Annons

NEF och Photoshop Elements 13

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har nyligen köpt mig ett exemplar av Adobe Photoshop Elements 13 och har tidigare redigerat mina NEF bilder i Nikon Capture NX 2. Jag har stött på en konstigt problem, jag vet inte vad det beror på.

När jag öppnar en NEF fil i Capture NX 2 så ser den ok, men när jag öppnar samma fil i Photoshop Elements så blir bilden mörkare ut och dessutom ser bilden "utbuktad" ut, svårt att förklara det, det är liksom som bilden blir något utzoomad och linjer på detaljer i bilden som skall vara raka är något böjd, hoppas ni förstår mig?

Vad kan detta bero på?

Photoshop kan inte läsa de redigeringar du har gjort i Capture NX2 och den har inte riktigt samma sätt att läsa en oredigerad fil heller. Alltså är det helt naturligt att bilderna ser litet olika ut. Är bilden oredigerad skall det inte skilja så mycket men det kan mycket väl synas.

Jag tycker man får bättre resultat med Capture NX2 än med Photoshop när man läser in NEF-filerna men är man van att använda och vill använda PSE så kan man förstås få utmärkt resultat med PSE också.

/Frode

Frode... Ser inga problem med att redigera NEF-bild i Capture NX2 och sedan "lyfta in" bilden (som då samtidigt konverteras till en TIFF) till Photoshop och där fortsätta redigeringsarbetet. Detta har jag gjort både till Elements resp. "stora" Photoshop utan några som helst (synliga) förändringar i bilden.

Till trådskaparen:
Kolla så inte du har div. auto-inställningar aktiverade i Elements, vilket det ofta är som default. Då kan bilden komma att förändras en hel del från hur den ser ut i Capture.

/Oscar

Hej!
Jag har nyligen köpt mig ett exemplar av Adobe Photoshop Elements 13 och har tidigare redigerat mina NEF bilder i Nikon Capture NX 2. Jag har stött på en konstigt problem, jag vet inte vad det beror på.

När jag öppnar en NEF fil i Capture NX 2 så ser den ok, men när jag öppnar samma fil i Photoshop Elements så blir bilden mörkare ut och dessutom ser bilden "utbuktad" ut, svårt att förklara det, det är liksom som bilden blir något utzoomad och linjer på detaljer i bilden som skall vara raka är något böjd, hoppas ni förstår mig?

Vad kan detta bero på?
Vill du använda Adobe PS Elements till att konvertera dina raw-filer får du lära dig hur man gör det i det programmet för det skiljer från NX2.

Dina utbuktade linjer i Elements beror på att du inte har aktiverat objektivprofilen, vilken då sannolikt är aktiverad i NX2 om det är rakt där. Profilen korrigerar objektivdistorsion.

Frode... Ser inga problem med att redigera NEF-bild i Capture NX2 och sedan "lyfta in" bilden (som då samtidigt konverteras till en TIFF) till Photoshop och där fortsätta redigeringsarbetet. Detta har jag gjort både till Elements resp. "stora" Photoshop utan några som helst (synliga) förändringar i bilden.

Till trådskaparen:
Kolla så inte du har div. auto-inställningar aktiverade i Elements, vilket det ofta är som default. Då kan bilden komma att förändras en hel del från hur den ser ut i Capture.

/Oscar

Vad jag vet kan inte PS(E) läsa de redigeringar som har gjorts i CNX2 men jag kan ha fel eller menar du att du exporterar som TIFF från CNX2? I så fall är jag helt med. Jag är sur på Nikon som har lagt ner bra versioner av View-NX och CNX och skapat nya som i princip är oanvändbara enligt mig. Jag har konverterat till Adobe :(

Vad jag vet kan inte PS(E) läsa de redigeringar som har gjorts i CNX2 men jag kan ha fel eller menar du att du exporterar som TIFF från CNX2? I så fall är jag helt med. Jag är sur på Nikon som har lagt ner bra versioner av View-NX och CNX och skapat nya som i princip är oanvändbara enligt mig. Jag har konverterat till Adobe :(

Jag "framkallar" i Capture och "Öppnar med..." Photoshop (förinställt i Capture), ett kommando där Capture konverterar NEF-bilden till TIFF. Sedan pillar jag vidare i PS i TIFF-bilden och sparar den i JPEG. Funkar kanon!

Och ja, det är bedrövligt av Nikon att ha "släppt" View NX2 resp. Capture NX 2 som nu ersätts med nå'n kass D-version av båda programmen. Även jag har därför skaffat mig Photoshop/Lightroom-prenumerationen inför dagen när View resp. Capture inte längre kan läsa aktuella NEF-filer.... Tack Nikon...... :-(

/Oscar

Fler frågor...

Nu har jag meckat lite...

Tankat ner Nikon Capture NX-D. I detta program har jag konverterat en NEF bild till TIFF 16 bitar.

Öppnar upp Photoshop Elements 13 och öppnar TIFF filen, nu ser jag att färg och ljus genast ser bättre ut och det "utbuktande" i bilden är mindre "utbuktande" (objektivkorrigering?) jämfört när jag tidigare öppnade NEF filen direkt i programmet.

Nu till ett problem jag har stött på, det verkar helt omöjligt att köra unsharp mask på bilden pga. den ligger på 16 bitar. Vill jag trots allt köra så vill programmet konvertera bilden till 8 bitar. Verkar som programmet bara stödjer 8 bitar?

Så nu till min fråga. Om jag väljer att konvertera NEF till TIFF i 8 bitar i Capture NX-D, blir det då en stor eller försumbar sämre bildkvalitet i slutresultatet i Photoshop Elements? Jag printar inte ut mina foton utan kör endast på skärm och TV.

Testperioden på NX 2 tog slut, därav NX-D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar