Jag hade från början mellan 45 - 50.000 dia och svartvita negativ att skanna in. Köpte en Plustek OpticFilm 7200i för 5-6 år sedan när jag var konvalecent efter en olycka. Köpte samtidigt en HP ScanJet 4890. En flatbädds fotoskanner med inbyggd filmgenomlysning. Det är de enda två som jag har erfarenhet av.
Med Plusteken följde en enkel SilverFast programvara. Plusteken är alldeles utmärkt skanner och kan skanna med långt högre upplösning är någon gammal film kan leverera.
Däremot måste man gradera upp Silverfast programmet till en vassare variant om man ska bli nöjd. Lär man sig hantera Plustec tillsammans med Silverfast blir resultatet perfekt. Skannern identifierar alla skrapmärken och damkorn (när det är färgfilm) med en extra IR skanning och det blir sällan något kvar för manuell korrigering.
Vid svartvit film fungerar inte IR skanningen, inte på denna modell i vart fall, så då blir det något mer kvar för manuella åtgärder.
För något år sedan blev jag pensionär och återupptog inskanningen av det som blev kvar att skanna förra gången. Daterade då upp SilverFast programvaran och blev mer än nöjd. Plusteken fungerar fortfarande problemfritt.
HP flatbäddsskannern däremot var hopplös till film. Den fungerade men skulle jag skanna något med acceptabel upplösning kunde jag dricka kaffe för varje skanning. Den tog evigheter på sig och resultatet var ändå lite si och så. För papperskopior av fotona var den däremor utmärkt.