Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX5/3: lupp gör displayen till EVF

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat en 5R och en 3. Jag behöver glasögon för närseende men klarar mig utan med diopterjusteringen på tjockkameran. Vore bekvämt att ha det på det sättet även med NEXarna så jag har letat och hittat en som satt på en ihopvikbar skärm (hood cover) och limmat dit en lupp, en ClearViewer.
http://forums.dpreview.com/forums/thread/2981376
Tyvärr saknas bilderna.

Jag har inte förstått hur man justerar skärpan på luppen. Kanske att det inte behövs?

Någon kommentar säger att luppen är det viktiga, skärmen som skuggar kan man vara utan.

Min fråga är om någon därute har provat det här eller liknande? Erfarenheter?
Vilka prylar har du använt och ev. modifieringar?

Det skall vara enkelt att använda och inte repa displayen.

Man kan förståss köpa en EVF och sätta på men då ligger nog NEX6 bättre till. EVF-en kostar ju en del.

Jag har nyligen skaffat en 5R och en 3. Jag behöver glasögon för närseende men klarar mig utan med diopterjusteringen på tjockkameran.

Jag ställer alltid skärpan med "MF assist", då förstoras sökarbilden med 6 eller 12 gånger. Räcker det för dig eller behöver du alltså någon slags förändrande lins framför sökaren? Ledsen om jag låter virrig men vet inte något om synproblem. Jag använder nästan aldrig sökaren på Nex7 utan skärmen, trodde inte jag skulle fota så men det gör jag...

Efter att jag hade skaffat en NEX-3 tänkte jag också tillverka en hopfällbar lupp. Såg några bilder på sådana på www.dyxum.com, men det blev så att jag köpte en Hoodman Loupe istället. Den är inte hopfällbar, men den levereras med en väska så att man kan hänga den t.ex. i livremmen. Den är nästan lika stor som kameran...

Du behöver skaffa en lupp som ger dig möjlighet att skruva in och ut skärpan lite grand. Tror att Hoodman-luppen går att ställa in mellan -3 och +3 dioptrier. Det kommer säkerligen att bli jobbigt att själv tillverka något som kommer att stämma exakt med din syn.

Jag har inte gjort något fäste på kameran för skärmluppen, utan håller den bara framför skärmen. Tänker man sig att alltid använda den så är det säkerligen mest praktiskt att bita i det sura äpplet och, som du skriver, skaffa antingen Sonys externa EVF eller uppgradera till en NEX-6 alternativt NEX-7.

Såg nyligen en NEX EVF som var till salu här på Fotosidan för 1.750 kr.
.

Via länken nedan kan du hitta ett 48 sek långt videoklipp på Hoodman Loupe "in action", komplett med Hoodman superhero och allt. :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H-LPP3

Nu demonstrerar han dess användning på en "tjockkamera". Spelar i och för sig ingen roll för din del, men det kanske är bäst att informera om att de senaste "tjockkamerorna" med OLED / EVF / SLT-teknik har gjort att en extra lupp inte bara är onödigt omständlig att använda, utan helt onödig.

Men billigare än att köpa en extern EVF till dina NEX:ar eller uppgradera blir det ju med en sådan Hoodman lupp, och förstås ännu billigare ifall du snickrar ihop något själv.
.

Jag hade en NEX 3 förut, första versionen, och då använde jag en clearviewer precis som i dpreview-forumet. Jag tyckte det fungerade bra, inte så bra som en sökare som den till 5N, men klart användbart. Man ska definitivt köpa den lite dyrare linsen när man beställer sin clearviewer så att man får bättre skärpa ut i kanterna.

Det är väldigt skönt att den är hopfällbar, tycker jag. Eftersom den sitter på skärmen och skärmen går att vinkla kan man också använda den ovanifrån, ungefär som en gammal skorsten till en Rolleiflex/Hasselblad etc.

Det egentligen enda problemet är att det inte tycks gå att få tag på "display covers" av någorlunda kvalitet. Jag provade två olika och båda är skitsaker av plast som pajar för minsta lilla, och som dessutom sitter ganska dåligt på kameran. En pajade då den lossnade och ramlade i backen och då fick jag beställa en ny. Provade då ett annat märke men jag tror inte den hade hållit bättre. Egentligen ska man nog limma fast den på kameran, men det känns ju heller inte så bra.

Så småningom ändrade jag mig dock, sålde NEX-3an och köpte en 5N istället. Och nu har jag sålt den och köpt något helt annat, men sånt är ju kameralivet ibland...

En intressant detalj är att vikskydden INTE passade 5N! Verkar som om displayen på den är lite annorlunda än den på de första NEX 3/5, så den klickade helt enkelt inte fast. Värt att kolla att du kan få tag på en sådant skärmskydd till din NEX!

Summa summarum: en väl fungerande lösning, klart prisvärd!!!

Jag har sett kommentarer att vikskydden inte passar 5R och den är nog aningen tjockare med den annorlunda mekanismen. Samma med 5N kanske.

För den som inte vet, så här kan de vikskydd som nämns i dpreview-tråden, se ut: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mEtz7g9yPJmrB6v-YnEwsLw.jpg

Clearviewer är en lupp som antingen fästs i stativgängan eller i blixtskon, om man har en traditionell sådan.
http://clearviewer.com/Products.html
http://clearviewer.com/images/P09-0824-162412-44403.jpg

Det skaparen av dpreview-tråden gjort är att fästa luppen i vikskyddet i stället (som jag uppfattat det). Då hänger den med om man vinklar skärmen också.

Hoodman-luppen med sin fasta tratt lät väldigt klumpigt när jag läste men efter att ha tittat på filmsnutten så kändes det som ett riktigt alternativ.
Annars fortsätter jag som nu med ett par billighetsglasögon som får ligga löst i fickan för att snabbt kunna få fram. Funkar rätt bra. (billighetsglasögon för att jag inte är så försiktig med dem, det ska gå lätt och snabbt att få fram)

Tack Gunnar och Erik för kommentarer.

Jag har märkt att med NEX-arna blir det mycket mer point-and-shoot utan att jag tittar på exponeringsdata. Mest för att de är svårare att se för mig men också att de drunknar i all information, symboler o annat.
Det visar sig om tyngdpunkten går tillbaka till tjockkamera. Än är det nyhetens behag och att jag vill prova.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar