Annons

Nex 5 & Pentax-adapter - Telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej! Jag har fått hem en Pentax-adapter till min Nex5'a och satte glad i hågen på min billiga Samsung (samma fattning) på adaptern osv. Har gjort inställningen "som man måste göra" i kameran och försöker fota manuellt. Problemet är att jag får NOLL skärpa. Det går inte alls hur mycket jag än vrider på fokusringen.

Åker om några månader till Beijing och är i stort behov av en telezoom då jag idag bara har 18-55'an. Tänkte att jag kunde använda Samsungen (och MF) för att kunna ha mer i (shopping)kassan när vi åker dit....... Hehe... Men nu ser det ut som att det riskerar att bli en tunn shoppingkassa och jag trots allt ändå får jaga rätt på en telezoom (SEL 55-210 billigaste ca 3500.-) = mycket lättare resväska hem... tyvärr.... :( Dock hoppas jag allra mest på att det är jag som klantat till det och ber därför er om hjälp!

Du berättar ju inte vilket objektiv som du har provat med, men jag antar att det kan handla om ett objektiv till en Samsung DSLR, alltså med samma fattning som till Pentax DSLR. Där har du ju varken avståndsinställning eller bländarring när objektivet inte sitter på en Samsung eller Pentax DSLR.

Adaptern funkar fint med gamla manuella objektiv som har mekanisk inställning av avståndet och en mekanisk bländarring. När du använder nyare objektiv behöver de ha elektriska kopplingar från kameran för att fungera. Skärpan ställs alltså in med en liten elektrisk motor när man vrider på ringen om objektivet sitter på en Samsung, samma motor som ställer in skärpan med AF.

Men om det inte finns någon elektrisk koppling som styr bländare och avstånd, så får man inte heller någon skärpeinställning eller nerbländning.

Jaha........ :( Tack för ditt svar! Nu blev jag lite besviken. Trodde att det skulle funka att fota med MF och M-läge "vilket objektiv det än rörde sig om" (klantigt). Nu sitter jag i sitsen att jag antingen får köpa en gammal manuell telezoom med Pentax-fattning (får kolla efter M och A-varianterna på gammal optik mao.) eller lägga 2500-3500 på ett nytt SEL 55-210.

Ursäkta missen kring Samsungoptiken, det är en Samsung D-Xenon 50-200 byggd för Pentax och Samsung DSLR.

Jo, det finns ganska många såna objektiv, både mindre bra och bra.

Fattningen som du har på adaptern är Pentax K, och alla objektiv som passar Pentax från någon gång på sjuttiotalet och framåt går att stoppa i. Om objektiven är gjorda för kameror som inte har AF så funkar dom manuellt med din NEX.

Det finns också piratobjektiv med fattningen, Tamron, Tokina, Soligor, Vivitar och andra. Jag har ett Tamron 85-210 som man kan sätta en sådan fattning på (Adaptall 2). Det går också att använda objektiv med M42-gänga om man har en adapter till, en liten ring som passar emellan K-bajonetten och M42.

Men alla främmande objektiv som du använder med adapter måste vara manuella och ha helt mekanisk funktion med ringar på objektivet för avstånd och bländare. Det är bara Sonys egna objektiv som kan användas med AF och deras adapter som funkar fullt, och det finns en adapter som man kan få bländarstyrning med om man sätter på objektiv för Canon, med samma begränsning när det gäller avståndsringen, den måste vara mekanisk.

Fokusring har du så fokus borde gå att ställa. Men du har ingen möjlighet att styra bländaren den bör stå fullt öppen hela tiden.

Micke.

Det kanske bör nämnas att om du hittar en äldre telezoom, så har den knappast lika stort omfång, och de gamla objektiven når inte upp till kvalitén hos objektiv som är gjorda för digitalkameror. Det beror på att de är gjorda för småbild, det som idag kallas för FF. Där är kraven på upplösning något lägre än för cropkameror. Alla objektiv som du kan använda med adaptern är "fullformatsobjektiv" och bara några få har den extremt goda skärpa som du hittar hos nyare objektiv som är gjorda för bildformatet. Din D-Xenon är till och med en ovanligt bra glugg, så bästa alternativet är antagligen ett originalobjektiv till Sony NEX.

Stort tack för era svar! Tyvärr är adaptern för dyr i Sverige, har inte kollat utomlands än. Känns som prisskillnaden mot Sel 55-210 är för liten. :S Har släkt i både USA, Hong Kong och Kina som säkert kan köpa ett till mig lite billigare. Hade dock velat hitta ett billigt manuellt objektiv för att testa. Ska hålla koll på Tradera. :)

Eller så får jag ta med min K10D istället... Har Sigmas EX 18-50 2.8 till den förutom Samsungen. Men hur kul är det... Nexen är så mycket bättre anser jag. Där blir bilderna nästintill super direkt ur kameran och det blir dom inte, för mig, ur K10'an..... Hmmmm

Nu har jag testat en manuell 50mm 1.7 på min Nex och jisses vilken skärpa! Har pga detta drabbats av LBA och klickade även hem en prisad 135mm 3.5. :) Det är ju verkligen jättelätt att fota med MF på Nexen!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar