När du ska till USA är det ju säkerhetskontrollen i avreselandet som begrundar dina kameror. De vill ofta att man lyfter ut åtminstone en del av grejorna ur väskan när det ska röntgas, för att det inte ska bli alltför förvirrande för dem.
Men även därifrån är det inga större problem. De brukar också uppskatta om man delar upp sina saker lite i röntgen.
Ev. problem med tullen får du främst när du kommer hem, om du har en massa nya saker i väskan. Men är du förvirrad vid hemkomsten (jet lag och sånt) är det förstås lätt att glömma att anmäla vad du har köpt, och det är mycket sällan de kollar något på eget initiativ.
Ska du handla något i kameraväg rekommenderas exempelvis B&H i New York. Problemet är ju att butiken är just i New York, och de skickar inget till adresser till hotell och liknande, om du betalar med icke-amerikanskt kreditkort. Du måste ha en "riktig" adress, med ett telefonnummer som stämmer till adressen, och där det finns godsmottagning/någon hemma, för grejorna kommer normalt med UPS, inte post. Dessutom vill de ha fotografier av ditt kreditkort, för att visa att du åtminstone vid något tillfälle faktiskt haft detta kort i din ägo. Löser du detta är det smidigaste att beställa grejorna 3-4 dagar innan man vill ha dem till en viss adress, låta den som bor/jobbar där ta emot prylarna och sen tar man dem med sig när man passerar. Så gör jag. Frakt med lastbil kostar under USD 20, så det är inte farligt. Har man inte lämpligt placerade amerikaner som kan agera godsmottagare måste man handla i butik. Kolla på nätet i förväg i så fall. Butiker som Wolf camera och liknande kan du låta bli. Det blir inte bättre än att handla här hemma.
Senast jag kom hem från USA var för tre dagar sedan, så jag är hyfsat uppdaterad.
Passera gärna området runt Lake Winniepesaukee i White Mountains, NH. Mycket vackert. Har du otur med temperaturen under sensommaren är det dock i senaste laget i mitten på oktober. Det kan vara full fart på färgskiftningarna redan i början på oktober, speciellt när du kommer upp på höjderna lite mer.