Annons

NEX-7:ans bilder direkt i bärbara macen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus_6

Aktiv medlem
Skulle vilja se bilderna direkt på datorskärmen när man tagit bilden!
Vet någon om man kan få upp bilderna man tar direkt på datorn med tex Airport eller direktsladd?
Wi-fi finns det på NEX-7 hittar inte det?
Var och kollade Eye-Fi-kort i dag men det var inget bra alternativ för mig!

Någon som vet och kan hjälpa mig med lite information - tack på förhand!

Sören

Jag har använt ett Eye-Fi-kort för att få bilder kopierade till en MacBook omedelbart efter tagning. Det var med en kompaktkamera, men det borde väl fungera med en NEX också?

Varför är det inget bra alternativ, tycker du?

Det går inte att använda sladd för s.k. tethered shooting med NEX-7 (tyvärr), och den har inte inbyggd WiFi. Den har inbyggt stöd för Eye-Fi i Firmware dock, och med det kan du få bilderna direkt till datorn. Jag har inte själv testat Eye-Fi i NEX-7, men när jag testade det i en annan kamera tyckte jag det var ganska kasst ...

Jag har använt ett Eye-Fi-kort för att få bilder kopierade till en MacBook omedelbart efter tagning. Det var med en kompaktkamera, men det borde väl fungera med en NEX också?

Varför är det inget bra alternativ, tycker du?

Ska fotografera bilar i en bilhall och vill ha lite bättre koll på bilder, inte bara titta i displayen i kameran - jag har en mac book pro med extern hårddisk och vill styra bilderna direkt till den externa hårddisken - var in på Kjell & Company i dag och säljare sa då att jag måste ha en Router då för att det ska fungera så behövs det 220 v. då kändes det inte som något bra alternativ.
/Sören

Det går inte att använda sladd för s.k. tethered shooting med NEX-7 (tyvärr), och den har inte inbyggd WiFi. Den har inbyggt stöd för Eye-Fi i Firmware dock, och med det kan du få bilderna direkt till datorn. Jag har inte själv testat Eye-Fi i NEX-7, men när jag testade det i en annan kamera tyckte jag det var ganska kasst ...

Tack för ditt svar jag funderar vidare! /Sören

Ska fotografera bilar i en bilhall och vill ha lite bättre koll på bilder, inte bara titta i displayen i kameran - jag har en mac book pro med extern hårddisk och vill styra bilderna direkt till den externa hårddisken - var in på Kjell & Company i dag och säljare sa då att jag måste ha en Router då för att det ska fungera så behövs det 220 v. då kändes det inte som något bra alternativ.
/Sören

Med Eye-Fi Pro (och Pro X2) behöver du inte en router för att göra detta: http://support.eye.fi/cards/networks/ad-hoc-networks-pro-cards-only/how-to-set-up-an-ad-hoc-network/

Det går numera att köra ad-hoc-nät med vanliga (icke-pro) Eye-Fi. Jag har provat och det fungerar.

Det går numera att köra ad-hoc-nät med vanliga (icke-pro) Eye-Fi. Jag har provat och det fungerar.

OK - du får förlåta mig - jag är inte så tekniskt begåvad " ad-hoc-nät med vanliga (icke-pro)" begriper jag inte vad det är! men tack i alla fall! / Sören

OK - du får förlåta mig - jag är inte så tekniskt begåvad " ad-hoc-nät med vanliga (icke-pro)" begriper jag inte vad det är! men tack i alla fall! / Sören

Ad-hoc-nät är WiFi utan router - datorn pratar direkt med Eye-Fi-kortet i kameran så att du inte behöver några extraprylar för att det ska fungera. Däremot är det inte alltid helt enkelt att få det att fungera med en sådan WiFi-koppling (och jag tror inte det hjälper om det är inbyggt i kameran), så om du inte är tekniskt begåvad är det kanske inte bästa lösningen ...

Jag har för mig att det inte var så svårt. Eye-fi kallar det för "Direct mode" och om jag inte minns fel så fanns det nån slags steg-för-steg-grunka för att konfigurera det.

Och man behöver som sagt inte något Pro-kort längre för att köra "Direct mode".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar