Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex 7 uppdatering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag försöker uppdatera min Nex 7 till version Ver.1.01.
Ja följer instruktionerna på den här sidan
http://www.sony.se/support/sv/product/NEX-7/downloads/FW_NEX7_V101_WIN

Jag fastnar på ett meddelande som säger "kunde inte hitta kameran för denna uppdatering"

Kameran har bevisligen kontakt med datorn eftersom om jag ställer USB instälningen på Auto eller MTP så får jag upp dialogrutor som visar på detta. Däremot i läget "masslagring" som ska vara inställt enligt instruktion då får jag felmeddelandet.

Jag har provat med olika USB sladdar inkl den som kom med kameran. Jag har startat om allt och laddat ner programmet igen ett 10-tal ggr.

Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra för fel?

Hej
Har du gjort exakt som det står?
Bland annat mata ut kamran på datorn utan att koppla bort den????

Har du något minneskort i kameran? Det brukar nästan alltid behövas ett tomt kor istoppat som är formaterat i aktuell kameratyp.
.

Tack för ert engagemang!

Jag ser (konstigt nog) ingen "mata ut" ikon. Jag har windows 7.

Inte heller ser jag kameran i utforskaren i masslagrings läget.
Inte heller slocknar skärmen på kameran som det står att den ska göra när jag ansluter den till datorn

Jag har provat både med och utan minneskort.

Jag har också provat olika USB portar i datorn (Sony den med :)

Jag gör antagligen någon jättedum tabbe...kommer bara inte på vilken

Om kameran är inställd i rätt USB-läge borde det inte vara några problem. Eftersom det (tyvärr) bara kommit en FW-uppdatering till NEX-7 har jag bara testat en gång, och det gick bra.

Det enda jag kan komma på är att testa från en annan dator ...

För övrigt är det ett jäkla oskick av Sony att det inte går att uppdatera genom att lägga FW på ett minneskort och helt slippa böka med USB-kablar. Datorn blir ytterligare en felkälla som kan göra att uppgraderingen misslyckas, och kameror från de flesta andra tillverkare går utmärkt att uppgradera utan anslutning till datorn.

Har du startat om kameran? Även kamerans programvara kan strula...
Ta ut batteriet och sätt in det igen efter 10 sek och testa på nytt.

Nu har jag provat på en annan dator (HP Win Professional)

Då fungerade det!

Mycket märkligt. Någon utmatnings ikon dök aldrig upp. Den har jag inte sett i senare versioner av Windows men jag kan ha missat det.

Tack för all hjälp!

Ja precis. Ibland får jag för mig att USB porten är djävulens påfund...

En del pryttlar kräver en viss mängd ström via USB för att det ska fungera, men det borde inte en kamera göra. Hur som helst tycker jag Sony borde göra som andra och tillåta uppdatering genom att bara lägga en FW-fil på minneskortet så slipper man såna här problem.

Jag försöker uppdatera min Nex 7 till version Ver.1.01.
Ja följer instruktionerna på den här sidan
http://www.sony.se/support/sv/product/NEX-7/downloads/FW_NEX7_V101_WIN

Jag fastnar på ett meddelande som säger "kunde inte hitta kameran för denna uppdatering"

Kameran har bevisligen kontakt med datorn eftersom om jag ställer USB instälningen på Auto eller MTP så får jag upp dialogrutor som visar på detta. Däremot i läget "masslagring" som ska vara inställt enligt instruktion då får jag felmeddelandet.

Jag har provat med olika USB sladdar inkl den som kom med kameran. Jag har startat om allt och laddat ner programmet igen ett 10-tal ggr.

Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra för fel?

Jag har jobbat över 20 år professionellt med IT och har sett och använt 100-tals installationsprogramsvarianter genom åren men Sony lyckades trots det finta mig helt upp på läktaren.

Det är verkligt förvirrande med den avinstallationstext de lagt mitt i installationstexten och jag lyckades inte installera på första försöket utan kameran blev helt svart i sökare och skärm och vägrade svara på tilltal ens vid upprepade omstarter. Rena "nära döden"-upplevelsen alltså. Vid närmare eftertanke så gick det nog i princip lika illa vid uppdateringen till föregående version.

Jag körde till sist om installationen och lyckades komma vidare. Till min stora förvåning så vaknade kameran till sist till liv igen.

Jag håller med Anders om att det faktiskt var bättre förr när man bara kopierade in de nya filerna på minneskortet och bootade om kameran i princip, så lästes allt sedan in helt snällt. Installationsprogrammen till firmwareuppdateringarna till NEX är väl ingen av Sonys mer lyckade produkter direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar