ANNONS
Annons

Neopan 400 och Provia 400X försvinner

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Enligt Freestylephoto i USA så lägger Fujifilm ner produktionen av Neopan 400 och Proxia 400X. De har på sin Facebook repektive Twitter-sida publicerat en bild på meddelandet de fått från Fujifilm:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152451140034298&l=e62770d254
http://twitter.com/Freestylephoto1/status/358340970674257920/photo/1

Neopan 400 var nog den första filmen jag framkallade själv, men dess har det blivit andra produkter för mig då den stundtals var svår att få tag på. Provia 400X har jag tyckt väldigt mycket om de få gånger jag ansett mig haft råd att köpa den och det senaste året har ju priset stigit ännu mer i höjden.

Ryktet har ju gått ett tag, men nu är det tydligen bekräftat. Inget på Fujis webbsida än men den brukar vara den sista som uppdateras om produktnyheter rörande filmlinjen.

Det är alltid trist när filmer försvinner. Sist jag fotade med Neopan 400 var en rulle för runt 20 år sedan, så personligen saknar jag mer Fuji Reala 100, en färgfilm som aldrig gjorde mig besviken. Jag använder mer Tri-X som snabb svartvit film.

"Nya" Tri-X och TMax 400 är riktigt bra, även om Neopan-användarna förstås gillar hur deras resultat blir med just den filmens personlighet. Så finns det ju Ilfords Delta 400 och HP5.

Tycker jag hört dedär förut, alltså filmer som försvinner - men det är jänkarna som blir av med film, här i Europa finns det fortfarande.

Sent from my MK16i

Jag har inte skjutit någon svartvit film från Fuji, och jag vet inte om jag vågar börja nu heller - jag kanske kommer störtgilla den? :)

För mig har aldrig japanska svartvita filmer känts "rätt", med tanke på att Kodak, Agfa och Ilford (och Efke/Adox) är svartvita traditioner i Europa. Med färgfilm känns det annorlunda, dels för att det är en senare uppfinning med en inte lika lång tradition, och att färgfilm i mitt fall handlar mindre om känsla och mer om naturlig återgivning av färgerna.

Det mesta i färg kan jag lika gärna fota digitalt idag, medan svartvit film och papper ger den känsla jag vill åt med svartvitt, som inte digitalt rår på hur bra än sensorerna o.s.v är och blir.

För mig har aldrig japanska svartvita filmer känts "rätt", med tanke på att Kodak, Agfa och Ilford (och Efke/Adox) är svartvita traditioner i Europa. Med färgfilm känns det annorlunda, dels för att det är en senare uppfinning med en inte lika lång tradition, och att färgfilm i mitt fall handlar mindre om känsla och mer om naturlig återgivning av färgerna.

Det mesta i färg kan jag lika gärna fota digitalt idag, medan svartvit film och papper ger den känsla jag vill åt med svartvitt, som inte digitalt rår på hur bra än sensorerna o.s.v är och blir.

Fujifilm neopan "acros" 100 har jag ju skjutit några rullar även om det inte är en favvorulle. Blir mäst Kodak, Ilford och rollei för min del då.
Färgfilm tycker jag är helt underbart eftersom det blir så anorlunda beroende på film. De skapar precis som svartvitt en skönt genuin känsla tycker jag, och mer känsla i en mindre färgkorrekt rulle skulle jag nog säga. Jag lägger ansvaret på fantasin att bestämma när en färgbild behöver korrekt färgbalans eller vinner på motsatsen. Med det sagt har jag ändå en väldigt svag punkt för velvia 50 och 100f - inte ofta jag tycker att en velvia Eller ektar-bild likagärna kunde vart digital från början, men då är det mycket 6x6 mellanformat för mig med.

Sent from my MK16i

Med det sagt har jag ändå en väldigt svag punkt för velvia 50 och 100f - inte ofta jag tycker att en velvia Eller ektar-bild likagärna kunde vart digital från början, men då är det mycket 6x6 mellanformat för mig med.

Jag har ett par fempack Fuji Reala i frysen och några med Agfa Optima och Portrait som jag använder ibland när jag vill fota mer seriöst i färg. Har en rulle Reala i min Rolleiflex 3,5 F för tillfället som jag hoppas bli klar med snart. Annars gillar jag 6x9 i färg. Men till "vardagsbilder" använder jag mest en digital kompakt, men då är det mest bara för att "få saker på bild".

Något som är tråkigt med dagens fotolabb är att deras maskiner inte gör optiska kopior utan digitaliserar negativen först. Jag hade helst sluppit det digitala steget.

Jag har ett par fempack Fuji Reala i frysen och några med Agfa Optima och Portrait som jag använder ibland när jag vill fota mer seriöst i färg. Har en rulle Reala i min Rolleiflex 3,5 F för tillfället som jag hoppas bli klar med snart. Annars gillar jag 6x9 i färg. Men till "vardagsbilder" använder jag mest en digital kompakt, men då är det mest bara för att "få saker på bild".

Något som är tråkigt med dagens fotolabb är att deras maskiner inte gör optiska kopior utan digitaliserar negativen först. Jag hade helst sluppit det digitala steget.

Instämmer med det, men så länge bilden är tagen analogt och med den push det analoga ger i bilden tycker jag inte det gör något att den har vart digital ett slag - så länge jag får scanna bilden själv.
Skickade nyligen in några bilder för prints varav några på matt papper och tycker det var klart över förväntan och för någon enstaka hundring per bild bara. Tråkigt nog så kan det vara så att många som ser bilderna endast tror de är "photoshoppade" för att öka mättnad, kontrast, korn eller vad det kan vara men man får väl sätta en notis brevid då ;)

Självklart så snapshottar jag också endel och har i dagsläget en fullformats dslr och planerar en mindre spegellös digital för vad de analoga eller dslr'en inte fixar, men allt beror ju på bilden - vilken kamera som gör jobbet bäst!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar