Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF till JPG i Elements, flöde

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har provat att söka fram informationen via gamla inlägg men hittar inget som passar mitt "problem".

Som rubriken lite kryptiskt försöker säga så skulle jag vilja vet hur ni andra arbetar med råfiler i Elements 5.0.

När jag tar råfiler (NEF) med min D80 så har jag inga problem att ta fram dem i Camera Raw 4.0. Efter lite grundläggade justeringar så väljer jag knappen "Öppna bild" för att öppna upp den i Elements redigerare. Hur gör jag nu för att spara ner bilden i en .jpg variant? Filen är för stor (säger programmet) för att sparas via "spara för webben" och genom "spara som" finns inte vanlig JPG som alternativ. Enligt hjälpen så vill den som skrivit hjälpen att man skall spara i TIFF eller PSD.

Jag kan ju välja att köra JPG direkt från kameran men gillar samtidigt flexibiliteten med råfiler. Det finns ju även ett läge (RAW + JPG) i kameran men nog borde väl Elements 5.0 fixa en konvertering till en vanlig 8-bitars JPEG i valfri kvalité?

Senast ändrad:
Hej!
Jag har en Nikon 40 D och öppnar mina NEF-filer direkt i Elements fast 2.0 Det är inte så många justeringar man kan göra i den dialogrutan som öppnar filen. Men... det går att spara filen som jpg.

Var detta till någon hjälp?

Höö skrev:
Hej!
Jag har en Nikon 40 D och öppnar mina NEF-filer direkt i Elements fast 2.0 Det är inte så många justeringar man kan göra i den dialogrutan som öppnar filen. Men... det går att spara filen som jpg.

Var detta till någon hjälp?
Njae, tyvärr inte men tack för att du försökte.

Det finns ett JPG 2000 val (filändelse .jpf) vid "spara som" men filen ca 14 Mb (8Mb i NEF) medan JPG direkt från kameran i högsta upplösning blir ca 4,5 Mb för en liknande bild. Sedan är det tydligen lite skillnad på .jpf vs .jpg i användningsområde.

Har du dina RAW-filer i 16 bitar bör du ställa om de till 8-bitar innan du kan spara dom som .jpg.

jdandanell skrev:
Hur gör jag nu för att spara ner bilden i en .jpg variant? Filen är för stor (säger programmet) för att sparas via "spara för webben" och genom "spara som" finns inte vanlig JPG som alternativ. Enligt hjälpen så vill den som skrivit hjälpen att man skall spara i TIFF eller PSD.
"Spara som": Precis som Ulf sa ovan. Vanlig JPEG kan bara vara 8 bitar.

Spara för Web": Ta ner bildstorleken! Det är inte meningen att spara en bild som är 3500x2500 pixlar för webben. Programmet anser det (mycket riktigt) som helt orimligt.

ulso skrev:
Har du dina RAW-filer i 16 bitar bör du ställa om de till 8-bitar innan du kan spara dom som .jpg.
Ah, här hade vi boven.
Nu när vi pratar raw och jpg-konvertering...

Är det någon skillnad på att välja "exportera" (från sorteraren) som jpg eller "spara som" från redigeraren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar