Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

negativ färgfilm med högt iso, och pressning

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Jag har fått erbjudande om att fota på en konsert i sommar, jag vet inte hur ljust det kommer att vara (förmodligen på kvällen och med "normalt" scenljus). För att förbereda mig på det värsta tänkte jag förutom A1:an (som klarar upp till 800 iso men med mycket brus) ta med min analoga kamera med film som har 800 eller 1600 iso (detta är det högsta jag har hittat på negativ färgfilm, jag vet att det finns sv/v film med 3200 iso men det ska helst vara färg). Någon som har testat sådan film och vet vad det blir för kvalitet? Kan man pressa den och fortfarande få bra resultat? Något speciellt man bör tänka på? Tacksam för alla tips :)
 
Jag skulle rekommendera att köra som alla pressfotografer gjort de senaste 10 åren tills de blev digitala, nämligen:

Kör Fuji Superia 800 och pressa till 1600 eller 3200 om du behöver.

Jag har tagit tusentals rullar på det sättet med utmärkt resultat. Men du måste vara väldigt noggrann så att du inte underexponerar. Dock lite mindre könsligt vid scenfoto där kontrasten på ljuset är hög. Men kornet sticker iväg vid minsta lilla underexponering.

Det finns många proffslabb som kan pressa, tex Prolabbet, Crimson, Team Framkallning med flera. Kostar inget extra.

1600-filmen tycker jag faktiskt funkar sämre även om du får bättre skuggteckning. Dessutom svindyr.
 
tack för tipsen! jag ska genast testa sådan film. fungerar det att låta kameran sköta ljusmätningen och exponeringsinställningarna själv (jag brukar köra tidsautomatik), eller ska man ställa in något halvt stegs överexponering för säkerhets skull? ljusmätaren i min kamera upplever jag som väldigt bra i de flesta fall.
 
Det är viktigt att mäta mot något neutralt. Om du mäter mot scenen så är bakgrunden ofta svart. Detta lurar kameran och du får överexponerade bilder med kritvita högdagrar. Det bästa är kanske en spotmätare i detta fallet. Bra om din kamera har en sån.

Annars kan du ju använda histogrammet i digitalkameran som hjälp.
 
menar du att jag ska mäta mot de som står på scenen i stället för mot hela bakgrunden, eller vad menar du med neutralt? spotmätare har jag ja.
 
Mmm, nu blev jag sugen på en rulle Superia 800. Körde en sådan till inomhusporträtt med endast infallande ljus utifrån. Blev hur fint som helst.
 
Mät mot något som ska vara "mittemellangrått" på den färdiga bilden. Eller så spotmäter du på olika saker i bilden och kommer fram till rätt exponering på den vägen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.