Annons

NEF - komprimerat och okomprimerat

Produkter
(logga in för att koppla)

romatech

Avslutat medlemskap
Med Nikon D100 kan man ju spara i NEF okomprimerat och komprimerat. När det gäller D70 så är det NEF komprimerat som gäller. Vad är det för skillnad på formaten? Vad jag förstår är NEF komprimeringen "oförstörbar". Vad är då vitsen med NEF okomprimerat när det uppenbarligen inte finns någon skillnad i kvalitet mellan formaten eller har jag missat något???

I D70 har Nikon förbättrat algoritmen vilket medför att det i princip inte blir någon fördröjning. Om jag förstått rätt så är det flera sekunders fördröjning (upp till 30s?!?) om man vill köra NEF komprimerat i D100.

Därav möjligheten att välja i D100, men inte i D70 antar jag.

Enligt det jag läst så är det ingen skillnad. Komprimeringen är som du nämner icke-förstörande. I praktiken innebär detta att du får samma information på ca 50% av utrymmet. Detta går att se när man stoppar in ett minneskort i kameran. Kameran beräknar på t.ex. ett 128MB CF att det får plats 11 bilder. I praktiken blir det 22 bilder (kameran beräknar antalet bilder utifrån icke-komprimerade bilder).
Det tar ca0,5s för D70 att komprimera en bild. Detta skulle i så fall påverka hastigheten vid sekvenstagningar snabbare än 2 bilder/s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar