Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nervös af vid maxzoom Tamron 28-75 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

nordh84

Ny medlem
Hej.

Har nyligen köpt ett Tamron 28-75 2,8 och efter 3 dagar inser jag att gluggen har väldigt svårt att hitta fokus i max zoom läge. Den bara tuggar fram och tillbaka. Vrider jag ner zoomen till ca 60mm så hittar den fokus direkt.

Nu är det så att jag köpte gluggen begagnad och har lite dålig kunskap vad gällande garantier. Enligt säljaren så är gluggen köpt på expert när dom kursade så det är inte specielt gamalt. Kan man lämna in gluggen till någon återförsäljare eller ev skicka det någonstans får kontroll eller reparation?

Tacksam för svar.

Mvh Fredrik
 
Regelmässigt så är det första köparen som har garantin.
Du har alltså ingen.
Men företagen brukar inte fråga om du var första köparen o hur skall de bevisa ngt sådant.
Så i praktiken gäller konsumentköplagen o 1 års garanti mha kvittot. Sedan är det ngn 3-års klausul men då ligger bevisbördan på köparen o det gäller fabrikationsfel.

Sen hur det funkar med konkursen vet jag inte.
 
Kolla med https://www.focusnordic.se/ vad som gäller. Om Tamron lämnar garanti från fabrik så kan den omfattas av en sådan.

Garanti är normalt ett avtal mellan säljare och köpare vilket innebär att om säljaren går i konkurs så fins inte säljaren som juridisk motpart längre och garantin upphör. Men har tillverkaren gjort en egen utfästelse om garanti så kan man i bästa fall åberopa den.
 
En återförsäljare har inte rätt att kräva ett originalkvitto för reklamationsärenden. Det räcker om köparen kan styrka inköpet.

För öppet köp / bytesrätt / garanti så får en säljare dock ställa "vilka krav som helst".
Fast just i detta fallet så har ju affären kursat. Vilket troligtvis innebär att man får gå till återförsäljaren i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.