ANNONS
Annons

Neopren till benvärmare för stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hepp!

Har tänkt mig göra egna benvärmare till mitt stativ. Min tanke är att göra dem så som t.ex. Lizard Skins skydd för staget under kedjan på mountainbikes. Det är helt enkelt en remsa av neoprenduk med kardborreband fastsydda. Dessa sveper men runt staget/benet och fäster kardborrebanden mot varandra. Tyvärr är kedjeskydden för små för att nå runt stativbenet.

Vet någon var man kan köpa neoprenduk? Kanske hos jakt- eller fiskebutiker? De har ju en del produkter i neopren såsom väskor, skydd eller våtdräkter.

Vore kul att se lite synpunkter och kanske tips kring min idé.
 
danneman skrev:

Vet någon var man kan köpa neoprenduk? Kanske hos jakt- eller fiskebutiker? De har ju en del produkter i neopren såsom väskor, skydd eller våtdräkter.

Prova hos Kuntze där har de säkert (www.kuntze.se) annars kan du även prova hos någon kylfirma, rörisoleringen de har runt kylrör är i neopren och finns i olika tjocklekar och dimentioner. Då är det mer som neopren-rör...

M.v.h Anders
 
Ett alternativ till neopren är lindningsbara grepp för innebandyklubbor eller tennisracket. Enklara att få tag i, blir snyggt, tar ingen plats och fungerar vad jag tycker lika bra.
 
Råkar du ha ett manfrottostativ finns det flera sätt att göra, själv har jag ett 055AB där rördiametern på övre delen av benet råkade vara 28mm vilket även råkar vara en standard för vattenledningar. På clas ohlsson har de tex rörisolering för 28mm rör med tjocklek 13 mm som passar perfekt. Jag köpte 2*1 meter och skar till de i 39cm längd som man sedan kunde trä på benen om man monterade bort benlåsen (behövdes hylsnyckel till min modell). 13mm tjocklek gör ju dock att det bygger en del på höjen och är i största laget, dock finns det flera tjocklekar som borde gå att hitta på en vvsfirma. Matrealkostnaden slutade på 2*28kr för mig.
 
Låter som en bra ide med neoprene.
Eftersom den också finns i många olika tjocklekar så kan man nog också välja den efter tycke och smak.

Själv så har jag aldrig förstått det riktiga behovet av "benvärmare",, trots att jag fotar med ett alu,stativ,,,,,

Mvh Niclas.
 
Tunt liggunderlag

Hittade tunt liggunderlag(3-5mm) i en akvarieaffär som jag limmade runt benet med kontaktlim det blev jätteskönt :)

Martin
 
Varför inte prova hos ngn dykaffär? Där kan man säkert köpa "reservdelar" till våtdräkter.

/PG
 
Jisses vad besvärligt ni gör det för er...;-)).
Knalla in hos närmaste VVS-firma och inhandla rörisolering i passande dimension. Isoleringen finns i flera material och dimensioner. Själv har jag ett skumplastliknande material, mörkgrått.
Det är billigt, starkt och "figursytt" för att ha runt rör.
Us
 
Prova Rubber Company AB, finns i Växjö, Vallentuna, Sundsvall och Umeå de finns även på nätet www.rubberco.se. Skulle tro att det är bland de billigaste sätten att få tag på neopren...
 
Nu är mina snygga benvärmare monterade!

Letade i ett antal butiker utan framgång. Givetvis skulle jag gått direkt till en vattensport-/dykaffär. Fick där två stycken stuvbitar för en hundring. Klippte lagom remsor och lät mammsen sy fast kardborrband så jag kunde svepa bitarna runt benen och fästa ihop.

Allt enligt denna modell:
http://www.lizardskins.com/products/chainjumbo.html#

Det neopren jag fick tag på var 2mm. Det är som gummi på ena sidan och mera som nylontyg på andra.
Det gör att de greppar mycket bra mot stativet medan utsidan är behaglig att hålla i.

Lite trixigt att sy dock med den höga friktionen hos den gummerade sidan. Men mamma klarade det med hjälp av lite talkpuder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.