Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
Har börjat fundera på att digitalisera ett "antal" dior och negativ med hjälp av min E520 och OM 85 mm, olympus bälg och diadublikator, som jag har kvar efter OM-tiden.
Då uppstår frågan. Hur, på lämpligaste vis invertera färger? Har tillgång till "viewer2" och "Gimp" I gimpen kan man invertera, men hade hoppats på att kunna göra det i veiwer. Hittar dock ingen sådan funktion. Det vore ju trevligt om man kunde ta några hundra bilder i en bunt och trycka på en knapp och sim sala bim så vore dom inverterade.
Tacksam för tips.
n´Erik
 
Faststone Image Viewer och Cerious Thumbs Plus

.
Visst kan du göra så, med både Faststone Image Viewer och Cerious Thumbs Plus. Bägge klarar batchjobb, och kan enkelt invertera färger, men om det blir lika bra som skannerprogramvarornas, kommer jag inte på.

Intressanta frågor och intressant metodik! Du får gärna berätta hur det funkar med ditt arbetsflöde och resultat så småningom. Vet t.ex. inte om det funkar med alternativexponeringar av negativ, för att använda HDR-teknik. Med dior kan det vara nödvändigt ibland.
 
Tips: Diakopiering, Negativkopiering

Har börjat fundera på att digitalisera ett "antal" dior och negativ med hjälp av min E520 och OM 85 mm, olympus bälg och diadublikator, som jag har kvar efter OM-tiden.
n´Erik

Kollade vad det var för objektiv som du kör med:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...ympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoD.htm

Gav tydligen vad som var unikt nämligen 1:1 på 135 film, vilket motsvarar 2:1 på en MFT kamera.

Det är olika sidbreddsförhållanden mellan OM och FT. Four Thirds kamerorna kunde väl inte ställa om till 3:2, fast du kan ju förstås beskära diat. Med negativ är det lite svårt att föreställa sig motivet utan träning. Men ett tränat öga klarar det nog.

Har du Olympus Studio, kan du köra 'tethered' till datorn via en USB-sladd.

Med en sladd mellan kameran och TVn, så kan du se sökarbilden som analog video.

Har du en Canopus ADVC50/100/110/300 kan du konvertera analog video ut från din kamera i Live View till datorn. Kommer inte på om någon video viewer på datorn direkt inverterar dina negativ i realtid, men det vore ju elegant för inställning speciellt med att fota av negativen.

Live View med E-520 bör ju funka, fast spegellösa PEN eller OM-D kanske är smidigare. Speciellt Panasonic GH1/2 är trevliga, eftersom de ju har en effektivt utnyttjande 'aspect ratio' inställning, även för 3:2, så att du utnyttjar fler pixalar, än vad Olympus gör.
 
So far, so good

.
Visst kan du göra så, med både Faststone Image Viewer och Cerious Thumbs Plus. Bägge klarar batchjobb, och kan enkelt invertera färger, men om det blir lika bra som skannerprogramvarornas, kommer jag inte på.

Intressanta frågor och intressant metodik! Du får gärna berätta hur det funkar med ditt arbetsflöde och resultat så småningom. Vet t.ex. inte om det funkar med alternativexponeringar av negativ, för att använda HDR-teknik. Med dior kan det vara nödvändigt ibland.

Arbetsflöde: Kamera med adapter på Olympus bälg och diadublikator med filmhållare och mattskiva. OM 85mm 1:2 (ej macro) Vidiokabel till TV. Får då LW i TV:en Vanlig lampa mot mattskiva. SV. direkt i kamera. Fotat i RAW. Importerat till Olympus veiwer 2. Sparat till "tiff" Öppnar filen i "Gimp" där jag inverterar till en positiv bild. Detta på grund av att jag inte hittat denna funktion i veiwer. Kanske den finns i Olympus studio. Testade "Faststone" men tyckte att de framkallade ORF-filerna mycket sämre. Nåväl, tillbaka till veiwer där jag fixat med ljus, kontrast och skärpa. Sparat jpg-kopia och återigen till"gimp" för att, som jag tycker, nyttja deras praktiska minskning av bildkvalitet till t.ex. 800 kb. Nu hände något som var nytt för mig. Programmet registrerade en 20:siffrig kb mängd???? Så jag fick återgå till veiwer och där minska på pixelnivå. Detta för att kunna lägga in några exempelbilder på min sida i Fs (album kallat "repro" Det är bilder c:a 35 år gamla. Kan vara tagna med en "Praktica"
Allt detta var första försöket. Men kommer förmodligen att hitta på förbättringar vad det lider. Alla tipps mottages med tacksamhet.
n´Erik
PS
Vad är HDR-teknik?
DS
 
1) Tack för beskrivning av arbetsgången.
2) Viewer2 är Studio2 strippad på 'tethering'.
3) Funkar det bra med brännvidden 85mm ihop med bälg för diafotografering? Det låter lite långt, dvs bildvinkeln blir väldigt smal undrar jag?

Om HDR-teknik

Jag har någonstans läst att ett diapositiv (12EV) har större kontrastomfång än ett färgnegativ (8EV), samt båda större än ett utskrivet fotografi (5EV).

En filmskanner med tillhörnde programvara kan ju ha ett antal hyss för sig med t.ex. multi-skanning för att fånga hela dynamiken hos originalbilden eller diat.

Men om man i stället fotar av dior med en digitalkamera, så för att extrahera max ur ett diapositiv, så kan man behöva ytterligare två alternativ-exponeringar, förslagsvis [-2, 0, +2]EV. I efterföljande programvara mixas sedan de tre alternativexponeringarna till en slutbild med bättre hänsyn taget till ursprungsdiats hög/lågdager, än om bara en enda avfotografering gjorts.

Ref:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/high-dynamic-range.htm
 
1) Tack för beskrivning av arbetsgången.
2) Viewer2 är Studio2 strippad på 'tethering'.
3) Funkar det bra med brännvidden 85mm ihop med bälg för diafotografering? Det låter lite långt, dvs bildvinkeln blir väldigt smal undrar jag?

Om HDR-teknik

Jag har någonstans läst att ett diapositiv (12EV) har större kontrastomfång än ett färgnegativ (8EV), samt båda större än ett utskrivet fotografi (5EV).

En filmskanner med tillhörnde programvara kan ju ha ett antal hyss för sig med t.ex. multi-skanning för att fånga hela dynamiken hos originalbilden eller diat.

Men om man i stället fotar av dior med en digitalkamera, så för att extrahera max ur ett diapositiv, så kan man behöva ytterligare två alternativ-exponeringar, förslagsvis [-2, 0, +2]EV. I efterföljande programvara mixas sedan de tre alternativexponeringarna till en slutbild med bättre hänsyn taget till ursprungsdiats hög/lågdager, än om bara en enda avfotografering gjorts.

Ref:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/high-dynamic-range.htm

Aha!
Har långt kvar till diorna. Det finns en massa SV att börja med. Har du kollat i albumet på resultatet? Blev impad av autojusteringen av färgerna i Faststone.
Ang. 85mm, så är det precis att bälgen räcker till. Mitt nästa är ett 35mm och det blir för kort. Kanske skulle satsa på ett 50mm macro som finns blocket- tror jag eller var det Tradera.
Behöver nog en lampa också med lämplig färgtemperatur.
n´Erik
 
3) Funkar det bra med brännvidden 85mm ihop med bälg för diafotografering? Det låter lite långt, dvs bildvinkeln blir väldigt smal undrar jag?

Jag gjorde själv ett försök med e620 + OM Zuiko 80mm macro och macrobälg med filmduplikator. Eftersom den kombinationen av objektiv och bälg är anpassad för att ge skala 1:1 på OM-kameror så fick jag för litet bildutsnitt. Lösningen blev att förlänga bälgen mellan objektivet och filmhållaren med en liten papprulle. Om jag hade haft OM Zuiko 135mm macro så hade jag troligen kunnat använda det tillsammans med bälgen utan papprör, eftersom det objektivet var anpassat för att ge avbildningsskala 1:2 med bälgen. Tvärtemot vad man kanske kan tro så skulle en kortare brännvidd ge större avbildningsskala, åtminstone med macroobjektiven avsedda för bälgen. Hur det skulle fungera med "vanliga" objektiv vet jag inte.

När det gäller det dynamiska omfånget så tror jag att det delvis handlar om att få till ett tillräckligt starkt och jämt ljus bakom originalet (för att komma åt högdagerinformation i negativ och skugginformation i dior).
 
Tvärtemot vad man kanske kan tro så skulle en kortare brännvidd ge större avbildningsskala, åtminstone med macroobjektiven avsedda för bälgen.

Fast vid närmare eftertanke så beror det nog på att man kan fokusera med de kortare macro-brännvidderna betydligt närmare motivet, så förlängningen av bälgen mellan objektivet och filmhållaren hade jag nog inte sluppit ifrån ändå.
 
Jag har många dia, men inte så många överförda till digitalt format. Som utrustning en gammal Minolta DualScan av enklare modell.

Ja. det är många parametrar att hålla koll på, brännvidd och fotoavstånd. Tror inte jag har något som passar idag. På filmtiden för diaduplicering var det med en Panagor diahållare som monterades i filtergängan, samt alternativt en all-in-one Panagor diaduplikator. Jag lärde mig att exponera med kontrastsvag diadupliceringsfilm, samt erhålla rätt färgbalansering med gelatin-filter. Det var allt lite pyssel förr i tiden också.

Tyvärr får man ju en brännviddsförlängning med Olympus Four Thirds, samt att sidbreddsförhållandet inte är lika.

Om nu starkt ljus är att föredra, ska man kanske låna in fyrhjulingens High Intensity Discharge Xenon-lyse, det lyser riktigt kraftigt, kommer inte ihåg färgtemperaturen, samt värmer inte upp elektroniken heller. En sådan belysning mot en större mattskiva kanske skulle funka?
 
Om nu starkt ljus är att föredra, ska man kanske låna in fyrhjulingens High Intensity Discharge Xenon-lyse, det lyser riktigt kraftigt, kommer inte ihåg färgtemperaturen, samt värmer inte upp elektroniken heller. En sådan belysning mot en större mattskiva kanske skulle funka?

Använd en extern blixt med kabel.
 
Aha!
Har långt kvar till diorna. Det finns en massa SV att börja med. Har du kollat i albumet på resultatet? Blev impad av autojusteringen av färgerna i Faststone.
Ang. 85mm, så är det precis att bälgen räcker till. Mitt nästa är ett 35mm och det blir för kort. Kanske skulle satsa på ett 50mm macro som finns blocket- tror jag eller var det Tradera.
Behöver nog en lampa också med lämplig färgtemperatur.
n´Erik

Jo, jag har varit inne och kollat i ditt album. ser att du experimenterar brett med olika verktyg, samt även testat HDR metodiken. Jo, det är nog ett pyssel, men värt att se de gamla negativen i ny dager.

Är det inte damm som är det mesta bekymret? Kör du med tryckluft på burk, blåspensel. Klonar sen i Gimp?

Vidare har det framkommit lite intressanta synnpunkter på olika brännvidder i den här tråden. Så det är tacksamt att höra olika personers erfarenheter. Four Thirds och MFT skiljer ju sig lite åt, dels genom olika sidbreddsförhållande, samt att förlängningsfaktorn för brännvidd relativt småbild förändrar objektivens användbarhet.
 
HDR & damm

Jo, jag har varit inne och kollat i ditt album. ser att du experimenterar brett med olika verktyg, samt även testat HDR metodiken. Jo, det är nog ett pyssel, men värt att se de gamla negativen i ny dager.

Är det inte damm som är det mesta bekymret? Kör du med tryckluft på burk, blåspensel. Klonar sen i Gimp?

Vidare har det framkommit lite intressanta synnpunkter på olika brännvidder i den här tråden. Så det är tacksamt att höra olika personers erfarenheter. Four Thirds och MFT skiljer ju sig lite åt, dels genom olika sidbreddsförhållande, samt att förlängningsfaktorn för brännvidd relativt småbild förändrar objektivens användbarhet.

Damm verkar inte vara något problem. Dom har legat i sina pappersfickor i 35 år och klarat detta bra.
Har lagt ett bud på ett OM 50mm 1:3,5 macro. Få se hur det går. Detta framför allt för att jag har en pärm full med 6*6 neg och med 85mm blir det onödigt långt arbetsavstånd. Sen är ju macrogluggar mer lämpade för plana objekt. Tror jag att jag lärt mig någon gång.
Ang. HDR Ska jag nu kolla här på forat om bästa arbetsgången. Om man ska göra så mycket som möjligt i RAW innan konvertering till TIF eller andra trix. Efter vad jag förstår är t.ex. e.v. skärpning det sista momentet.
Gomorron så länge.
n´Erik
Nu ska jag ladda in några till innan sambon vaknar och det blir andra uppdrag.
 
Jag har kopierat alla mina dior och svartvita neg med min E-3. Men med färgnegen har jag inte lyckats få fram vettig färgåtergivning. Är det någon som har lyckats med det? I så fall, hur gjorde ni?
Kvaliteten på diorna och svartvita negen tycker jag är helt godkänd. Jag körde med Gradation=auto på diorna, för att få bra teckning i skuggpartierna. Som belysning använde jag två blixtar som lyser på en vit skiva bakom filmhållaren. Jag använde Digital Zuiko 35/3,5 makroobjektiv.
 
Jag har någonstans läst att ett diapositiv (12EV) har större kontrastomfång än ett färgnegativ (8EV), samt båda större än ett utskrivet fotografi (5EV).
Nej det tror jag inte är sant.
Exponeringslatituden för dia är mindre än negativ film, som tål överexponering betydligt bättre.
Kanske 5 steg för dia.
 
------
Om HDR-teknik

Jag har någonstans läst att ett diapositiv (12EV) har större kontrastomfång än ett färgnegativ (8EV), samt båda större än ett utskrivet fotografi (5EV).

En filmskanner med tillhörnde programvara kan ju ha ett antal hyss för sig med t.ex. multi-skanning för att fånga hela dynamiken hos originalbilden eller diat.

Men om man i stället fotar av dior med en digitalkamera, så för att extrahera max ur ett diapositiv, så kan man behöva ytterligare två alternativ-exponeringar, förslagsvis [-2, 0, +2]EV. I efterföljande programvara mixas sedan de tre alternativexponeringarna till en slutbild med bättre hänsyn taget till ursprungsdiats hög/lågdager, än om bara en enda avfotografering gjorts.
---------

När man fotar av eller skannar negativ riskerar vi att få brus i högdagrarna (som ju är mörka i negativet) istället för i lågdagrarna som vi är mer vana vid, trots att negativ har lägre kontrast så kan därför metoderna vara aktuella även där.
 
Nej det tror jag inte är sant.
Exponeringslatituden för dia är mindre än negativ film, som tål överexponering betydligt bättre.
Kanske 5 steg för dia.

Förvisso, men i det här fallet handla det om att fota av framkallade diabilder med digitalkameror och inte att fota av kontrastrika motiv med diafilm:)
 
Förvisso, men i det här fallet handla det om att fota av framkallade diabilder med digitalkameror och inte att fota av kontrastrika motiv med diafilm:)

Det är sant. Så vid avfotografering lär dia vara mer krävande för digitalkameran. Jag använde som sagt gradation=auto för att bättre utnyttja kamerasensorns kontrastomfång, utan att behöva spara alla tusentals bilderna i råformat med allt efterarbete det innebär.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar