Annons

Negativskanning i Epson 4990, färgproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Har en Epson 4990, verkar vara en bra maskin. Fast jag är ny på detta gick det utmärkt att skanna färgnegativ (Fuji Superia 400), klockren färg tyckte jag. Nu har jag fortsatt med nya bilder och det blir ett gruvligt blåstick.
Nån som vet vilka inställningar man ska ändra på? Jag famlar i blindo och hittar inget matnyttigt i manualen. Jag kör Epsons medföljande program, professionellt läge, Adobe RGB och 48 bitars färgrymd.
 
Rätt långt ner i kontrollpanelen i programmet finns lite olika knappar, bla en där du kan ställa vitpunkt,svartpunkt för respektive färg. Kommer inte ihåg mer för tillfället,har programmet där hemma.
/tj
 
Är det samma film nu som den dom skannades tidigare?
Om inte får du välja vilken filmkvalite/sort som skall skannas
 
Tack Thomas! Jag skulle dock vilja ha tips om lämpliga åtgärder (typiska inställningsvärden) för att få igen de klara bilderna. Eller måste man prova sig fram?

Och tack Calle! Det är samma filmtyp (Fuji Superia 400).
 
Hej

Jag har också haft problem med epsons prg.
Kör all inscanning med Silverfast, blir mer rätt på direkten tycker jag.
Prova och se.
 
Jag skanar mest sv/v. Men har råkat ut för mycket olika färgressultat beroende av vilken film som skannats. Personlign skannar jag rakt av och gör justeringarna efteråt i Photoshop. Borde iofs finnas någon användbar mall på nätet där vilka inställningar som gäller för olika filmer framgår. Hittar någon någon sådan vore jag tacksam att få ta del av detta.
 
Mall att utgå från

Tack för svaret Alf!
Det är just nån sorts mall att utgå från som jag letar efter. Att fixa till bilder som blivit alldeles på tok i skanningen går, men man undrar om inte kvalitén blir sämre än om det blivit någotsånär rätt från början.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.