är den VERKLIGA kvalitetsskillanden på slutskanningarna???

DPG skrev:
Har nu länge gått i tankar på att köpa mig en diaskanner. Valet har då stått mellan en Minolta Dual Scan II o III. Fick igår låna en Dual Scan II och leka lite med, resultatet är jag lite tveksam inför måste jag tyvärr säga...... Däremot tycker jag bilderna jag sett här på fotosidan som är skannade med III'en är riktigt fina!
Så nu skulle jag vilja få reda på, av er som använt både II'an och III'an hur stor kvalitetsskillnad ni har sett i era skanningar!? Jag vet självklart att III'an är snabbare och har bättre dynamniskt omfång, men hur stor är den VERKLIGA kvalitetsskillanden på slutskanningarna???

Jag köpte en III men pga sen leverans fick jag låna en II.
Tycker nog att slutresultatet blir i princip likadant. Däremot stor skillnad i programvara och även rent mekaniskt hur släden matade fram o tillbaks. Kanske var II ett måndagsex alternativt något fel vid installationen. Tyckte II var helt omöjlig. Skulle reklamerat den direkt.
Däremot väldigt nöjd med III.

har använt både II:an och III:an till att skanna svartvitt. II:an upplevde jag som mycket långsammare, inte heller lyckas den riktigt med alla toner i negativen på samma sätt som III:an (även om den inte heller är helt perfekt). skulle tro att mycket beror på programvaran.

/f

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar