Annons

Negativskanner vs flatbädds dito

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Min flatbäddsskanner en hp scanjet 5470c har pajat, vet ej vad som är felet. Hade tänkt mig att scanna in gamla diabilder(ca 2000 st) under vintern varför en ny måste införskaffas. Har kikat på plustek negativscanner 7400 samt Canon CanoScan 9000F, är intresserad av att få veta om det är/blir någon större klart synlig skillnad i bildkvalitet mellan dessa två omnämnda scanners.

Mvh//Bert

Finns en hel del diskussion om just detta i andra trådar, men kontentan är nog att negativskannern ger bättre resultat, men det går snabbare med flatbädden.

Min flatbäddsskanner en hp scanjet 5470c har pajat, vet ej vad som är felet. Hade tänkt mig att scanna in gamla diabilder(ca 2000 st) under vintern varför en ny måste införskaffas. Har kikat på plustek negativscanner 7400 samt Canon CanoScan 9000F, är intresserad av att få veta om det är/blir någon större klart synlig skillnad i bildkvalitet mellan dessa två omnämnda scanners.

Mvh//Bert

Jag hade från början mellan 45 - 50.000 dia och svartvita negativ att skanna in. Köpte en Plustek OpticFilm 7200i för 5-6 år sedan när jag var konvalecent efter en olycka. Köpte samtidigt en HP ScanJet 4890. En flatbädds fotoskanner med inbyggd filmgenomlysning. Det är de enda två som jag har erfarenhet av.

Med Plusteken följde en enkel SilverFast programvara. Plusteken är alldeles utmärkt skanner och kan skanna med långt högre upplösning är någon gammal film kan leverera.
Däremot måste man gradera upp Silverfast programmet till en vassare variant om man ska bli nöjd. Lär man sig hantera Plustec tillsammans med Silverfast blir resultatet perfekt. Skannern identifierar alla skrapmärken och damkorn (när det är färgfilm) med en extra IR skanning och det blir sällan något kvar för manuell korrigering.
Vid svartvit film fungerar inte IR skanningen, inte på denna modell i vart fall, så då blir det något mer kvar för manuella åtgärder.

För något år sedan blev jag pensionär och återupptog inskanningen av det som blev kvar att skanna förra gången. Daterade då upp SilverFast programvaran och blev mer än nöjd. Plusteken fungerar fortfarande problemfritt.

HP flatbäddsskannern däremot var hopplös till film. Den fungerade men skulle jag skanna något med acceptabel upplösning kunde jag dricka kaffe för varje skanning. Den tog evigheter på sig och resultatet var ändå lite si och så. För papperskopior av fotona var den däremor utmärkt.

Senast ändrad:
Jag köpte en Reflekta Crystalscan för ca 3 år sedan. Tyckte den verkade lite bättre än Plustek. Snabbare bla. Det har nu kommit en senare modell med bättre svärtningsomfång.
Jag har också en Epson 4180 med dialock. 35mm negativ skannade med denna får jag inte helt godkänd skärpa på A3 utskrifter.

Om det skett någon stor utveckling på skannersidan vet jag inte.

En länk på filmskanner med tester

Mvh//Bert

http://www.filmscanner.info/en/CanonCanoScan9000F.html

Det är stor skillnad på upplösning. Sen är det frågan om filmen är tillräckligt finkornig och man har tålamod att vänta.

Har en CanoScan 9000 som funkar bra.

Här en IR färg bild skannad i alldeles för hög upplösning
http://www.panoramio.com/photo/42253486

Alla dammprickar och övriga inskannade fel hade varit borta med SilverFast programvaran. Du hade inte sett ett spår av dem.

Jag tycker faktiskt inte det var ett bra resultat. Skärpan är bra men jag skulle kasserat den direkt med hänsyn till allt skräp som är kvar på bilden.

Senast ändrad:
http://www.filmscanner.info/en/CanonCanoScan9000F.html

Det är stor skillnad på upplösning. Sen är det frågan om filmen är tillräckligt finkornig och man har tålamod att vänta.

Här är väl svaret i artikeln Du hänvisade till:
"Resume, conclusion
The Canon CanoScan 9000F can and will not replace a good film scanner. It is rather a good allround-device that offers a pleasantly good image quality in this price and quality range. The CanoScan plays its strenghts specially in the area of the non-transparency scans - these can be quickly accomplished in a good quality."

Det avgörande för valet mellan flatbädd och filmskanner är väl mängden bilder och vad man är villig att satsa för att få maximal kvalitet.

Flatbäddsskannerns stora övertag är väl att den är användbar efteråt medan filmskannern får säljas eller skrotas när man fått in alla negativ och dior.

Håller som bäst på att skanna igenom 10000+ dia med en Epson V330 Photo och är positivt överraskad av hur ok det ändå blir. Bättre resultat nu än med Minolta Dual scan II tidigare.
Finns några bilder i albumet "Gamla godingar"

Håller som bäst på att skanna igenom 10000+ dia med en Epson V330 Photo och är positivt överraskad av hur ok det ändå blir. Bättre resultat nu än med Minolta Dual scan II tidigare.
Finns några bilder i albumet "Gamla godingar"
Hej Gunte och övriga kommentatorer!
Har kollat in Guntes album "Gamla godingar", tycker att de scannade bilderna som Epson V330 Photo ger är helt ok, inte heller helt fel att kunna fortsätta med att scanna A4 doc och annat, positivt att priset är hälften av CanoScan 9000F och plustek 7400.
En Negativscanner blir ju överflödig efter det att man är färdig men går ju givetvis att sälja vidare. Tror dock att jag fortsätter min inscanning av dia med ytterligare en bra flatbäddscanner - dock osäker på vilken!

Tack för kommentarer å tips!

Mvh//Bert

Jag hade från början mellan 45 - 50.000 dia och svartvita negativ att skanna in. Köpte en Plustek OpticFilm 7200i för 5-6 år sedan när jag var konvalecent efter en olycka. Köpte samtidigt en HP ScanJet 4890. En flatbädds fotoskanner med inbyggd filmgenomlysning. Det är de enda två som jag har erfarenhet av.

Med Plusteken följde en enkel SilverFast programvara. Plusteken är alldeles utmärkt skanner och kan skanna med långt högre upplösning är någon gammal film kan leverera.
Däremot måste man gradera upp Silverfast programmet till en vassare variant om man ska bli nöjd. Lär man sig hantera Plustec tillsammans med Silverfast blir resultatet perfekt. Skannern identifierar alla skrapmärken och damkorn (när det är färgfilm) med en extra IR skanning och det blir sällan något kvar för manuell korrigering.
Vid svartvit film fungerar inte IR skanningen, inte på denna modell i vart fall, så då blir det något mer kvar för manuella åtgärder.

För något år sedan blev jag pensionär och återupptog inskanningen av det som blev kvar att skanna förra gången. Daterade då upp SilverFast programvaran och blev mer än nöjd. Plusteken fungerar fortfarande problemfritt.

HP flatbäddsskannern däremot var hopplös till film. Den fungerade men skulle jag skanna något med acceptabel upplösning kunde jag dricka kaffe för varje skanning. Den tog evigheter på sig och resultatet var ändå lite si och så. För papperskopior av fotona var den däremor utmärkt.

Tack Henry för en utförlig kommentar!
Har samma erfarenheter som du, min gamla HP-flatbäddare var väldigt seg vid diascanning.
De nya flatbäddarna verkar dock vara grymt snabba i jämförelse så det lutar åt att det blir en sådan igen.

Mvh//Bert

Problem med Plustek negativscanner.

Hej Henry,

Jag har införskaffat en Plustek Opticfilm 8200iA.
Det finns ett läge som heter Quickscan och när jag använder det blir mina dianegativ inscannade som negativ och inte som dia. Alltså blir alla färger helt tvärtom och det är ju inte så kul.
Jag har inte hittat någon inställning som kan göras i Quickscan läget utan alla inställningar görs i Intelliscan/Silverfast där det vimlar av inställningar. Har du använt Quickscan som fungerar med dia-negativ och hur gjorde du då? Jag vill scanna in de flesta av mina dianegativ med Quickscan eftersom det går mycket snabbare är intelliscan. Har du några tips till mig är jag mycket tacksam.

Mvh

Lasse

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto