Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF+PS eller JPG i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calevan

Medlem
Hej!

Jag är väldigt ny på detta med att ta annat än festkort. När jag var ute och tog lite bilder och hade kameran inställd på RAW format så behandlar den ju inte bilden något alls, och färgerna blev inte alls verklighetstrogna. Då är min fråga, om man bara kör "auto collour" + "auto contrast" + "auto level" i PhotoShop, blir det bra då? eller gör kameran det bättre så jag ska gå över till en hög JPG-kvalite?

tacksam för tips och råd!

Kameran jag använder kommer vara D100 och/eller D70 från Nikon.

Calevan skrev:
När jag var ute och tog lite bilder och hade kameran inställd på RAW format så behandlar den ju inte bilden något alls, och färgerna blev inte alls verklighetstrogna.
För att det ska bli en bild måste råformatet behandlas. Vilken kamera / vilket konverteringsprogram använde du?

I princip alla konverteringsprogram har som mål att fixa fram "färdiga bilder", dvs bilder som bara i undantagsfall behöver efterbehandling.

kaw skrev:
För att det ska bli en bild måste råformatet behandlas. Vilken kamera / vilket konverteringsprogram använde du?

I princip alla konverteringsprogram har som mål att fixa fram "färdiga bilder", dvs bilder som bara i undantagsfall behöver efterbehandling.

om jag inte misstolkar dig så använder jag nikons d100 kamera och Photoshop som konverteringsprogram.

Calevan skrev:
Photoshop som konverteringsprogram.
Testa Nikons egna så borde du bli mer nöjd.

Det ska gå att få bra resultat även med Photoshops konvertering, någon annan med en D100 och tillgång till Photoshops konverteringsprogram kanske kan svara på vad du kan ha gjort för fel.

Raw eller jpeg

På grund av att jag är en värdelös fotograf med höga krav "kan" jag inte fota i annat än Nef (RAW). Mina erfarenheter av Jpeg är att bilden är mycket bra i D100 men dock låst till de inställningar som jag valt vid foto ögonblicket.

OM man tar en bild med perfekt inställd vitbalans och bländare m.m, så räcker Jpeg alldeles utmärkt för både tryck och lagring. I mitt fall så är det inte så ofta som jag är nöjd med det resultatet utan vill ofta få fram det lilla extra i mitt digitala labb.. Photoshop NEF-framkallning var en fröjd när jag började och jag använde det flitigt, efter rekommendationer av andra så tittade jag på Nikons egna NEF-framkallningsprogram "Nikon capture editor" (trial i 30 dagar) och märkte att det håller en mycket högre klass på resultatet. Om man ger sig f-n på att lära sig banor justeringar så ligger Capture programmet i en oöverträffad nivå.

I Photoshop framkallningen så har du inte samma grundvalmöjligheter som i nikon capture, i photoshop har du vitbalans och exponerings justering som du på en liten preview ska se hur du vill ha det. I nikon Capture så har du en fullstor bild som du kan använda förställda nivåer för vitbalans eller så kan du gå in och mäta färgerna så att det blir exakt. Du kan ställa skärpa och kontrast och välja/byta färgrymd. Det som är nyupptäckt för mig är att du kan i banorjusterngarna lägga flera punkter för "midpoints" vilket gör att du kan höja mörka partier utan att påverka ljusa nivåer. Så även dra ner ljusa partier utan att mörka resterande bilden.

Personligen så lägger jag många svordomar åt att det tar sådan )(#%)=(/" tid att arbeta i NEF, men att jag har fått många bilder som jag aldrig skulle kunnat få fram i jpeg, jag är fullt medveten om att det säger en hel del om mig som fotograf, men jag lägger en hel del krut på att kunna få exakt den kontrast och färg som jag tänkte vid fotto ögonblicket.

När jag arbetade med film endast så kunde man välja film efter vilket resultat du ville få fram, du kunde vid filmframkallningen påverka processen så att du spetsade vissa bitar. sedan vid belysningen började lekskolan av att efterlysa och manipulera bilden. Valet av papper kunde förändra en bild totalt.. Då man arbetade med färgfilm så hade man otroliga möjligheter att påverka slutresultatet. Mycket av efterbearbetningsmöjligheten går förlorad vid fotografering i Jpeg.

Jag har en D100 med ett 1Gb kort och USB2 läsare. Jag får in 102bilder RAW eller 300Bilder Jpeg (eller 3700st små jpeg:) på kortet och hoppar mellan Jpeg och RAW beroende på "värdet" på bilden.. kommer skaffa en portabel disk så jag kan tömma kortet ute i fält, har ett 64Mb kort att använda under överförings tiden. Ett bra tipps är också att skaffa usb2 läsare, då det tog 45Min att tanka ner 1Gb tidigare, och cirka 5min nu.

Bilagor

• banor.gif
    banor.gif
    12.4 KB · Visningar: 467
Tack! mycket bra inlägg! skaffade nikon capture nu, ska se hur det fungerar, sen ska jag lära mig det oxå.

för att få något att börja med, finns det någon auto funktion i nikon capture? Dvs kan man få programmet att själv räkna ut vissa saker, likt fotoshops auto funktioner?

återigen, tack!

Senast ändrad:
Efter som att min kolega heter Mac så finns det en hel den automatiska funktioner.. ;)

I capture (nu igen) så om du har tagit en serie bilder med snö.. som alla ska ha samma vitbalans så kan du lägga samma korrigeringar på alla bilderna i serien, du kan välja att "dra" ut det svarta i banorna för att få lite med nyanser i skuggor och i mörka partier. och sedan applicera samma inställning på alla bilderna.. om du tar bilder vid samma tid dagen efter i samma ljus kan du senare använda exakt samma inställning på dem oxo..

Så kallade automatiska funktioner fungerar sällan tillfredsställande, men du kan använda "droplet" som är en "låda" på skrivbordet som du lägger bilderna i/på då hoppar Photoshop igång och lägger filter beskär och sparar ner bilderna som Jpeg i tre storlekar m.m, Det finns färdiga droplets och du kan skapa egna, det enklaste är att kolla i manualen....
De färdiga Dropletsen ligger i Photoshop lådan under sampels/droplets/Photoshop Droplets.

Sedan kan man göra ett "Automated Task" som är att man "spelar in" vad man vill göra, sedan kan man låta datorn upprepa det på alla bilderna..

Sedan kan man göra Applescript som kan göra typ allt som du kan göra.. Då låter man systemet styra programmen och bilden kan sparas om i Capture till tiff, öppnas i Photoshop som lägger en mask,filter,beskär sparar ner den och öppnas i AfterEffects läggs i en serie för att bli en animering.. Sedan låter du datorn stå över natten och skeppa de tusentals bilderna som ska bli den nya Leranimeringen.. eller nått ;)

Tack Daniel för ditt inlägg!

Jag har också en D100 och har just lite problem med vita saker som snö och vita bilar. Finns det någon sida som mer utförligt beskriver hur man arbetar eller ger tips med Cature programet, jag är ju så blåst när det gäller datorn. Jag drar mest i pilarna för att ändra kurvorna, men det finns säkert så mycket mer godasker med det programet....

Snälla hjälp mig...Hur arbetar ni?

Jonas

När ni ändå diskuterar filformat i D100 kanske jag kan få komma med en angränsande fråga.
Finns det någon anledning att använda TIFF? Använder jag TIFF så får jag plats med 59 kort men om jag använder RAW så säger kameran att det går in 107 kort på mitt microdrive 1 GB.

Greven

Greve Nickon skrev:
Finns det någon anledning att använda TIFF?
Nej. Det tar massor av plats och ger inga direkta fördelar i praktiken framför jpeg. Hinner du inte efterbearbeta, välj jpeg. Annars nef.

Om man har problem med över/under exponering så är utrymmet är så otroligt tajt i den digitala svären så är mitt tipps att använda dig av bracketing i kameran, och lägga en exponering över och den andra mitt på eller den ena lite under och den andra lite över..

Jag mätte tiden det tar att ta tre bilder och att kameran sedan ska tömma minnet ner på kortet..
3st TIFF 1.28min
3st NEF 23sek
3st JPG 10sek

Så för min del så finns det ingen anledning att knäppa i TIFF, då NEF blir ca 35Mb i TIFF efter konvertering.

I NEFformatet så visas bilden initialt så som du har inställningarna inställda i kameran, om de är fel så kommer bilden se konstig ut..
Fördelen är att du /kan/ ändra vitbalans och skärpa och färgrymd.. detta är omöjligt att göra på en TIFF eller JPG.. visst kan du dra upp det röda eller blåa.. men detta har inget med vitbalans att göra..
Ta en bild i TIFF på skoj som du vet har fel vitbalans och försök korrigera den så att det blir bra.. du kan få den "bättre" med du kan inte lyckas få den exakt..

Nikon D100 är mycket duktig på att sköta både vitbalans och bländarautomatik, så för att lätt ta bra bilder så kan du låta den göra jobbet åt dig..
Om du inte vill spendera timmar i ditt digitala labb utan nöjer dig med resultatet kameran ger dig, så tycker jag att JPG är det som gäller, då får du lite utrymme på minnes kortet också..

Min hundvalp är enormt svår att ta kort på.. Den svarta pälsen suger ljus, och att få detaljer utan att styra över eller under är knepigt..
Det jag gör är centrumavvägd mätning på hunden och styr upp det 0.3. Problemet är ju om han skulle stå vid en vit bil.. eller i snö.. då är det bara bracketing som skulle göra en bra bild (om han nu kunde sitta stilla en sekund.. ;)

Bilagor

• dsc_0647.jpg
    dsc_0647.jpg
    11.6 KB · Visningar: 225
Var är det bäst och billigast att köpa Nikon Capture?

Har laddat hem demoversionen och lekt lite med den, men undrar nu var det är bäst att inhandla produktnyckeln så att man kan fortsätta att använda programmet efter att de trettio dagarna har passerats.

ANNONS