Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NewTalent

Produkter
(logga in för att koppla)
Spontant gillar jag upplägget på deras hemsida men skulle jag vilja veta mera om priser angående modellarvoden.
Känner igen namnet New Talent och tror de hållit på bra tag..kanske 10år. Har aldrig hört eller läst om dem i vare sig tidning eller något annat sammanhang. Om de är seriösa eller ej vet jag dock inte heller. Varför undrar du??
 
JO, deras hemsida är riktigt snyggt gjord, dock kanske lite väl plottrig.
Jag frågar därför att en vän anmält sig till en tävling där, upplägget tycker jag påminner lite väl mycket om tex snyggast.se
 
Utan att ha tittat in på..snyggast.se hoppas jag din vän inte betalar en massa pengar för ingenting om detta nu krävs att få vara med och tävla. Vet inte vad din vän har för ambitioner men är modellyrket lockande är det bättre att gå till en känd agentur och höra sig för.
 
Nä det är helt gratis att vara med och att jämnföra det med snyggast.se var kanske fel.
Men, har en "seriös" argentur funktioner där man lägger upp bilder och besökarna röstar på dem?
 
Om röstning sker över internet var det ju inte så fel av dig att likna det vid snyggast.se. För mig som oinvigd är det en vettig jämförelse.
 
citat "Fotografering
Paket
36st bilder färg.
36st bilder svart-vitt.
Samtliga bilder i 15x10 cm format.
Sminkös och stylist.
Pris: 3750 kr. (film och framkallning står modellen för).

OBS! Modellerna får alltid behålla negativen = trygghet!"


hmmm är inte detta lite konstigt, modellen får alltid behålla negativen?:O
jag har alldrig hört om seriösa fotografer som gör så?
 
OldSchool skrev:
citat "Fotografering
Paket
36st bilder färg.
36st bilder svart-vitt.
Samtliga bilder i 15x10 cm format.
Sminkös och stylist.
Pris: 3750 kr. (film och framkallning står modellen för).

OBS! Modellerna får alltid behålla negativen = trygghet!"


hmmm är inte detta lite konstigt, modellen får alltid behålla negativen?:O
jag har alldrig hört om seriösa fotografer som gör så?

Det är väl inget konstigt att kunden får behålla negativen? Många fotografer som gör så, vill de släppa ifrån sig negativen så varför inte.
 
geronimo13 skrev:
Det är väl inget konstigt att kunden får behålla negativen? Många fotografer som gör så, vill de släppa ifrån sig negativen så varför inte.

Inget konstigt????ok jag tycker det är väldigt konstigt, det är enda beviset du har på att det är dina bilder...ger du bort dom kan kunden göra vad som helst med dina bilder...fast de är iofs upp till var och en..men konstigt..japp...
 
geronimo13 skrev:
Det är väl inget konstigt att kunden får behålla negativen? Många fotografer som gör så, vill de släppa ifrån sig negativen så varför inte.

Konstigt vet jag inte men extremt ovanligt bland yrkesarbetande fotografer. Faktum är att jag inte känner till en enda fotograf som släpper iväg sina RAW-filer eller negativ för gott.

I vilket fall som helst verkar det lite korkat. Den rådande prissättningen i branschen bygger till viss del på att man kan sälja användningsrätt till sina bilder mer än en gång. Utam neg blir det lite svårare. Dessutom avhänder man sig det enda fysiska beviset till att man faktiskt är rätt upphovsman.

Upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död, vilket innebär att dina efterlevande också har nytta av negativen då de ärver rättigheterna.

Det här är en viktig principiell fråga och jag tycker faktiskt att man som fotograf har ett solidariskt ansvar gentemot sina kollegor att hålla hårt i negativ. Om man överhuvudtaget skall överlåta dem bör det kosta minst tre gånger arvodet.

/G
 
Nej, jag tycker inte det verkar seriöst med en modellbyrå som sysslar med bröllopsfotografering, som sysslar med återförsäljning, som sysslar med nattklubb, som sysslar med....

Låter mer som att det är en fotograf med identitetsproblematik. Är man fotograf är det det som man skall sälja, på den här siten är det modellbiten som står i fokus - Men det känns som det är en fotograf som vill marknadsföra sig.

Om jag nu hade haft sådan sexappeal så att jag hade kunnat bli modell så hade jag anlitat en byrå som har en seriös säljorganisation som kan promota mitt namn och mitt utseende - Inte någon som säljer minneskort samtidigt som man driver nattklubb eller vad det nu är som står under rubriken bildbyrå (som för övrigt verkar väldigt otydligt).

Känns som man har en väldigt splittrad verksamhet och i mina ögon ger det ett lite oseriöst intryck.

Detta är min högst subjektiva uppfattning.
 
citat "Fotografering
Paket
36st bilder färg.
36st bilder svart-vitt.
Samtliga bilder i 15x10 cm format.
Sminkös och stylist.
Pris: 3750 kr. (film och framkallning står modellen för).

OBS! Modellerna får alltid behålla negativen = trygghet!"
Att ge bort negativen är bara en av flera konstiga saker i erbjudandet. Ingen som reagerar över att de erbjuder 36st färg- och svartvittbilder i 15x10 cm format?

Proffsighet inom fotografi handlar mycket om presentation och att kunna "kill your darlings", dvs att bara presentera de bästa bilder på ett optimalt sätt. Att de ger negativen och 72 bilder verkar innebära att de ger alla bilderna de plåtar och att ge bilderna i 10x15 format är knappast bästa sättet att presentera dem på. En proffsigare plåtning skulle kanske resultera i max 3 svartvita och 3 färgbilder i t.ex. 30x20 format.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.