x-country
Aktiv medlem
Har väldigt svårt att bestämma mig för ett spegellöst komplement till mitt Pentax DSLR-system. Det blir inte lättare när man inte ofta har möjlighet att klämma och känna på grejerna. Men nu ska jag köra söderut till västkusten och kanske får jag möjlighet att titta in hos en välsorterad fotohandlare?
Jag överväger Sony NEX-7 + 24/1.8, Fujifilm X100 23/2.0 eller Panasonic GX1 + 20/1.7.
Låt mig också säga att jag inte är en pixelpeeper eller tillbringar mycket tid för bildbehandling. Jag trivs bäst i brännviddsområdet 28-50mm. Jag är främst ute efter känslan, glädjen att använda kameran när jag tar bilder. Det handlar framför allt om vardagsfotograferande och oftast JPEG, möjligtvis efterbehandling med någon app i iPhone/iPad.
Jag mottager tacksamt erfarenheter från er som har erfaranheter från en av dem eller alla tre eller från dig som är påläst och kanske själv tänker i samma banor. Vad är det bästa/sämsta med respektive kamera? Vad ska jag testa om jag får möjlighet att hålla en i handen i butik? Hur skulle du göra om du var i min sits? Pengar är oväsentligt.
Spontana intryck jag har fått när jag hållit dem i min hand eller läst om användares erfarenheter:
NEX-7
+ Ergonomi, handhavande, kontroll (rattar, knappar)
+ Fokuspeaking
+ Vinklingsbar skärm
+ Utbytbara objektiv
+ Adapter = använda mina fina Pentax-gluggar eller M-objektiv
X100
+ Design, känsla
+ OVF
+ Relativt kompakt
GX1
+ Handhavande, kontroll
+ Får plats i fickan
+ Utbytbara objektiv
Finns det någon i Sverige som säljer NEX-7+24/1.8 kombon?
Jag överväger Sony NEX-7 + 24/1.8, Fujifilm X100 23/2.0 eller Panasonic GX1 + 20/1.7.
Låt mig också säga att jag inte är en pixelpeeper eller tillbringar mycket tid för bildbehandling. Jag trivs bäst i brännviddsområdet 28-50mm. Jag är främst ute efter känslan, glädjen att använda kameran när jag tar bilder. Det handlar framför allt om vardagsfotograferande och oftast JPEG, möjligtvis efterbehandling med någon app i iPhone/iPad.
Jag mottager tacksamt erfarenheter från er som har erfaranheter från en av dem eller alla tre eller från dig som är påläst och kanske själv tänker i samma banor. Vad är det bästa/sämsta med respektive kamera? Vad ska jag testa om jag får möjlighet att hålla en i handen i butik? Hur skulle du göra om du var i min sits? Pengar är oväsentligt.
Spontana intryck jag har fått när jag hållit dem i min hand eller läst om användares erfarenheter:
NEX-7
+ Ergonomi, handhavande, kontroll (rattar, knappar)
+ Fokuspeaking
+ Vinklingsbar skärm
+ Utbytbara objektiv
+ Adapter = använda mina fina Pentax-gluggar eller M-objektiv
X100
+ Design, känsla
+ OVF
+ Relativt kompakt
GX1
+ Handhavande, kontroll
+ Får plats i fickan
+ Utbytbara objektiv
Finns det någon i Sverige som säljer NEX-7+24/1.8 kombon?