Annons

New England i Oktober

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Sitter just och bokar resa för mig och min sambo till Boston. Vi ska dit i mitten av oktober för att fotografera hösten i New England. Vi kommer att bila från Boston upp längs Maines kust och sen in i landet till New Hampshire och Vermont för att njuta av färgskiftningarna. Sen blir det en dag i Toronto på tillbakavägen, pg a flygförbindelserna men det verkar vara en trevlig stad att fota iaf:)

Hur är den amerikanska gränskontrollen inställd till inresa med mycket fotoutrustning? Vi kommer att ha med 2 hus och ett antal objektiv. Jag har inte varit i USA sen innan 9-11 och undrar om det kan bli problem? Amerikanerna kan ju vara lite kinkiga ibland...

No problems

Bekymra dig inte om tullen. De bryr sig inte alls om vad du bär med dig för kameror, varken in eller ut ur landet. Senast jag var i USA, för 2 år sedan hade jag med mig en välfylld kameraväska och på vägen hem hade jag två väskor till med kameror... Det är alltid läge att köpa litet nya prylar i USA.

Själv tänkte jag också åka till New England i mitten av oktober i år för att uppleva höstfärgerna. Har du något bra tips på ställen att besöka i Vermont och New Hampshire?

Tack.

Nix, har inte varit där innan. Förtsa trippen bär nog av till Rockport och Ipswich Bay, sen vidare upp till York Harbor och Cape Neddick. Sen upp mot Portland innan vi kör inåt landet.
I mitten av oktober bör färgskiftningarna nåt ner mot kustlandet.

När du ska till USA är det ju säkerhetskontrollen i avreselandet som begrundar dina kameror. De vill ofta att man lyfter ut åtminstone en del av grejorna ur väskan när det ska röntgas, för att det inte ska bli alltför förvirrande för dem.
Men även därifrån är det inga större problem. De brukar också uppskatta om man delar upp sina saker lite i röntgen.
Ev. problem med tullen får du främst när du kommer hem, om du har en massa nya saker i väskan. Men är du förvirrad vid hemkomsten (jet lag och sånt) är det förstås lätt att glömma att anmäla vad du har köpt, och det är mycket sällan de kollar något på eget initiativ.

Ska du handla något i kameraväg rekommenderas exempelvis B&H i New York. Problemet är ju att butiken är just i New York, och de skickar inget till adresser till hotell och liknande, om du betalar med icke-amerikanskt kreditkort. Du måste ha en "riktig" adress, med ett telefonnummer som stämmer till adressen, och där det finns godsmottagning/någon hemma, för grejorna kommer normalt med UPS, inte post. Dessutom vill de ha fotografier av ditt kreditkort, för att visa att du åtminstone vid något tillfälle faktiskt haft detta kort i din ägo. Löser du detta är det smidigaste att beställa grejorna 3-4 dagar innan man vill ha dem till en viss adress, låta den som bor/jobbar där ta emot prylarna och sen tar man dem med sig när man passerar. Så gör jag. Frakt med lastbil kostar under USD 20, så det är inte farligt. Har man inte lämpligt placerade amerikaner som kan agera godsmottagare måste man handla i butik. Kolla på nätet i förväg i så fall. Butiker som Wolf camera och liknande kan du låta bli. Det blir inte bättre än att handla här hemma.

Senast jag kom hem från USA var för tre dagar sedan, så jag är hyfsat uppdaterad.

Passera gärna området runt Lake Winniepesaukee i White Mountains, NH. Mycket vackert. Har du otur med temperaturen under sensommaren är det dock i senaste laget i mitten på oktober. Det kan vara full fart på färgskiftningarna redan i början på oktober, speciellt när du kommer upp på höjderna lite mer.

Att Vi åker i mitten av oktober är för att gardera lite och vi hoppas på att färgskiftningen har satt igång i kustbandet. Vi vill nämligen uppleva både kustlandet och färgerna, därför känns 12- oktober ganska hyfsat. Sen kan det ju naturligtvis svänga en hel del, men man bör vara ganska säker på lite färg då iaf:)
Just hur långt gången hösten är, bestämmer hur långt in i NH och VT vi planerar att köra.

Sen är Jag också sugen på området mellan Boston och NY, men det får nog bli på en annan resa.
Ställen som Cape Cod, Marthas Vineyard, Nantucket, Newport och Mystic lockar väldigt mycket.
Fast å andra sidan så är det ju bara ca 30-35 mil raka vägen mellan Boston och NY, så på två dagar bör man kunna klara kustvägen, inkl lite fotande.

Lake Winniepesaukee ligger ju ganska bra till för vår rutt, så den ska vi nog kunna klara av:) tack för tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar