Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nervös exponeringsmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

lacktyl

Ny medlem
Är det fler än jag som har problem med KM Dynax 7D. När jag använder manuell focus blir i M-läge blir markören på exponeringsskalan nervös. Den flyger fram & tillbaka. I A-läge drabbas bländarvärdet an samma nervositet.
Har pratat med Zieger Teknik, troligtvis mjukvarufel. Får väl reklamera den efter semestren. Fler mad samma problem??
PS. I autofocusläget funkar den perfekt.

Vet inte riktigt hur "nervöst" du menar men det är inte så att det beror på att kameran i MF-läge inte låser exponeringen vid halvt nedtryck som den gör i AF-läge med flerfältsmätningen? Om du vill låsa exponeringen vid MF så får du använda AEL-knappen.

Vet inte om detta är ditt problem men så är det i alla fall, osedvanligt korkat enligt mig som hade velat låsa med avtrycket i alla lägen.

Det mest korkade är dock att man vid spot & centrumvägt inte kan låsa exponeringen med avtrycket alls, vare sig i AF eller MF! Ok man kan göra det med AEL men den vill jag ha konfigurerad till spot men det kan jag inte för då går det inte att låsa vid centrumväg mätning! Jag tycker att konstruktörerna fått totalt hjärnsläpp här alltså.

Nu frångick jag frågan lite men detta irriterar mig något så oerhört på en annars så lyckad kamera...

//Larsa

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar