Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX 5N vs. 5R

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag är på god väg att skaffa en NEX-femma. Kvarvarande 5N säljs (såldes) billigt. Beställde en som efter cash back hamnar på drygt 3500 - om den alls kommer. Så kan man hitta 5R för 4700 inkl. cash back.
Den har PDAF, ett inmatningshjul & en Fn-knapp utöver 5N. Kanske lätt värt mellanskillnaden?
Jag har och tänker behålla mina nuv. stora DSLR. Tänker mig använda äldre man. objektiv jämte kit-obj på NEX. Tror också att jag vill in och styra kameran i halvmanuella lägen. Där kan hända de extra kontrollerna blir värdefulla. Har hittat omdömen som säger att bildkvalitén sjunkit en aning från 5N till 5R.

Vad säger ni som använt båda?

Har du köpt en nu på cash back får du nog be någon annan. Har för mig att jag läste att det bara var en ggr / hushåll. ?

Beställd men inte levererad. Inte ens säkert att de har ngn att leverera. Ordern ser ut att kunna annulleras. Betalas vid hämtning så ingen pågående kortbetalning heller.

Läste att den tryckkänsliga skärmen har olika teknik på dessa två. Synpunkter på det?

Efter att ha kollat lite själv på http://gizmodo.com/5959266/sony-nex+5r-review-a-great-camera-with-a-few-missing-pieces
och http://www.techradar.com/reviews/ca...s/sony-nex-5r-1093536/review/1#articleContent
så grep "billigt-endast-idag"-djävulen tag i mig. Avbeställde 5N och på med en 5R
Viktigast var omdömen om hantering i M och P,S,A-lägen med nya ratten och Fn.
PDAF och möjlighet till fjärrstyrning med telefonen och helt enkelt att den är av senaste modell avgjorde slutligen för den just nu ringa prisskillnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar