Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex 7 i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag utsätter min nya NEX 7 för olika prövningar. Nu var det dags i studion. Med en "sockerbit" för 95:- från Scandinavian kunde jag trigga Elinchrome skyport för att synka blixtljuset. Bra!

Mindre bra var att så fort skärpan var låst och jag skulle komponera om så bländade kameran ner och det blev näst intill omöjligt att se något vare sig på displayen eller i sökaren. Hur kan jag ändra inställningar för att slippa detta?

Nu har jag ingen NEX-7, men leta i menyerna efter "Display nåt". Där ska du välja "Setting Effects Off". Då kommer sökare och display att försöka ge dig en normalljus bild, oavsett hur mörkt eller ljust det är. Med "Setting Effects On" kommer den däremot att visa dig hur exponeringen blir med dina valda inställningar i det befintliga ljuset. Eftersom kameran inte har en susning om att du kommer att bränna av en massiv ljusblixt så fort den öppnar slutaren, så visar den dig hur mörk och underexponerad bilden kommer att bli UTAN något externt blixtljus.

Så fungerar det i alla fall på A77, men Sony kan ju ev. ha trott att ingen skulle använda en NEX-7 för studiofoto. Men det är ju alltid nån av oss som utsätter våra kameror för alla tänk- och otänkbara prövningar...
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar